Gå til innhold

Halvparten av oss bruker YouTube for å lære nye ting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Spør" vi om på Youtube...?

Ja, vi kan stille spørsmål på Youtube.

Når du skriver "How to set up Philips Hue?" i søkfeltet på Youtube spør du om noe. Når du skriver "Philips Hue setup" er ikke dette et spørsmål.

Det er veldig mange som søker med spørsmål fordi det føles naturlig å spørre om ting i stedet for å indeksere hva du er interessert i å finne.

 

Basert på de tingene som blir spurt om på Youtube i Norge kan vi anta at de som spør om ting når de søker er de som er barn siden hvordan lage slim, få kjæreste, ta på bokbind og bli god i Fortnite kommer så høyt på lista.

 

Edit:

Lista er veldig ufullstendig siden det kun er brukt "Hvordan", vi har mange flere spørreord som kan brukes.

Endret av Yopaz
Lenke til kommentar

Når du skriver "How to set up Philips Hue?" i søkfeltet på Youtube spør du om noe. Når du skriver "Philips Hue setup" er ikke dette et spørsmål.

 

 

Jeg lurer på om ikke jeg er litt uenig. Dersom man vurderer det ut fra korrekt, engelsk semantikk, så stemmer det. Men i søkefelt av den kvaliteten man har hatt så langt på Internett har ikke korrekt, engelsk semantikk vært den mest effektive kommunikasjonsformen. Ut fra hvordan YouTube og jeg tolker "Philips Hue setup" så er det nok et spørsmål likevel. Spørsmålstegnet i spørringen betyr ikke det samme i denne konteksten som når man formulerer en engelsk setning, der det er en indikator på at det er et spørsmål, en indikator som YouTube vel uansett ignorerer. 

 

Og naturligvis er ikke input-feltet en kontekst som kan holdes opp etter engelske standarder uansett. Man kan spørre på norsk, spansk og japansk også, og i de to sistnevnte tilfelle brukes også spørsmålstegnet annerledes enn på engelsk. 

Lenke til kommentar

 

Når du skriver "How to set up Philips Hue?" i søkfeltet på Youtube spør du om noe. Når du skriver "Philips Hue setup" er ikke dette et spørsmål.

 

 

Jeg lurer på om ikke jeg er litt uenig. Dersom man vurderer det ut fra korrekt, engelsk semantikk, så stemmer det. Men i søkefelt av den kvaliteten man har hatt så langt på Internett har ikke korrekt, engelsk semantikk vært den mest effektive kommunikasjonsformen. Ut fra hvordan YouTube og jeg tolker "Philips Hue setup" så er det nok et spørsmål likevel. Spørsmålstegnet i spørringen betyr ikke det samme i denne konteksten som når man formulerer en engelsk setning, der det er en indikator på at det er et spørsmål, en indikator som YouTube vel uansett ignorerer. 

 

Og naturligvis er ikke input-feltet en kontekst som kan holdes opp etter engelske standarder uansett. Man kan spørre på norsk, spansk og japansk også, og i de to sistnevnte tilfelle brukes også spørsmålstegnet annerledes enn på engelsk. 

Jeg tviler på at Youtube sin søkefunksjon egentlig skiller disse to fra hverandre (det er forskjell om du søker med Google, men usikker på Youtube. Det er likevel ikke det som er poenget.

 

Når du skriver "Hvordan" eller "how to" i søkefeltet kommer det opp forslag og det er slik artikkelforfatter har definert som spørsmål. Så jeg er helt enig med deg at Google muligens definerer begge som spørsmål, men mennesker definerer kun en av dem som spørsmål. Vi er nok ikke uenige, vi snakker bare om to ulike ting.

Lenke til kommentar

"How to basic" har ingenting om programmeringsspråket basic å gjøre. How to basic er navnet på en svær bruker på YouTube. Forøvrig en kostelig kanal med ukjent opphav. Sannsynligvis Maxmoefoe eller Vsauce som står bak den, to andre store youtube-brukere (for de som følger med litt i den sfæren der).

Lenke til kommentar

Jeg studerer over nett. Vi har Lynda og pluralsight som læremateriell men jeg bruker YouTube mer enn jeg bruker både lærere og kurssidene. Kurssidene oppleves ofte litt som bloggere som får betalt pr ord når de skriver en artikkel. Masse luft og relativt lite innhold. Jeg opplever YouTube som mye bedre til å få raske, konkrete svar på akkurat det jeg lurer på, og jeg legger ofte inn spørsmål til guidene i kommentarfeltet og det svares ofte raskt av forfatteren samt andre kommentatorer kommer med innspill.

På slike videoer er det også veldig lite av den samme useriøsiteten som dominerer ellers på YouTube.

 

Men selvfølgelig; ja takk begge deler.

Lenke til kommentar

Når du skriver ting inn i Google's søkefelt nå tildags, så får du ikke et resultat av hva den vanlige norske borger søker på, men hva som er mest sannsynlig relevant til det den kan vite om deg og din bruker på Google. Hvis den ser at du deler maskin eller IP addresse med andre når den mangler data på deg, så trekker den ut søk som dine naboer har gjort og viser det som søkeresultatet.

 

Så kanskje dere skal heller spørre hvem på kontoret lager slim på fritiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...