Gå til innhold

Løser du Plevris' helgenøtt «Tallplunder»?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den første oppgaven har flere løsninger avhengig av rekkefølgen av potensieringene!

 

Er 3^3^3 det samme som (3^3)^3 = 27^3 = 19683 eller kanskje 3^(3^3) = 7625597485?

 

Jeg leste det som førstnevnte, siden ikke annet er angitt ved parenteser. Men jeg vet ikke sikkert.

 

Edit: Som Drebin hinter til under så finnes det visst en regel for dette også. Den husker ikke jeg, så da er ikke min gjetning mer enn en gjetning...

 

For oppgave nr 2 så tok det 5-10 min med blyant og papir å regne ut svaret.

En rekursiv solver trengte 781 forsøk på å finne det samme, og der brukte jeg nesten en time på å debugge koden. :-(

 

Jeg har det for meg at man kan "se" svaret uten regning om man bruker logikk. Det er ofte slik med sånne "nøtter". Men jeg har ikke funnet det ennå. Så kanskje ikke?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Den første oppgaven har flere løsninger avhengig av rekkefølgen av potensieringene!

 

Er 3^3^3 det samme som (3^3)^3 = 27^3 = 19683 eller kanskje 3^(3^3) = 7625597485?

Her gjelder det å bruke regler om regnerekkefølge. Hint: abc er nevnt spesielt på engelsk Wikipedia.

 

Er det bare et svar på oppgave 2?

Det står i oppgaven at det bare er én løsning ja. Jeg fikk denne til ved å begynne med så mange nuller som mulig, og korrigere derfra.

Lenke til kommentar

Løste oppgave 2 slik også, men synes det er litt for mye hint å gi i forumstråden...

Ja, du har et poeng. Har antatt at alle prøver på oppgavene først, og deretter går inn i forumtråden hvis de står fast, men jeg skal prøve å unngå slike hint de neste gangene. Personlig synes jeg imidlertid det er selve problemløsningen som er spennende her, ikke selve konkurransen der man kan vinne en termoflaske.
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg imidlertid det er selve problemløsningen som er spennende her, ikke selve konkurransen der man kan vinne en termoflaske.

Enig i det, var vel egentlig ikke klar over hva premien var, mulig jeg har lest det en eller annen gang  :)  Det er mer at skal man gi et hint bør det være så vagt som mulig. For min del så klikker jeg meg som oftest inn på konkurransen gjennom forumstråden, får den opp i feeden min. Litt dumt hvis man da finner på å lese, og få såpass gode hint at man ikke trenger å spekulere selv. Synes det er flott å først forstå, så løse oppgavene her. Vanskelighetsgraden er akkurat passe +  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...