Gå til innhold

Asus' Zenfone får den modigste «busslommen» til nå


Anbefalte innlegg

 

Det er ikke hovedsakelig størrelsen jeg reagerer på, det er mer at den ikke er sentrert. Jeg gjentar jo gjerne at jeg mener det er en ikke-sak, men hvis jeg skulle rangert så er jeg faktisk ikke sikker på om jeg liker denne bedre enn Pixel 3 sin(som jeg ser på som den styggeste så langt).

 

Jeg synes for øvrig det blir feil av deg å sette likhetstegn mellom mindre = bedre. Hvis ikke design er en smakssak, hva er da en smakssak?

 

Det er garantert en smak sak ja. Og din smak er nok mer riktig enn min med tanke på hvordan "alle" adopterer og aksepterer busslomme. 

 

Bortsett fra at den psykiske følelsen av at busslomme i skjermen representerer ett kompromiss, tror jeg at det som plager er nettopp at den er i midten. 

Jeg hadde fått mer ro i sjelen om busslommen var flyttet ut til hjørnene, slik at midten av skjermen viser bilde.

 

Her er ett "5 minutters mspaint job" for å forklare bedre. 

 

post-80192-0-04482300-1541605048_thumb.png

 

1. Orginal Iphone X

2. Høyttaler flyttet opp i rammen for å få mindre busslomme.

3. Busslomme splittet opp og flyttet til hjørnene, og avrundet skjerm.

4. Busslomme splittet opp og flyttet til hjørnene, firkantet skjerm.

 

5. Høyttaler flyttet opp i rammen for å få mindre busslomme - Busslomme splittet opp og flyttet til hjørnene, og avrundet skjerm.

6. Høyttaler flyttet opp i rammen for å få mindre busslomme - Busslomme splittet opp og flyttet til hjørnene, firkantet skjerm.

 

 

For meg er alle alternativ bedre enn orignalen, hvor alternativene blir gradvis bedre og genererer mindre plager.

Problemet med å flytte høyttaleren opp i rammen, og dermed pekende oppover, er jo at den ikke peker mot deg, og den er lett å dekke over når man ser en video.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med å flytte høyttaleren opp i rammen, og dermed pekende oppover, er jo at den ikke peker mot deg, og den er lett å dekke over når man ser en video.

 

Kom igjen... Så godt som alle mobil telefoner har den nedre høyttaler i rammen, og det er ikke ett nevneverdig problem at denne er lett å dekke over når man ser en video. På flere mobiler er det til og med kun høyttaleren i rammen som blir brukt ved video lyd. 

 

Når andre mobil produsenter klarer å lage mobiler med "øre-høyttaler" i rammen, er det ikke ett problem for Apple å få dette til.

 

For eksempel slik som min gode gamle Sony Z1 fra 2013 hadde (smart løsning hvor de implementerte LED status indikatoren inni høyttaleren i rammen).

 

post-80192-0-86374700-1541624844_thumb.png

https://www.androidpit.com/sony-xperia-z1-tested

Lenke til kommentar

attachicon.gifNotches.png

 

1. Orginal Iphone X

2. Høyttaler flyttet opp i rammen for å få mindre busslomme.

3. Busslomme splittet opp og flyttet til hjørnene, og avrundet skjerm.

4. Busslomme splittet opp og flyttet til hjørnene, firkantet skjerm.

 

5. Høyttaler flyttet opp i rammen for å få mindre busslomme - Busslomme splittet opp og flyttet til hjørnene, og avrundet skjerm.

6. Høyttaler flyttet opp i rammen for å få mindre busslomme - Busslomme splittet opp og flyttet til hjørnene, firkantet skjerm.

 

 

 

For meg er alle alternativ bedre enn orignalen, hvor alternativene blir gradvis bedre og genererer mindre plager.

Imponerende arbeid! :)

Jeg foretrekker helt klart 2-ern. 3-6 likte jeg veldig lite. Ellers en liten observasjon fra min side: Heller bredere enn dypere.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det er tydelig at journalistene selv ikke følger med på diskusjonene, iallfall.  :rofl: Jeg forklarte at det heter å avfinne seg med, ikke innfinne seg med, som post nr. 13 i tråden, men det står fremdeles feil i artikkelen. :tease: Synd at ingen mediehus holder seg med korrekturlesere lenger, det merkes veldig tydelig uansett om det er her, i VG, Dagbladet eller lokalaviser.

Endret av Mastiff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne de ikke heller gjøre selve telefonen noen millimeter høyere for et lite område, og derved fått plass til kamera, høyttaler og indikatorlampe der uten å gå inn på skjermområdet, dog en lampe som også lyser i ramma når telefonen ligger med "ansiktet" ned? "Lomme" ser bare så utrolig teit ut, og er et langt større kompromiss for min del, selv om det da fører til noen promille mindre andel skjerm av totalt frontareal.

Lenke til kommentar

Imponerende arbeid! :)

Jeg foretrekker helt klart 2-ern. 3-6 likte jeg veldig lite. Ellers en liten observasjon fra min side: Heller bredere enn dypere.

Det plager meg mer enn det burde at du liker innhugg i midten bedre enn innhugg i hjørnene.. men er ihvertfall enig med deg om heller bredere enn dypere!

 

Kunne de ikke heller gjøre selve telefonen noen millimeter høyere for et lite område, og derved fått plass til kamera, høyttaler og indikatorlampe der uten å gå inn på skjermområdet, dog en lampe som også lyser i ramma når telefonen ligger med "ansiktet" ned? "Lomme" ser bare så utrolig teit ut, og er et langt større kompromiss for min del, selv om det da fører til noen promille mindre andel skjerm av totalt frontareal.

Litt som Cat S60 hadde?

https://www.tek.no/artikler/test-caterpillar-cat-s60/349525

De hadde jo sånn ekstra klump som stakk ut øverst av mobil rammen (selv om de ikke brukte plassen til front kamera).

 

Er enig med deg. Er egentlig ingen grunn å ha firkantet mobil. Det hadde kanskje til og med vært mer ergonomisk om det hadde vært noen slike utstikkere.

 

Det er egentlig litt det som er design tankegangen på utdragene jeg hadde tidligere i tråden.

En busslommer i midten oppfattes som å dekke til/ta plass/stjele av skjermen, mens å flytte det ut til hjørnene (eller ut på en ekstra klump i rammen) oppfattes som å legge til/utvide skjermen.

 

Merkelig ellers at det er ingen som har tenkt på å ha indikator lampe på baksiden av mobilen... smart!

Er kanskje mulig å bruke kamera lyset til å gjøre dette?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...