Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Vaskemaskin vil ikke sentrifugere/tømme seg


Anbefalte innlegg

Hei,
Så strømmen gikk midt i en vask. Samboeren min prøvde å sette på en ny vask da strømmen kom tilbake, men da ville den ikke sentrifugere. Jeg prøvde et korttidsprogram og samme problem.

Veldig nervøs for at hele maskinen har blitt ødelagt for det er vel ikke mulig at den er fylt med for mye vann og dermed nekter å sentrifugere? Da ville den vel heller bare tømt seg?

Hjelp! Dette er en billig Arista Hotpoint mini-vaskemaskin og aner ikke hvor gammel, men stod da vi flyttet inn for 3 år siden.

 

 



Virker som den nekter å tømme seg for vann...



Nå får jeg error beskjed F01 :( Noen råd her?





Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.hotpointservice.co.uk/washing-machine-repair/error-codes

 

Issue: Washing Machines is not operating – some or all functions are not selectable.

 

Advice: We recommend you disconnect (unplug) the appliance from the mains supply for a minimum of 2 minutes. Reconnect supply and wait 30 seconds and try starting the machine again.

 

Advice: If the fault remains, please call our customer service centre to book an engineer on: 0344 822 4224

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle til å lenke til det samme som posten over, men litt treg...

 

Kan tilføye at telefonnummeret i Norge er 81530028.

 

Nummeret til Arista? Ok. Har allerede prøvd å koble den ut (eneste måten jeg får opp lokket på) og satt den på. Den "vasker" men nekter å tømme og sentrifugere. Prøver igjen.

En google-søk sa at error F01 betyr motorfeil, men det er kanskje tull?

Lenke til kommentar

Er ofte et lite lokk nederst på maskinene der en kan åpne å sjekke om der er noe som blokkerer pumpen.

 

Ja, er et lite lokk som det kommer vann ut av når jeg skrur (sinnsykt mye vann som fosser ut når den ikke tømmer seg). Men hva skal jeg se etter der inne? Prøvde å stikke fingeren inn, kjenner en slags vifte-aktig ting der inne...

Lenke til kommentar

Nummeret til Arista? Ok. Har allerede prøvd å koble den ut (eneste måten jeg får opp lokket på) og satt den på. Den "vasker" men nekter å tømme og sentrifugere. Prøver igjen.

En google-søk sa at error F01 betyr motorfeil, men det er kanskje tull?

Ja, det er nummeret til Ariston/Hotpoint service i Norge.

 

Feilkodene kan variere etter alder/generasjon. Tror ikke det er motorfeil hvis trommelen går rundt. Hvis den ikke tømmer, så vil den heller ikke sentrifugere. Det er en sikkerhet fordi maskinen ville bli ødelagt hvis den sentrifugerer med masse vann i beholderen. Følg rådet til Svein M om å sjekke lofilteret, men pass på da alt vannet i maskinen vil renne ut når du skrur ut filteret. Hvis du tømmer maskinen ved å ta ut lofoteret, så kan du prøve å kjører sentrifugering. Hvis du finner noe i lofilteret som stopper tømmepumpa, så er kanskje problemet løst. Hvis du tømmer maskinen ved å ta ut loflteret, så kan du prøve å sentrifugere. Hvis det funker, så kan det være tømmepumpa som har gått.

 

Ja, er et lite lokk som det kommer vann ut av når jeg skrur (sinnsykt mye vann som fosser ut når den ikke tømmer seg). Men hva skal jeg se etter der inne? Prøvde å stikke fingeren inn, kjenner en slags vifte-aktig ting der inne...

Hvis "viften" kan dreies rundt og det ikke er noen fremmedlegemer der, så er alt OK. Men spørs om pumpemotoren har gått.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Ja alt vannet vil fosse ut når du åpner der. Trekk ut strømmen før du setter fingerene inn der.

 

Ja, det skjønner jeg ;) Googler mer, noen sier maskinen må resette seg med å plugge den ut i min 10 min. Prøver det. Men må vel uansett tømme den igjen før jeg kan sette den på - ellers vil den vel bare fylles opp med for mye vann til at den skal funke?

Lenke til kommentar

Ja, det skjønner jeg ;) Googler mer, noen sier maskinen må resette seg med å plugge den ut i min 10 min. Prøver det. Men må vel uansett tømme den igjen før jeg kan sette den på - ellers vil den vel bare fylles opp med for mye vann til at den skal funke?

Nei, det er "elektronikk" i en vaskemaskin som sørger for at den ikke fylles med vann. Det er ofte en slange i en av lukene nede på maskinen der du kan tappe ut alt vannet som er i maskinen, om du må sjekke om pumpen har gått tett på noen måte. Jeg skrudde av bakplaten på min maskin da jeg fikk et slikt problem, demonterte pumpen og inne i den var det masse dritt. Når alt ble skrudd på plass igjen virket alt sammen. Men ta da selvfølgelig av alt som heter strøm, og du må kunne mekke litt.

Er du heldig er det bare en programvarefeil som retter seg når du har av strømmen en tid.

Lenke til kommentar

Nei, det er "elektronikk" i en vaskemaskin som sørger for at den ikke fylles med vann. Det er ofte en slange i en av lukene nede på maskinen der du kan tappe ut alt vannet som er i maskinen, om du må sjekke om pumpen har gått tett på noen måte. Jeg skrudde av bakplaten på min maskin da jeg fikk et slikt problem, demonterte pumpen og inne i den var det masse dritt. Når alt ble skrudd på plass igjen virket alt sammen. Men ta da selvfølgelig av alt som heter strøm, og du må kunne mekke litt.

Er du heldig er det bare en programvarefeil som retter seg når du har av strømmen en tid.

 

Ok... Maskinen står kvist mellom veggen og vasken, bitteliten maskin, så er skikkelig ork å få den ut. Og jeg har 0 mekkeskills.

 

Ja, det er nummeret til Ariston/Hotpoint service i Norge.

 

Feilkodene kan variere etter alder/generasjon. Tror ikke det er motorfeil hvis trommelen går rundt. Hvis den ikke tømmer, så vil den heller ikke sentrifugere. Det er en sikkerhet fordi maskinen ville bli ødelagt hvis den sentrifugerer med masse vann i beholderen. Følg rådet til Svein M om å sjekke lofilteret, men pass på da alt vannet i maskinen vil renne ut når du skrur ut filteret. Hvis du tømmer maskinen ved å ta ut lofoteret, så kan du prøve å kjører sentrifugering. Hvis du finner noe i lofilteret som stopper tømmepumpa, så er kanskje problemet løst. Hvis du tømmer maskinen ved å ta ut loflteret, så kan du prøve å sentrifugere. Hvis det funker, så kan det være tømmepumpa som har gått.

 

Så du tror ikke det er motoren... Sjekket som sagt filteret. Null der. Prøver å starte den igjen, men den bare fylles med vann, sviver litt rundt så det skvulper, så står den bare stille mens klokka går ut - så F01 og masse blinking.

 

Er ikke der eget tømme program (utpumping)?

 

Nei, ikke som jeg vet om. Bare korttids-program. Se her http://www.hotpoint.eu/_pdf/booklets/20/40/19509559700_SE-FI-DK-NO.pdf

 

Er ikke der eget tømme program (utpumping)?

 

Jo vent, det er det. Men det hjelper ikke så mye egentlig. Har tømt den manuelt.

 

Rart... Hvis jeg setter den på sentrifugerings-program så sentrifugerer den.

 

 

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Rart... Hvis jeg setter den på sentrifugerings-program så sentrifugerer den.

Hvis du har tømt den manuelt så vil den sentrifugere hvis motor er i orden. Prøv utpumping og hør om det låter fra pumpe.

 

Prøver å starte den igjen, men den bare fylles med vann, sviver litt rundt så det skvulper, så står den bare stille mens klokka går ut - så F01 og masse blinking.

Passer med lenken i post 4: F01 — Electronic circuit board fault

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Passer med lenken i post 4: F01 — Electronic circuit board fault

 

ja, men å koble den fra og på igjen restarter den ikke som det skal. prøvde nok et "oppfrisknings-program" (15 min program) men det samme skjer. Ingen utpumping, ingen sentrifugering.

 

Hvis du har tømt den manuelt så vil den sentrifugere hvis motor er i orden. Prøv utpumping og hør om det låter fra pumpe.

 

Kan det være at den ikke sentrifugerer fordi den ikke vil tømme seg? Er det der det låser seg?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Ja, det skrev jeg i post 9.

 

Ok. Men er det pumpa i maskinen har røket eller kan det være røret? Hvis det er maskinen er vi fukced fordi utleieren er veldig streng på at hvitevarer er "vårt ansvar". Men hvis det er røret som er tett i selve huset er det ikke vår feil (men det er vel pumpen i maskinen som har gått - jeg har åpenbart ingen peiling her).

 

Når jeg setter den på uttømming står den bare stille til klokken går ut. Ikke et eneste pip.

 

Betyr dette ny maskin eller kan noe gjøres med pumpa selv som en amatør?

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Vanskelig å vite om det er pumpen eller elektronikken som er defekt. Jeg ville byttet ut hele maskinen.

 

Ja, det er bare det at vi bor i femte etasje uten heis, har ikke bil og skal mest sannsynlig flytte ut om et halvt års tid. Så det å kjøpe ny til 5000kr, bære den opp trappa, kvitte oss med den gamle er sinnsykt mye styr. Selvsagt, har vi ikke noe valg så har vi ikke noe valg.

 

Alt dette skjedde i utgangspunktet pga et strømbrudd (men det kan jo ha vært en tilfeldighet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...