Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vil ha flere stikkontakter på loftet. Hva kan jeg gjøre her? (Bilde)


Anbefalte innlegg

Ledning som går til høyre på bilde går rett ned i sikringskapet. I skapet er det en bryter (som en vanlig lysbryter) som må trykkes av/på for å aktivere strømkilden. Kan jeg koble en 4-veis stikkontakt på denne kretsen?

 

1. Trenger jeg en elektriker til å gjøre det?

2. Hva/Hvordan kan jeg finne ut om kretsen i forhold til hvor mye jeg kan koble på her?

 

Den andre ledningen går til enden av loftet, der går ledningen til en fungerende enkelt stikkontakt.

 

lw132Fu.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger i utgangspunktet elektriker til alt om man ikke kan sjekke det selv, men jeg antar jo at ledningen tåler mer belastning. Antallet stikk på en kurs tror jeg ikke det er noen krav til, men man må tenke på at selv om man har mange stikk så ender all belastning på samme sted.

 

I utgangspunktet så er det vel slik at alle løse ledninger etter stikk så kan man stort sett gjøre hva man vil sålenge det er sikkert og forsvarlig (og man er da selv ansvarlig for om man brenner ned huset).

 

Selv har jeg en kamerat som er elektriker som gjør det meste for meg. Man må se til at sikringen ryker før evt tilkoblet utstyr, som jo er poenget med sikringen.

 

Kommer sikkert noen fagmenn etterhvert og korrigerer meg :)

Lenke til kommentar

Selv har jeg en kamerat som er elektriker som gjør det meste for meg. Man må se til at sikringen ryker før evt tilkoblet utstyr, som jo er poenget med sikringen.

 

Kommer sikkert noen fagmenn etterhvert og korrigerer meg :)

Det skal godkjennes av en godkjent bedrift. Det holder ikke med "kamerat som er elektriker". Det skal også foreligge papirer på arbeidet.

 

Kjenner noen som kjøpte hus hvor mye av det elektriske var satt opp av "kamerat som var elektriker". Det ble dyrt når det kom kontroll! Pluss at det hadde tatt fyr i en stikkontakt i stua. Heldigvis hadde "elektrikeren" brukt skikkelige stikkontakter av flammehemmende plast.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...