Gå til innhold

Asus AC-5300 RAPTURE. Trodde den skulle ta ALT!


Anbefalte innlegg

God dag alle flinke folk! 

Jeg tenkte jeg skulle sparke ned døren med mitt nyeste kjøp av router. Jeg ville ha det kraftigste, sinteste jeg kunne finne. Altså, neste steg opp ville være grill fra Weber. Jeg ønsket en router som fikk smartmålerfrykt-klanen til å svette seg søvnløs gjennom natten, og endte opp med en Asus ROG Rapture Gaming router (AC 5300)

Den er beskrivelig stygg, ekstremt plasskrevende, blodharry interface, men 8 antenner og nok kraft til å dekke vårt hus på 350m2. Huset består av tre etasjer med etasjeskillere i tre. Routeren står i øverste etasje i et kontor i vestlig ende. Den dekker da toppetasje samt to etasjer under med etasjeskillere i tre og sponplater i vegger.

Hovedproblemet mitt nå er at jeg har kjøpt en RING-ringeklokke med video. Denne kjører på 2.4-nettet. Den har en RSSI (Recieved Signal Strength) på -75 og noen ganger høyere. Denne skalaen løper fra perfekt (0) til verst (-100). Jeg har også kjøpt en Ring Network extender, men denne viste seg å være helt håpløs og går i retur til Komplett any day now. Ringeklokken står i etasje 2 helt i østlig ende, altså motsatt side og en etasje ned i forhold til Rapture-routeren. 

Jeg var så sikker på at denne routeren skulle dekke HELE huset, uten diskusjon. Men jeg opplever svært mye signaltap gjennom bygget.

Det jeg ønsker å spørre dere dyktige folk om er følgende. Er det slik at selv om man bruker det sinteste av det sinte, så er man allikevel ikke garantert full dekning i huset? Jeg forstår at man har tap, men vi snakker her så og si 0 signal ved ringeklokke på vestlig side i etasje to (router står altså i etasje tre helt i vestlig ende). Avstand i luftlinje fra router til dør ca. 15 meter gjennom tre vegger av sponplater og en yttervegg.

Og er et alternativ å meshe, eller er dette en ekstrem flaskehals?
Isåfall, hva vil dere si er det mest solide Mesh-valget for øyeblikket?

Tusen takk for kompetente svar!

Endret av Sweet Tooth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Returner den harry-routeren din og bygg deg et ordentlig nett med Ubiquiti Unifi-serien.

Jeg har hørt det navnet her og der.... Ja den jeg har er rimelig harry, men jeg har noen spørsmål da produktet du viser til ser veldig lovende ut!

 

Fleksefjeset (genialt navn forresten) om jeg da setter en slik unit på kontoret der routeren min sto, så må jeg koble til kabling til pc og til NAS. Jeg ser at unitene ikke har særlig med nettverksutganger, men kan jeg da kjøre en nettkabel fra slik unit til en TP-Link TLSG105E-switch og fordele til pc og nas slik?

 

Og er det bare å kjøpe/bridge med flere units og plassere rundt i huset for optimal dekning? Beklager helt basic spørsmål, men så er jeg også en ganske basic-bro...

Lenke til kommentar

 

 

Routeren står i øverste etasje i et kontor i vestlig ende. Den dekker da toppetasje samt to etasjer under med etasjeskillere i tre og sponplater i vegger.

 

Ringeklokken står i etasje 2 helt i østlig ende, altså motsatt side og en etasje ned i forhold til Rapture-routeren. 

 

Jeg var så sikker på at denne routeren skulle dekke HELE huset, uten diskusjon. Men jeg opplever svært mye signaltap gjennom bygget.

Det skal fint kunne gå å dekke hele huset med denne routeren, men den må plasseres bedre. Prøv å plassere den nær midten av etasje 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg har hørt det navnet her og der.... Ja den jeg har er rimelig harry, men jeg har noen spørsmål da produktet du viser til ser veldig lovende ut!

 

Fleksefjeset (genialt navn forresten) om jeg da setter en slik unit på kontoret der routeren min sto, så må jeg koble til kabling til pc og til NAS. Jeg ser at unitene ikke har særlig med nettverksutganger, men kan jeg da kjøre en nettkabel fra slik unit til en TP-Link TLSG105E-switch og fordele til pc og nas slik?

 

Og er det bare å kjøpe/bridge med flere units og plassere rundt i huset for optimal dekning? Beklager helt basic spørsmål, men så er jeg også en ganske basic-bro...

 

Jo takk, navnet passer meg bra. Jeg ville kablet nettverkskabel til f.eks hver etasje fra der du har ISP-modem, så kan du eventuelt sette en switch i hver etasje om ønskelig. Alternativt om du ikke trenger switch i hver etasje så kan du sette switch ved ISP-modem og koble aksesspunktene i den (f.eks ett i hver etasje) Om du ikke ønsker å kable selv så går det an å bruke elektrikere. 

 

Skal du begynne å flytte harry-routeren fra der den står til en annen etasje så er du egentlig godt på vei til å kunne bygge deg et ordentlig nettverk uansett.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Vet det, men var ment med en humoristisk undertone etter TS sin beskrivelse av ruteren... ;)

Tusen takk for det gutter! Jeg tror jeg prøver det RRhoads foreslår! Lagt inn en bestilling på en 68 hos Komplett så få vi se.

Har dere noen tips på avstand eller "streker" jeg bør legge den nye mesh-routeren på? Altså skal jeg plassere den der den knapt har kontakt, eller legge den tettere der den f.eks har to "streker" på connection? 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ja, det er vel mest kunnskapsløshet, men det var det jeg kunne finne hos komplett. Men når vi er inne på temaet, vet du om noe som er sintere som kan anbefales? Greit å vite om!

 

Du har allerede fått foreslått det beste alternativet av meg.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

+3 :)

 

For å være helt konkret:

1x USG

Controller kan du kjøre på naset ditt, hvis ikke kjøper du en cloud key

1x unifi switch som du setter der du skal spre nettverket fra, plugg i NAS, APs og PC.

2-3 unifi access points (her blir vel Pro-varianten alternativet siden du skal ha maks ytelse)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Når det kommer til ubiquity så synes jeg edgemax er helt klart overlegent unifi

 

Aldri testet Edgemax men jeg har ikke noe problem med å makse min 1000/1000 linje med USG. Fint å ha alt i ett GUI også. Ser dog selvsagt fordelen med fibern rett inn.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Noe av den egentlige bakgrunnen, og hvorfor Mesh gjerne blir løsningen: Selv om produsenten slenger på en haug store antenner og benytter det beste av komponenter, vil regulativer for sendestyrke og antenna-gain sette begrensninger. Innenfor kortere avstander kan man få gjort en del med ytelsen gjennom nyere standarder. I tillegg kommer man ikke bort fra, spesielt på 2,4 GHz, at det vil kunne være en god del kilder til forstyrrelser - både når det gjelder andres trådløsenett og annet som benytter "søppelbåndet" - 2,4 GHz-båndet benyttes til en del annet enn bare trådløsnett....

 

Rent dekningsmessig her hjemme for min egen del, merket jeg vel heller ikke store forskjellen mellom f.eks. en RT-AC66U fra 2012-2013 elns, vs. en RT-AC3200 som jeg vel kjøpte for et par år siden elns. Løsningen har lenge uansett vært å ha en ekstra ruter i AP-modus som har dekt andre deler av huset, før man gikk over til en mesh-løsning.

 

Selv om jeg er en ganske avansert bruker, synes jeg vel ikke helt at Ubiquiti-løsningene helt forsvarer prisen. Inntrykk av at det er mange her som kjøper noe langt dyrere og mer avansert enn det de egentlig trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Prisen på Ubiquiti er da ganske kurant. For de aller fleste er stabilt trådløst nett som gir god dekning viktigst, og da er en ubiquiti-løsning mye bedre enn et monster med ørten lys og antenner til 4.500,-

Lenke til kommentar

Selv om jeg er en ganske avansert bruker, synes jeg vel ikke helt at Ubiquiti-løsningene helt forsvarer prisen. Inntrykk av at det er mange her som kjøper noe langt dyrere og mer avansert enn det de egentlig trenger.

Den enkelte må få gjøre seg opp en mening om pris og nytte for sitt eget behov, men for TS i denne tråden så har han nå kjøpt en AC5300 og en AC68 - totalprisen har altså bikket 4 lapper med grei margin.

 

For den summen kunne han ha fått en USG, en Switch 8-60W og to stykk AC Lite. Noen hundrelapper ekstra og han kunne fått hovedaksesspunktet til å være AC Pro.

 

For et hus med 350 m² over 3 etasjer, og helt sikkert et uteområde hvor det på sikt er ønskelig å få bedre dekning, så er det lite tvil om hva så er den beste løsningen både på kort og lang sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...