Gå til innhold

Cloudflare slapp «verdens raskeste» DNS-tjeneste – nå er den lansert på mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner meg ikke helt på hvorfor man skal behøve en egen app for å få til å sette opp 1.1.1.1

 

Artikkelen er litt uklar. dette hav

ndler ikke bare om dns CF har lansert en gratis vpn tjeneste også (advarsel denne sikkrir kun ipv4 trafikk så er du på et netverk med dual stack vil langt fra all trafikk sikres), personlig skjøner jeg ikke hvorfor ver vpn levrandør trenger sin egen app når de like godt bare kunne sende prukerne sine en vpn profil det er absolutt ikke vanskelig å slå av og på vpn fra instillinger(iallefall ikke på ios, men jeg sporer av som vanlig

Lenke til kommentar

Sannsynligvis mest fordi DNS innstillingane ikkje er veldig lett tilgjengeling på mobiltelefonar. Denne artikkelen tyder på det: http://xslab.com/2013/08/how-to-change-dns-settings-on-android/

 

Mulig. Har aldri hatt behovet for å endre på det. Har jo sett artikler om at 1.1.1.1 kom til verden, men har ikke blitt fristet til å prøve enda. Det er mulig du har rett i at det kanskje er verre å endre i android enn i Windows?

Lenke til kommentar

Blir ikkje TCP/IP handtert per Wifi-nettverk på mobil?

Så om du endrer til 1.1.1.1 på wifien heima, så har du vel ikkje 1.1.1.1-dns på andre trådlause nett?

 

Men at appen er 33.6 MB stor, er eit mysterium.

 

Ifølge linken i mitt forrige innlegg, så kan DNS settast permanent for alle tilkoplingar, men det krev Root tilgang (på Android).

Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke helt på hvorfor man skal behøve en egen app for å få til å sette opp 1.1.1.1

 

For det første er det litt kronglete å endre DNS-instillingen for Android og iOS. (Appen løser dette ved å bruke VPN-funksjonen.)

 

Den andre grunnen er nok at Cloudfare også har implementert RFC 8484 "DNS Queries over HTTPS" (og RFC 7859 "DNS over TLS" dersom du av en eller annen grunn trenger denne standarden i stedet for DoH). For å få til dette før Apple og Google bygger disse standardene inn i iOS og Android trenger du en app,

 

Det artikkelen ikke nevner er at Aplhabet-selskapet Jigsaw kom med en tilsvarende app, Intra, tidligere i høst. Med denne appen kan du velge om du vil bruke DNS fra Google eller Cloudflare. Uansett, med appen til Cloudflare får også iPhone-brukere denne tjenesten.  :)

Endret av EWNN849Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...