Gå til innhold

Bytte fra odontologi til medisin


taycolama

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg går nå siste året på vgs og ønsker å studere medisin. Jeg har regnet meg fram til at jeg får rundt 5,8 i snitt når jeg er ferdig, men dette holder ikke for medisin. jeg kommer derimot garantert inn i odontologi-studiet. planen er da å starte odontologi, ta opp fag, forså å starte på medisin. jeg har lest at det er mulig å gå fra odontologi til medisin uten å miste noen år fordi de to første årene i begge studiene er helt like. 

 

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med et slikt bytte. Planen er å ta opp 3-4 fag i de 2 årene i odontologi. Tror dere det er mulig, eller vil det være for mye arbeid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok sannsynligvis gå et år om igjen for å ta opp medisin-spesifikke fag, i alle fall om du tenker å studere i Bergen. Dette var en populær måte å komme seg inn på medisin i Bergen, frem til 2012/2013 da systemet ble endret slik at man må hoppe tilbake et år.

 

På vårparten av andre studieåret begynner odontologene på ferdighetssenteret, og har odontologi-spesifikke fag som f.eks. tannanatomi. Studiene er ganske like frem til og med høsten på andre året.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
taycolama skrev (På 28.11.2018 den 2.30):

Hei!

jeg går nå siste året på vgs og ønsker å studere medisin. Jeg har regnet meg fram til at jeg får rundt 5,8 i snitt når jeg er ferdig, men dette holder ikke for medisin. jeg kommer derimot garantert inn i odontologi-studiet. planen er da å starte odontologi, ta opp fag, forså å starte på medisin. jeg har lest at det er mulig å gå fra odontologi til medisin uten å miste noen år fordi de to første årene i begge studiene er helt like. 

 

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med et slikt bytte. Planen er å ta opp 3-4 fag i de 2 årene i odontologi. Tror dere det er mulig, eller vil det være for mye arbeid?

Hei, jeg lurer veldig på det du har gjort nå 🙂 går det bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...