Gå til innhold

Defekt B-vare kjøpt på Elkjøp Marketplace


Patkaaa

Anbefalte innlegg

Hei, 

Kjøpte et Surface Pro til 7.500,- da det var i "brukt" tilstand. "Brukt - som ny " sto det på nettsiden. 
Fikk produktet og var meget fornøyd, bortsett fra at hverken wifi eller lyd funka. Driver-feil. Windows resett fungerte ikke, og jeg lastet inn driverne manuelt via usb. Fungerte heller ikke. 

Jobber på Power, og vet at har kraftig tap på slike produkter, spesielt til B-vare pris. 

Disse produktene kommer direkte fra et verksted ( typ. infocare -  eid av elkjøp ), og de hadde " sluttest OK ", men av erfaring vet jeg at det ofte kommer produkter " uten feil ", som har tydelige feil. 

Jeg mener at jeg har krav på et tilsvarende produkt, dvs. en A-vare, selv om jeg kjøpte B-vare. 
Selgeren på elkjøp ( salgsleder ), mente at DE kunne velge om jeg enten skulle få pengene tilbake ELLER et nytt produkt. Idealscenarioet til dem er jo at jeg tar pengene tilbake, så slipper dem å gå i minus. Det blir et tap fra min side, da jeg mener jeg har krav på et tilsvarende produkt dersom problemet vedvarer. 

Jeg har mid-term eksamener snart, og mente at de burde rette opp i feilen der og da i butikk, da jeg kjøpte en defekt vare som ble reklamert " brukt - som ny  ".  Selv om det er kjøpt på nett fra markedplace, så er det samme bedrift ( dog samarbeidsavtaler mellom verksted og butikker ). De foreslo at de sender den inn til verksted ( samme verksted som sendte den til meg med at alt var OK .. ). Anyways, det jeg reagerte på er at salgslederen virker passiv aggressiv og begynte å sitere reklamasjonsloven om at Elkjøp kan velge om jeg skal få pengene tilbake eller et tilsvarende produkt, og at et tilsvarende produkt er en B-vare og ikke A-vare. Den B-varen jeg fikk, var nok levert tilbake NETTOPP av den grunnen jeg returnerte den. Dvs. brukt i ca. en time eller to.. 

Hvilke rettigheter har jeg her? Greit for meg å vite som jobber på Power, men jeg er bare selger og ikke den som tar meg av saker som dette. 

Takker! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(FKL - paragraf 26)

Du som forbruker kan 
a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.
 
---
 
(FKL - paragraf 29)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
 
----
 
Her kan nok Elkjøp si at å gi deg nytt produkt (omlevering) vil volde selger urimelige kostnader, og derfor tilby andre alternative løsninger (se paragraf 26). 
Lenke til kommentar

 

(FKL - paragraf 26)

Du som forbruker kan 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.
 
---
 
(FKL - paragraf 29)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
 
----
 
Her kan nok Elkjøp si at å gi deg nytt produkt (omlevering) vil volde selger urimelige kostnader, og derfor tilby andre alternative løsninger (se paragraf 26). 

 

Tusen hjertelig! Dvs. at jeg gjerne ikke burde håpe på å få et tilsvarende A-produkt? Kostnader på 2000+ (f.eks. Iphone), er relativt vanlige, så et tap på 3500 er ikke far off og kan hende. 

Lenke til kommentar

Neppe. Et tap på noen få tusen er ikke urimelig kostnad for en såpass dyr vare.

Øøøøh, hva med støvletthældommen?

 

Idealscenarioet til dem er jo at jeg tar pengene tilbake, så slipper dem å gå i minus. Det blir et tap fra min side, da jeg mener jeg har krav på et tilsvarende produkt dersom problemet vedvarer.

Riktig. Dekningskjøp kan utløse erstatningsansvar, men så var det forskjell på å ha rett og å få rett.

 

Uansett har selger rett til maks to avhjelpsforsøk per mangel, så om Infocare feiler et par ganger i å utbedre feilen vil du etterhvert ha krav på heving, og eventuelt erstatning.

Lenke til kommentar

Selv om det er kjøpt på nett fra markedplace, så er det samme bedrift ( dog samarbeidsavtaler mellom verksted og butikker )

 

Dersom du har kjøpt det fra Infocare, så er det Infocare du må klage til, ikke Elkjøp.

 

Infocare og Elkjøp er ikke samme bedrift. Kun samme eier.

Lenke til kommentar

Kjøpt via elkjøp markedplace på nett, som har avtaler med flere verksteder som sendet produktet

Elkjøp Markedplace er det samme som Amazon. Dvs at andre butikker kan selge sine varer hos Elkjøp.

 

Da er det butikken som "eier" produktet som står ansvarlig for garanti \ reklamasjon ol, ikke Elkjøp.

Lenke til kommentar

Men det går gjennom elkjøp sine kanaler så med mindre de fjerne informasjon rundt det.

Heter jo Elkjøp Marketplace ikke inforcare marketplace.

 

Men over til saken har jeg lurt litt på dette syns det er useriøst man ikke får informasjon mistenker butikken vet på forhånd at varene har feil men ingen vil kjøpe hvis de vet produktet ikke lar seg reparere, istedenfor å skrote ting velger de å selge ting billig uten å informere om feilene i håp å dekke kostnaden, smart men syns ideen er idiotisk.

Lenke til kommentar

Men det går gjennom elkjøp sine kanaler så med mindre de fjerne informasjon rundt det.

Heter jo Elkjøp Marketplace ikke inforcare marketplace.

Det heter også Ebay, betyr ikke at det er Ebay som er ansvarlig for ting du kjøper der.

 

Men over til saken har jeg lurt litt på dette syns det er useriøst man ikke får informasjon mistenker butikken vet på forhånd at varene har feil men ingen vil kjøpe hvis de vet produktet ikke lar seg reparere, istedenfor å skrote ting velger de å selge ting billig uten å informere om feilene i håp å dekke kostnaden, smart men syns ideen er idiotisk.

du mistenker feil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...