Gå til innhold

Hjelp etter løsepengevirus på pc'n


Anbefalte innlegg

Ok, da misforstod jeg noe:

 

 

Det var bare noen hundre bilder i ene katalogen på den eksterne HDD'n som ble infisert også, så jeg fikk reddet alt det andre på den eksterne. 

 

Og siden jeg hadde minimalt med dokumenter og bilder etc liggende lokalt på selve pc'n så var det veldig lite jeg mistet. Heldigvis.  

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte måten å forklare hvordan dette er mulig, det er fordi Telenor ikke tjener penger på eposten lengere.

Så de investerer ikke mye i hverken sikkerhet, oppsett eller oppgraderinger der lengere.

Når det er sagt, så er dette avsender feltet, akkurat det samme som man kunne skrive AVS: på en vanlig konvolutt på baksiden når man sendte den i vanlig post, og her kunne det stå hva som helst.

 

Hos Telenor dumper denne uhemmet ned i innboksen og ser ekte ut, og grunnet at dette er gammelt så får du ikke lett sett hvor den kommer fra, og ser veldig troverdig ut.

Google, Microsoft eller lignende som lever av epost tjenesten sin derimot, disse har tatt grep.

De ser at noen utenfra Google, Microsoft eller lignende utgir seg for å komme fra Google via avsenderen og skjønner straks at dette er ikke vanlig oppførsel og filtrerer disse rett i søppla enkelt.

Og skulle disse dukke opp, så får du opp infoen om hvilken server den skulle komme fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...