Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Air (Sen 2018)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple har alltid levert lavere ytelse i forhold til pris sammenlignet med konkurrentene. Likevel blomstrer selskapet. Hvorfor? Fordi det Apple selger er et overlegent operativsystem for de fleste (eks. gamere ++). 

 

Jeg har en gammel Air fra tidlig 2014 som har vært i bruk daglig siden jeg fikk den. Jeg har ennå ikke hatt en program- eller maskinkrasj. Den bare funker. Dag etter dag, uke etter uke. Den oppleves raskere enn min 6 mnd gamle Lenovo som jeg har på jobb. Fordi Windows i Lenovoen stadig tar tenkepauser og ventepauser og jeg vet ikke hva. Og tekstbehandlere og regneark avslutter, også til stadighet, plutselig.

 

Derfor er det ikke interessant for meg, og sikkert ikke for mange andre Mac-brukere, om jeg kan kjøpe en windowsmaskin med bedre ytelse til en lavere pris. 

 

Og det er dessverre dette Apple er fullt klar over når de priser sine produkter så høyt at journalister provoseres og brukere fortviler. De har en ekstremt lojal kundemasse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Har hatt Macbook Air fra 2014 og har elsket den, men på tide med ny nå ettersom batteriet hat tatt kvelden. Står mellom den nye Air eller Matebook X Pro (billigste versjonen). Noen som har erfaring med MXP? Finner bare reviews av modellen som har i7. Vil ha noe som går sømløst og har hatt dårlig erfaringer med tidligere "Macbook killers" - men er en del år siden jeg kjøpte ny maskin nå. Om noen har tips eller anbefalinger så gi lyd, Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

"Dermed skiller det nå bare 1500 kroner opp til MacBook Pro-innstegsmodellen"

 

Dette er vel feil? 500kr er det opp til MacBook Pro. Og hvis jeg skulle valgt mellom Air og Pro da, så skjønner jeg ikke at noen vurderer Air engang

 

 

Heisann, det har du rett i :) Oppdatert.

MacBook Air koster 13490. MacBook Pro 13" koster 14990. Det er så vidt jeg vet 1500 kr. Ingen av dere som kan regne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! Har hatt Macbook Air fra 2014 og har elsket den, men på tide med ny nå ettersom batteriet hat tatt kvelden. Står mellom den nye Air eller Matebook X Pro (billigste versjonen). Noen som har erfaring med MXP? Finner bare reviews av modellen som har i7. Vil ha noe som går sømløst og har hatt dårlig erfaringer med tidligere "Macbook killers" - men er en del år siden jeg kjøpte ny maskin nå. Om noen har tips eller anbefalinger så gi lyd, Takk på forhånd :)

 

I5 versjonen er lynkjapp og du kommer ikke til å merke store forskjellen med mindre du skal bruke den til veldig tunge programmer. Jeg hadde denne før jeg gikk tilbake til Macbook Pro igjen, men det er på grunn av operativsystemet, ikke hardware. Et veldig godt kjøp :)

Lenke til kommentar

I5 versjonen er lynkjapp og du kommer ikke til å merke store forskjellen med mindre du skal bruke den til veldig tunge programmer. Jeg hadde denne før jeg gikk tilbake til Macbook Pro igjen, men det er på grunn av operativsystemet, ikke hardware. Et veldig godt kjøp :)

Takk for svar! Er ikke hardware jeg er bekymret over men selve windows. Redd for at det er småbugs og lag og støy og alt annet som windows pc pleide å ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

 

14.990,- er Apple sin pris. Realiteten er at du kan kjøpe den hos Elkjøp, Power, Komplett, Dustin og NetonNet en tusenlapp billigere :)

 

Man kan ikke sammenligne veiledende pris med tilbudspris. 

Å? Hvis man skal kjøpe maskin så sammenligner man vel prisene der og da?

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne veiledende pris med tilbudspris. 

Dessuten koster ikke Air 13499,-

Dette er prisene vi har hos oss, ingen tilbud:

https://www.nidarosdata.no/apple-macbook-air-133-dual-core/cat-p/c/p10429684

https://www.nidarosdata.no/apple-13-inch-macbook-pro-23ghz/cat-p/c/p9552465

 

Begge er prismatchet opp mot Komplett, man kan enkelt se på prisjakt/prisguiden at det ikke er snakk om tilbud. 

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne veiledende pris med tilbudspris. 

Så er det heller ikke snakk om tilbudspriser, noe som kommer klart frem av prishistorikken.

 

Dessuten koster ikke Air 13499,-

Dette er prisene vi har hos oss, ingen tilbud:

https://www.nidarosdata.no/apple-macbook-air-133-dual-core/cat-p/c/p10429684

https://www.nidarosdata.no/apple-13-inch-macbook-pro-23ghz/cat-p/c/p9552465

 

Begge er prismatchet opp mot Komplett, man kan enkelt se på prisjakt/prisguiden at det ikke er snakk om tilbud. 

 

Der var den litt rimeligere ja :) Vi kan dessverre ikke fange opp absolutt alle priser før vi legger ut tester, men sjekker både prisguide og prisjakt.

Lenke til kommentar

Apple har alltid levert lavere ytelse i forhold til pris sammenlignet med konkurrentene. Likevel blomstrer selskapet. Hvorfor? Fordi det Apple selger er et overlegent operativsystem for de fleste (eks. gamere ++). 

 

Jeg har en gammel Air fra tidlig 2014 som har vært i bruk daglig siden jeg fikk den. Jeg har ennå ikke hatt en program- eller maskinkrasj. Den bare funker. Dag etter dag, uke etter uke. Den oppleves raskere enn min 6 mnd gamle Lenovo som jeg har på jobb. Fordi Windows i Lenovoen stadig tar tenkepauser og ventepauser og jeg vet ikke hva. Og tekstbehandlere og regneark avslutter, også til stadighet, plutselig.

 

Derfor er det ikke interessant for meg, og sikkert ikke for mange andre Mac-brukere, om jeg kan kjøpe en windowsmaskin med bedre ytelse til en lavere pris. 

 

Og det er dessverre dette Apple er fullt klar over når de priser sine produkter så høyt at journalister provoseres og brukere fortviler. De har en ekstremt lojal kundemasse. 

 

Trur Lenovoen din må ha ein feil. Har ein 5 år gamal ASUS som går og går og går. Ingen program som avslutter tilfeldig. Hevder ikkje av den grunn at Windows er overlegent Mac OS. Eg liker berre Windows klart betre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har alltid levert lavere ytelse i forhold til pris sammenlignet med konkurrentene. Likevel blomstrer selskapet. Hvorfor? Fordi det Apple selger er et overlegent operativsystem for de fleste (eks. gamere ++). 

 

Jeg har en gammel Air fra tidlig 2014 som har vært i bruk daglig siden jeg fikk den. Jeg har ennå ikke hatt en program- eller maskinkrasj. Den bare funker. Dag etter dag, uke etter uke. Den oppleves raskere enn min 6 mnd gamle Lenovo som jeg har på jobb. Fordi Windows i Lenovoen stadig tar tenkepauser og ventepauser og jeg vet ikke hva. Og tekstbehandlere og regneark avslutter, også til stadighet, plutselig.

 

Helt greit resonnement. Såklart er Mac mer stabilt enn windows-maskiner, når de har så vanvittig mye mindre variasjon i hardware å forholde seg til. Men jeg er helt uenig i at windowsmaskiner er ustabile. Windows har aldri vært mer stabilt enn nå. Jeg kan ikke komme på sist windows crashet eller hang seg uforklarlig. Når det evt er noe som henger er det tredjepartssoftware.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Apple har alltid levert lavere ytelse i forhold til pris sammenlignet med konkurrentene. Likevel blomstrer selskapet. Hvorfor? Fordi det Apple selger er et overlegent operativsystem for de fleste (eks. gamere ++). 

 

Jeg har en gammel Air fra tidlig 2014 som har vært i bruk daglig siden jeg fikk den. Jeg har ennå ikke hatt en program- eller maskinkrasj. Den bare funker. Dag etter dag, uke etter uke. Den oppleves raskere enn min 6 mnd gamle Lenovo som jeg har på jobb. Fordi Windows i Lenovoen stadig tar tenkepauser og ventepauser og jeg vet ikke hva. Og tekstbehandlere og regneark avslutter, også til stadighet, plutselig.

 

Derfor er det ikke interessant for meg, og sikkert ikke for mange andre Mac-brukere, om jeg kan kjøpe en windowsmaskin med bedre ytelse til en lavere pris. 

 

Og det er dessverre dette Apple er fullt klar over når de priser sine produkter så høyt at journalister provoseres og brukere fortviler. De har en ekstremt lojal kundemasse. 

 

Trur Lenovoen din må ha ein feil. Har ein 5 år gamal ASUS som går og går og går. Ingen program som avslutter tilfeldig. Hevder ikkje av den grunn at Windows er overlegent Mac OS. Eg liker berre Windows klart betre.

Det er ikke den eneste PC'n jeg har hatt. Jeg har hatt mange. Det er faktisk 3 år siden nå at Mac OS overtok 1. plassen som foretrukket OS for systemutviklere på verdensbasis. Hadde Windows vært feilfri så ville ikke Apple kunne selge Mac til overpris. For det er i hovedsak OS'et som skiller dem fra andre maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...