Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av bil!


Anbefalte innlegg

Hei. Skal reise for å sjå og muligens kjøpe bil i morgen. Det einaste problemet er at det er tatt «salgspant i motorvogn». Dette beløpet overstiger prisen på bilen.

Korleis kan eg gå fram for å være sikker på at pengane eg overfører går til banken/blir brukt til nedbetaling av det lånet.

Lånet han har tatt er på 200k, og bilen koster 165k. Eg må derfor betale inn 165k og han 35k. Banken er derimot stengt i morgen, så lurer på korleis eg kan gå fram for at alt går som det skal, uten at eg blir sittende igjen med heile lånebeløpet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør absolutt vente til åpningstid Mandag. Dette fordi du kan risikere å sitte igjen med en lån på bilen etter kjøpet.

Pant  / lån på bilen følger bilen.

 

Jeg, selv hadde aldri kjøpt bilen,  før "salgspanten" er registrert vekk fra bilen.

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jepp, skjønner. Problemet er at han er bortreist i 1-2 veke, og hadde vært fint å sluppet den ventetiden.

Kanskje tryggest å vente, men har virkelig ikkje lyst til det :p

Han foreslo å lage kjøpskontrakt, men usikker korleis det funker.

 

 

Hvis han skal vekk i 2 uker så kan han vel vente med å selge i 2 uker og..?

Lenke til kommentar

Hei, jeg har solgt en bil med heftelser der salgsprisen var under restlånet. Det du må gjøre er at han selgeren må ringe til banken og si til dem at bilen blir solgt under restbeløpet på lånet slik at banken gjør resten om til vanlig lån som fortsetter å løpe hos selgeren og ikke blir overført til deg. Pengene må betales direkte til banken og det må være beløpet dere har blitt enige om og som står i kontrakten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gløymte å sei at han skal på jobb og er bortreist i 1-2 veker, så vil egentlig få unnagjort alt i morgen:(

Er det ikkje mulig å få unnagjort dette over nettet på ein trygg måte?

Dere må gjøre unna det med kontrakt i morgen. Så prater du med banken hans på mandag og får unna resten, det bør la seg gjøre å bli ferdig mens han er borte hvis han har tilgang på nett (inkl. bankID) og har noen som kan overlevere nøkler til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...