Gå til innhold

Nå: Apple viser helt ny MacBook Air


Anbefalte innlegg

Jeg tror du har rett altså. Tror Apples CPU er basert på denne:

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/processors/core/i5-processors/i5-8200y.html

 

Apple har alltid litt andre specs enn offisielle Intel CPUer da de ofte benytter seg av muligheten for TDP up, der du øker TDP og får høyere grunnfrekvenser. Og så endrer Intel modellnummeret noe. Som fra 615 til 617. Så MBA har her høyere grunnfrekvenser, og noe reduserte boost-frekvenser. Ganske standard Apple config. OG dette er jo en Amber Lake Y-serie CPU. Altså gått ned fra 15 W TDP U-serien som før ja. Fordi jeg tror alle u-serie nå har 4 kjerner. Så tror ikke det er noen mulighet for at denne er U-serie.

 

Så enig med at det ikke er sikkert det er noen ytelsesoppgradering i det hele tatt her.

 

Også skuffende at de har redusert batteristørrelse når de setter inn mye mer høyoppløst skjerm. MBA var kjent for klasseledende batteritid. Med oppgradering kunne de fått det tilbake, men så senker de batteristørrelse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så enig med at det ikke er sikkert det er noen ytelsesoppgradering i det hele tatt her.

 

Også skuffende at de har redusert batteristørrelse når de setter inn mye mer høyoppløst skjerm. MBA var kjent for klasseledende batteritid. Med oppgradering kunne de fått det tilbake, men så senker de batteristørrelse...

Det kan godt hende ytelsen bare er bedre i korte tidsperioder, men vil være lavere over tid.

 

Angående batteri (og tastatur, og USB-C), så er det jo tydelig at Apple prioriterer design over funksjon, det som er merkelig her er at den ikke har touch bar (men det er vel bare profesjonelle som trenger emoji-forslag :confused: ).

Lenke til kommentar

Kan den ikke bruke vanlige minnepinner eller SD-kort fra digitalkamera?

 

Drit i å kjøpe fremtidsrettet PC.

Jeg kjøper datamaskin for nåtiden, ikke for år 2030.

Jeg kjøper uansett ny igjen innen den tid.

 

Ingenting galt med min nåværende Macbook Air, som faktisk er kompatibel med nåværende utstyr.

 

kan jo bruke vanlige minnepenner så lenge de har usb c. Usb c blir ikke vanlig i 2030 hvis ikke noen begynner a bruke det allerede nå

Lenke til kommentar

Mye bedre ytelse? Denne vil yte dårligere enn 5. gen U-CPU da den har under halvparten av TDP'en. Bruker også fortsatt DDR3-minne (noe dere burde nevne).

 

Dere burde sammenligne med dagens konkurrerende maskiner, ikke en laptop som ble lansert for hundre år siden. Venter dere på å få gitt alle som faktisk har peiling på teknologi fyken, slik at dere kan skifte navn til VG Tek? Latterlig dårlig kvalitet på mye dere serverer leserne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye kraftigere er denne sånn egentlig? MacBook Air (før dagens lansering) har jo alltid kjørt U-serie med CPU-er med 15W TDP, men her virker det som de har gått over til Y-serie (tidligere kjent som Intel Core M) altså serien med 4,5W TDP? Eller tar jeg helt feil her nå?

 

Virker som dette er en ren fusjonering av MacBook 12-tommer og MacBook Air. De har gått ned til svakere serie med langt mer strømeffektive CPU-er samtidig som du ikke får de samme begrensningene med bare en enkelt USB-C port osv som har vært med MacBook 12-tommer maskinene.

 

I og med at siste generasjon av MacBook Air kom med Intel Core i5-5350U og i7-5650U altså 5. Generasjon også kjent som "Broadwell" og denne tilsynelatende kommer med Intel Core i5-8200Y, altså 8. Generasjon også kjent som "Amber Lake" så er jeg neimen meg ikke så sikker på om disse har så fryktelig mye bedre ytelse?

 

Det har ikke vært de helt store ytelsesforbedringene og forbedringene på IPC siden Broadwell og disse har vesentlig lavere TDP og kjører i utgangspunktet på endel lavere klokkefrekvenser. Fremdeles ingen støtte for verken DDR4 eller DDR4L. Det er jo langt bedre iGPU (integrert skjermkort) som jo hjelper og nesten er et must for å kunne kjøre den nye skjermen.

 

 

Så er ikke helt overbevist om at vi ser noen markant hopp i ytelse her. Det største ankepunktet mot MacBook Air var jo skjermen, og den ser jo ut til å være kraftig forbedret her. Men det føles litt voldsomt med slike priser om det bare er snakk om en nyere generasjon med det som tidligere var kjent som "Intel Core M".

 

Det er den nye "sub-varianten" i5-8210Y som brukes her, ihvertfall stemmer de oppgitte data på en prikk med det man finner på Intel sine sider om denne prosessoren. 

Den ble "releaset" for 2-3 dager siden, så det rimer med lanseringen av de ny Apple-produktene også.

 

Den har TDP på 7 watt.

 

Blir spennende å se hvordan denne yter i tester, men tror vel ikke på noen revolusjon akkurat.

 

Turbo-frequency er dóg ca 30 % opp ifra i5-5350u, og det sies at de benytter samme teknologi, dvs at IPC skal være på

samme nivå. Dette betyr i sin tur at frekvensøkningen er den reelle ytelsesøkningen.

 

I tillegg har turbo-hastigheten på GFX-kortet økt med ca 10% (950 vs 1050)

 

Sjøl sitter jeg på gjerdet enda ift oppgradering. Tror forbedring i ytelsen er marginal i vanlig bruk, og synes egentlig

oppløsningen på skjermen på den jeg har er helt fin til vanlig tekst og surfing, så savner ikke "bedre skjerm" spesielt mye,

og ihvertfall ikke til den prisen. ;-)

 

Link til Intel sin produktside for i5-8210Y :

https://ark.intel.com/products/189912

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...