Gå til innhold

Kunne du støttet nedprioritering av en del "uviktige" politiske saker, for en del år?


Kunne du støttet nedprioritering av en del "uviktige" ting for en del år?  

21 stemmer

  1. 1. Kunne du støttet nedprioritering av en del "uviktige" ting for en del år?

    • Ja
      11
    • Nei
      10


Anbefalte innlegg

Taxfree er for å finansiere flyplasser, noe som er "samfunnskritiske ting". På generell basis synes jeg likevel taxfree-ordningen bør skrapes. Flyplasser bør finansieres over statsbudsjettet.

 

Budsjettet for 2019:

https://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2019/dokumenter/pdf/gulbok.pdf

 

Kostnader som kan kuttes:

- Støtte til kirke/religion/livssyn.

- Bistand. 33 mrd

- Kongehuset.

- Skattelette til de rike.

- EØS-tilskudd.

- Øke avgift på tobakk og alkohol.

- Kutte politiarbeid mot cannabis og legalisere det på linje med alkohol, men høye avgifter. (NB. Jeg har aldri røyket selv.)

- Forsvar. Kommer russerne, så kommer de, hvis ikke, kommer de ikke. Om vi har forsvar, er likegyldig. Det nye angrepet mot utviklede land, er elektronisk krigføring. Elektronisk forsvar kan vi beholde. Bare her kan det kuttes 40 mrd, noe som tilsvarer hele budsjettet for sykepenger. Vips, så kan vi avslutte sykepengedebatten.

- 11.40 Likestilling og ikke-diskriminering 395,7 mill.

- 21.30 Utbygging av nye veier. Nye og smarte transportsystemer (både kollektive og ikke) vil nedregulere behovet for veier, dessuten må ikke folk ha det så travelt. Kutt 10 mill kr og forby bompengefinansiering av veier.

 

Pengene burde brukes til:

- Gjeninnfør bidragsordningen for legemidler, pleiepengeordningen og andre ordninger for syke.

- Tannhelse inn i folketrygden.

- Penger inn i oljefondet.

- Forskning innen helse og fremtidsrettet grønn teknologi.

 

Vet noen hva som skjuler seg bak følgende post i finansdepartementet?

23.40 Andre formål 32 098,6 33 380,0 4,0 ???

32 mrd kroner til hva???

Generelt veldig enig.

Også hva angår taxfree og flyplasser. Når man tenker over det er det jo et elendig argument å si at taxfree må beholdes fordi det finansierer flyplasser. Skulle man begynt med taxfree for å finansiere skoler? Send kid'en på skolen og få poden til å ta med en liter sprit og røyk hjem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også hva angår taxfree og flyplasser. Når man tenker over det er det jo et elendig argument å si at taxfree må beholdes fordi det finansierer flyplasser. Skulle man begynt med taxfree for å finansiere skoler? Send kid'en på skolen og få poden til å ta med en liter sprit og røyk hjem!

Er det virkelig noen som tror at om man legger ned taxfree så vil omsetningen der forflytte seg til Vinmonopolet? Og også om man femdobler avgiftene der slik som trådstarter forselår?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du er klar over at alle økonomer og forskere som kommer med tall her får yrkesforbud og drapstrusler?

 

1. Alle? Alle? Igjen så bastant!

2. Hva har dette med saken å gjøre? Hold deg til tema.

Lenke til kommentar

1. Alle? Alle? Igjen så bastant!

2. Hva har dette med saken å gjøre? Hold deg til tema.

Det var å forklare hvorfor eksakte tall er så vanskelig å få tai i her. Diskusjoner rundt dette hører som jeg allerede har sagt hjemme i andre tråder.

 

Poenget var uansett at det er enorme summer å spare her. Det meste som ellers er listet opp i denne tråden utgjør egentlig ikke så store summer i statsbudsjettsammenheng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Poenget var uansett at det er enorme summer å spare her. Det meste som ellers er listet opp i denne tråden utgjør egentlig ikke så store summer i statsbudsjettsammenheng.

Enig. Men jeg tror desverre ikke det er så lett. For å kunne gjøre store kutt i dette, må vi si fra oss internasjonale avtaler og/eller føre en (i vestlig standard) radikal politikk. Dette kan ha uante følger som utfrysning, boikott osv... Tar du sjansen?

 

Edit: jeg tar det selvfølgelig for gitt at du har gått tilbake på din opprinnelige påstand at dette er det dyreste Norge gjør pdd, som du ikke har klart å bevise.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Samme risiko som fx Polen, Japan eller Sør-korea tar altså?

For det første er disse ikke sammenlignbare med Norge mtp folketall og størrelse på økonomien. 

 

Når det gjelder Polen har EU raslet med sablene over lang tid. Problemet er at EU ikke trenger Polen, men Polen trenger EU. 

 

Japan er en så stor økonomi at de på mange måter kan gjøre som de vil. Dog har de vært i resesjon siden 80-tallet, om jeg husker rett. Om dette kan tilskrives innvandring, vet jeg ikke noe om.

 

Situasjonen i Sør-Korea kjenner jeg ikke til desverre. Utdyp gjerne hva du mener.

Lenke til kommentar

For det første er disse ikke sammenlignbare med Norge mtp folketall og størrelse på økonomien.

Nettopp. Skalert for størrelsen hadde det for eksempel betydd at Norge hadde tatt imot 2 flyktninger i året om vi hadde fulgt volumet til Sør-korea. Og det mens FNs generalsekretær kom derifra. En skikkelig utfrysing og boycott av Sør-korea altså?

 

Dette diskuteres som sagt bedre i andre tråder, poenget var bare å vise at de andre forslagene som fremsettes i tråden er bare lommerusk i forhold til summene vi bruker her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nettopp. Skalert for størrelsen hadde det for eksempel betydd at Norge hadde tatt imot 2 flyktninger i året om vi hadde fulgt volumet til Sør-korea. Og det mens FNs generalsekretær kom derifra. En skikkelig utfrysing og boycott av Sør-korea altså?

 

Dette diskuteres som sagt bedre i andre tråder, poenget var bare å vise at de andre forslagene som fremsettes i tråden er bare lommerusk i forhold til summene vi bruker her.

Vel, jeg ser ikke på Polen og Sør-Korea som noen forbilder vi bør prøve å etterligne.

Lenke til kommentar

Det er faktisk det dyreste? Altså den største posten på statsbudsjettet? Kan du vise??

 

Ikke akkurat nå, men totalt sett og over lenger tid så er det slik ja. Om det ikke er bokstavelig så rettferdiggjør det alikevel å si at dine forslag til innsparinger er småpenger i forhold. Dette innvandringshelvetet startet av USA og landsforræderne som støtter USA i sin verdenskrig, vil bli svært dyrt.

 

Med mindre vi heller bruker pengene på å sette opp 2-3 fly per dag som returnerer disse menneskene til sine hjemland. Selv om vi gir dem 10.000 kr i lommepenger til å klare seg i hjemlandet sitt vil det utgjøre småpenger det også.

Lenke til kommentar

En sak jeg ikke kan se noen har nevnt her, er ordningen med kjøp og salg av klimakvoter som Norge er med i.

https://naturvernforbundet.no/klima/internasjonalt/kvoter-fra-utviklingsland/statens-kjop-av-klimakvoter-2013-2020-article31619-3042.html

 

Synes det er et helt idiotisk system. Norge kjøper kvoter av u-land for å kunne forurense mer enn ellers. Greit nok å sette mål for å begrense klimautslipp, men jeg får helt fnatt av idiotien med kvotesystemet. 

 

Minner meg mye om denne saken.

https://www.nrk.no/nordland/totalslakter-forslag-om-_maks-ti-flyreiser__-_-mangler-kunnskap-om-nord-norge-1.14267800

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En sak jeg ikke kan se noen har nevnt her, er ordningen med kjøp og salg av klimakvoter som Norge er med i.

https://naturvernforbundet.no/klima/internasjonalt/kvoter-fra-utviklingsland/statens-kjop-av-klimakvoter-2013-2020-article31619-3042.html

 

Synes det er et helt idiotisk system. Norge kjøper kvoter av u-land for å kunne forurense mer enn ellers. Greit nok å sette mål for å begrense klimautslipp, men jeg får helt fnatt av idiotien med kvotesystemet.

Det er rett og slett snakk om betaling av avlat, intet mer eller mindre.

 

Forslaget om ar nordmenn kun skulle få fly 10 ganger i året kom fra en politiker fra et sentralt plassert fylke med god infrastruktur og ikke en eneste kommersiell flyplass.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Det er rett og slett snakk om betaling av avlat, intet mer eller mindre.

 

Forslaget om ar nordmenn kun skulle få fly 10 ganger i året kom fra en politiker fra et sentralt plassert fylke med god infrastruktur og ikke en eneste kommersiell flyplass.

 

Opprette et nytt byråkrati for at forretningsreisende og andre hyppig reisende skal betale mer, altså degradere norsk konkurranseevne. Hvordan er det mulig å ikke se idiotien i et slikt forslag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprette et nytt byråkrati for at forretningsreisende og andre hyppig reisende skal betale mer, altså degradere norsk konkurranseevne. Hvordan er det mulig å ikke se idiotien i et slikt forslag?

Grunnen til at mange merkelige prioriteringer og budsjettposter kommer er at media og den offentlige debatten i Norge fungerer som et ekkokammer. Kommer noen med kritiske spørsmål eller andre meninger så blir de veldig fort stempelet som natursvin, i lomma på oljeindustrien, nazister eller hva som måtte passe for temaet. Også journalister som tør stille kritiske sprøsmål, være positiv til feil politiker eller publisere statistikk som burde vært holdt tilbake vil raskt kunne få defakto yrkesforbud. På denne måten opprettholder man et ekkokammer.

 

Jeg så for eksempel hva som skjedde på facebook-profilen til Knut Arild Hareide tidligere i høst. Det vrimlet av SV-ere der som skrøt av ham og som prøvde få ham til å også ta med SV i regjering. Han trodde jo dette ekkokammeret var virkeligheten og var derfor overbevist om at han snart skulle inn i rødgrønn regjering, og at det eneste store spørsmålet var om også SV skulle med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...