Gå til innhold

Altibox 1000/1000 i bromodus og Netgear R7000 = Dårlig hastigheter via kabel. Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei

Altibox (kun internett) 1000/1000 her.

Etter mange år med dårlig internett har vi endelig fått aktivert fibertilgang 1000/1000mbps med Altibox.

Mitt oppsett i de siste 3 år har vært en Netgear R7000 (AC1900) router bak en ADSL modem satt i bromodus fra Nextgentel. Alt fungerte utmerket men internettlinjen var ikke noe utfordring til denne routeren.

I går etter at Altibox aktiverte hjemmesentralen (FMG) kjørte jeg tester med trådløs og kabel til min hjemmepc. Alt fungerte som forventet med hastigheter på 940/940mbps med kabel.

Jeg satt FMG i bromodus for å bruke min Netgear router men ble veldig overrasket med at jeg når kun 520/480mbps når jeg kobler meg via routeren med kabel (FMG (LAN3) → Netgear R7000 → PC).

Denne routeren har gigabit porter og de lyser som riktig koblet i gigabit hastighet.

Hva kan problemet være? Er denne routeren for gammel for å levere 1gbps i et så enkelt oppsett?

Forslag tas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Altibox (kun internett) 1000/1000 her.

 

Etter mange år med dårlig internett har vi endelig fått aktivert fibertilgang 1000/1000mbps med Altibox.

 

Mitt oppsett i de siste 3 år har vært en Netgear R7000 (AC1900) router bak en ADSL modem satt i bromodus fra Nextgentel. Alt fungerte utmerket men internettlinjen var ikke noe utfordring til denne routeren.

 

I går etter at Altibox aktiverte hjemmesentralen (FMG) kjørte jeg tester med trådløs og kabel til min hjemmepc. Alt fungerte som forventet med hastigheter på 940/940mbps med kabel.

 

Jeg satt FMG i bromodus for å bruke min Netgear router men ble veldig overrasket med at jeg når kun 520/480mbps når jeg kobler meg via routeren med kabel (FMG (LAN3) → Netgear R7000 → PC).

 

Denne routeren har gigabit porter og de lyser som riktig koblet i gigabit hastighet.

 

Hva kan problemet være? Er denne routeren for gammel for å levere 1gbps i et så enkelt oppsett?

 

Forslag tas med stor takk.

 

Jeg mistenker at det er noen innstillinger i routeren. Uten at jeg er noen ekspert så står det nevnt noe her om blant annet CTF og FA. 

Lenke til kommentar

Sjekket data for R7000 hos smallnetbuilder.com, det ser ut som om den skal klare opp mot 1 gbps. Kanskje forskjell på lab-miljø og praksis?

Jeg så den samme testen, men SNB gjør en snodig målemetode for throughput. Hvis man lese "Router Test Process", så skriver de følgende:

 

 

All routers are prepared for test as follows:

  • Upgraded to latest firmware
  • Reset to factory defaults
  • QoS features disabled (if present)
  • LAN client put into DMZ
  • SPI disabled (optionally, if router allows)

The last two points require some explanation. The LAN client is put into DMZ because it is the fastest and easiest way to allow WAN to LAN traffic and test results from the WAN IxChariot endpoint to traverse the router under test's NAT firewall. Alternatively, the specific ports used by IxChariot could be opened in the router under test's firewall. Note that since the router DMZ function is just a special case of port mapping, i.e. all ports and protocols opened to the specified LAN IP address, this does not affect router performance.

At man kjører en LAN-klient i DMZ er ikke noe man gjør utenfor lab, så dermed er ikke den testen faktisk noen god indikator på hva routeren faktisk klarer i praksis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At billigrutere for konsumentmarkedet ikkje ein gong greier å levere 1Gbps rutingytelse er vell ikkje overraskende.

Den gode nyheita er jo at FMG sentralen har GOD ytelse :-)

 

Det du gjør då er å bruke Netgear R7000 som ekstra trådløs signal, ergo du skrur av DHCP på den og lar FMG sentralen ta seg av DHCP og ruting ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...