Gå til innhold

Har jeg riktig lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på erfaring. Kommer du rett fra skolebenken er det ikke så gale. Har du derimot jobbet i dette feltet i noen år virker det litt lite.

 

Edit: ser du skriver at du har ett års erfaring. Da ligger det nok kanskje litt i det nedre skiktet i forhold til hva som kan sees på som riktig lønn, spesielt med tanke på at du har mastergrad. Misforstå meg rett, det er ikke en dårlig lønn, men heller ikke en veldig god. Nå er riktig nok mitt inntrykk at hvilken grad du har i utdannelsen har forholdsvis lite å si for lønnsnivået. I utviklingsbransjen er kunnskapsnivå og muligheten for å følge utviklingen alfa og omega.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Kommer helt an på erfaring. Kommer du rett fra skolebenken er det ikke så gale. Har du derimot jobbet i dette feltet i noen år virker det litt lite.

 

Kan legge til at jeg har jobbet litt over ett år et annet sted som relevant i forhold til utdanningen min. Jeg har ikke mye erfaring i forhold til funksjonell testing.

 

Mener du at jeg bør takke ja til denne stillingen?

Lenke til kommentar

Har du andre jobbtilbod like rundt hjørnet?

 

Om du ikkje får ein betre betalt jobb innan nokre få månedar, så er det betre å ta jobben for CV-fyll og erfaring slik at du står sterkare til å forhandle startlønn om eit år eller to.

Å stå nokre månedar utan inntekt for å få nokre tusenlappar meir i månaden til våren er ikkje god butikk det heller.

Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg har jobbet litt over ett år et annet sted som relevant i forhold til utdanningen min. Jeg har ikke mye erfaring i forhold til funksjonell testing.

 

Mener du at jeg bør takke ja til denne stillingen?

Da ligger det nok kanskje litt i det nedre skiktet i forhold til hva som kan sees på som riktig lønn, spesielt med tanke på at du har mastergrad. Misforstå meg rett, det er ikke en dårlig lønn, men heller ikke en veldig god. Nå er riktig nok mitt inntrykk at hvilken grad du har i utdannelsen har forholdsvis lite å si for lønnsnivået. I utviklingsbransjen er kunnskapsnivå og muligheten for å følge utviklingen alfa og omega.

 

Om du bør takke ja kan ikke jeg svare på dessverre. Men husk at lønn ikke er alt. Hvilken andre fordeler har bedriften? Hvordan er det i forhold til reisetid? Ferie? Evt. bonusordning?

 

Men utelukkende basert på lønn vil jeg si ja. Ett års erfaring i denne bransjen er ikke mye, og dette er en høyere lønn mange med mer erfaring enn deg har. Men om du er villig til å fortsette å søke videre kan du nok gjøre bedre.

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Har du andre jobbtilbod like rundt hjørnet?

 

Om du ikkje får ein betre betalt jobb innan nokre få månedar, så er det betre å ta jobben for CV-fyll og erfaring slik at du står sterkare til å forhandle startlønn om eit år eller to.

Å stå nokre månedar utan inntekt for å få nokre tusenlappar meir i månaden til våren er ikkje god butikk det heller.

 

Jeg har jobb idag, men har lyst til å flytte til Oslo. Det er derfor jeg spør. Spørsmålet omhandler kun om lønnen er riktig eller ikke.

 

Leste andre tråder nå om det samme, der fortelles det at nyutdannet utviklere tjener 550.000 i startlønn i Oslo. I såfall tjener jeg mindre enn nyutdannede.

Endret av Velkommen
Lenke til kommentar

Jeg har jobb idag, men har lyst til å flytte til Oslo. Det er derfor jeg spør. Spørsmålet omhandler kun om lønnen er riktig eller ikke.

 

Leste andre tråder nå om det samme, der fortelles det at nyutdannet utviklere tjener 550.000 i startlønn i Oslo. I såfall tjener jeg mindre enn nyutdannede.

 

Slike startlønninger tilhører de ekstremt sjeldne tilfellene, selv i oslo. Normal startlønn i oslo ligger vel på 420 000 - 450 000.

Lenke til kommentar

Jeg har jobb idag, men har lyst til å flytte til Oslo. Det er derfor jeg spør. Spørsmålet omhandler kun om lønnen er riktig eller ikke.

 

Leste andre tråder nå om det samme, der fortelles det at nyutdannet utviklere tjener 550.000 i startlønn i Oslo. I såfall tjener jeg mindre enn nyutdannede.

Jeg fikk 565k /året + Bonus som startavtale på jobb jeg fant i Oslo, med ~2 års erfaring.

 

Som utvikler forresten. 

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Slike startlønninger tilhører de ekstremt sjeldne tilfellene, selv i oslo. Normal startlønn i oslo ligger vel på 420 000 - 450 000.

 

Har sommerjobb et sted neste sommer som tilbyr akkurat den grunnlønnen til nyutdannede, med bonus på toppen. Lite konsulentselskap. Der er enda et lite konsulentselskap som tilbyr nøyaktig samme betingelser. Jeg fikk ikke internship hos de, med liten margin. Bekk har også samme grunnlønn med bonus på toppen, men Bekk sin bonus dukker ikke opp før man har 2 års ansiennitet, og den er på skarve 80 000 i utgangspunktet. Palantir og Cognite er også eksempler. Her er tallene litt mer upålitelige, men førstnevnte skal tilby langt mer enn 550 000, og sistnevnte skal også legge seg over det nivået. Jeg har også en mistanke om at Kantega dytter 700 000 for nyutdannede masterstudenter hvis man inkluderer aksjeutbyttebonus, men jeg vet ingenting om hvilken grunnlønn de gir.

 

Jeg tror ærlig talt at nesten hvilken som helst nyutdannet person kan få 550 000 grunnlønn hvis de bare gidder å søke nok steder og forhandle nogelunde godt ved å spille tilbudene opp mot hverandre.

Endret av Bakitafrasnikaren
Lenke til kommentar

Slike startlønninger tilhører de ekstremt sjeldne tilfellene, selv i oslo. Normal startlønn i oslo ligger vel på 420 000 - 450 000.

 

Ja, for 5-6 år siden. Jeg startet på 440k + bonus da jeg startet i 2012 rett fra universitetet. 

 

Broren min er i sitt siste år på masterstudie og har fått seg jobb fra neste høst og begynner på 550k. Dette er ikke en utviklerstilling. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Slike startlønninger tilhører de ekstremt sjeldne tilfellene, selv i oslo. Normal startlønn i oslo ligger vel på 420 000 - 450 000.

Med master? Startlønn i de fleste av de større konsulenthusene er mellom 520k og 550k. Selv i det offentlige har jeg sett stillinger med minimumlønn over 500k hvor de oppfordrer nyutdannede å søke. 

 

Om du har 420 000 i startlønn i dag med en master i informatikk(vil si det samme om bachelor), så har du gjort en jævlig dårlig jobb å forhandle lønn.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Slike startlønninger tilhører de ekstremt sjeldne tilfellene, selv i oslo. Normal startlønn i oslo ligger vel på 420 000 - 450 000.

 

Til din uvitenheten kan opplyse at normal startlønn ligger mellom 500 og 550 i privat sektor i Oslo. Dette er avhengig av sektor og arbeidsoppgaver. En interaksjonsdesigner i et startup tjener sikkert 500k, men utvikler i et stort konsulentfirma tjener 550.

 

Derimot er det ekstremt sjeldne tilfeller, der startlønnen ligger på 420. Jeg vet ikke hva jeg skal svare TS angående om 490 med ett års erfaring er ok, for meg virker det som lønnen er noe lavt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...