Gå til innhold

917.000 færre bompasseringer med fossildrevne biler siden rushtidsavgiften ble innført


Anbefalte innlegg

Slutt å sutre. Nordmenn har ræva så full av penger at sånne tiltak må til. Jeg har hørt hva fattigdom er i Norge. Stakkars barn som vokser opp uten..... ferieturer. Det er fattigdom i Norge.

 

Nordmenn vet ikke hvor bra de har det.

Men det er greit for deg å sutre over at andre sutrer?

 

Og fattigdom er relativt. Hvis alle rundt deg har råd til ferieturer men ikke du, så vil du føle deg utenfor. Hvis ingen rundt deg har råd til ferieturer så vil det ikke påvirke deg i like stor grad at du ikke har råd til det heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som forventet et helt utrolig lavt nivå på mange av kommentarene her inne. Ren konspiratorisk brøling fra den minoriteten bare simpelthen er imot alle tiltak, helt uten å ha noen refleksjon rundt hva de foreslår som alternativ, og helt uten å underbygge påstandene med noe i nærheten av tall, statistikk og analyse.

 

Vil minne om at det er noe som heter "the silent majority". Er rimelig sikker på at for hver person her inne som skriver et flammende innlegg om hvor latterlig alt er, så finnes det et mangedobbelt antall som rasjonelt og rolig aksepterer at tiltak er nødvendige, og at det er glimrende nyheter å lese at tiltaken virker nøyaktig etter hensikten.

 

Tenke seg til at analyser utført av transportforskere faktisk treffer bedre enn tilfeldige emosjonelle utbrudd fra rasende bilister som ikke liker endringer i vanene sine. Hvem skulle ha trodd det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men det er greit for deg å sutre over at andre sutrer?

 

Og fattigdom er relativt. Hvis alle rundt deg har råd til ferieturer men ikke du, så vil du føle deg utenfor. Hvis ingen rundt deg har råd til ferieturer så vil det ikke påvirke deg i like stor grad at du ikke har råd til det heller.

Tull. Handler problemene dine om sosial status er du ikke fattig. Se på Maslows pyramide. Accomplishment er nest øverst.

Lenke til kommentar

Som forventet et helt utrolig lavt nivå på mange av kommentarene her inne. Ren konspiratorisk brøling fra den minoriteten bare simpelthen er imot alle tiltak (...)

 

Tenke seg til at analyser utført av transportforskere faktisk treffer bedre enn tilfeldige emosjonelle utbrudd fra rasende bilister som ikke liker endringer i vanene sine. Hvem skulle ha trodd det?

 

Det er ofte de som skriker mest som har minst å si.

Men hva vil de egentlig fortelle oss når en ser forbi deres frustrasjon?

 

Denne her er fin som bakgrunnstoff "Why is cycling so popular in the Netherlands?" .

 

Danmark og Nederland endret seg etter oljekrisen i 1973, Norge gjorde ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ofte de som skriker mest som har minst å si.

Men hva vil de egentlig fortelle oss når en ser forbi deres frustrasjon?

 

Denne her er fin som bakgrunnstoff "Why is cycling so popular in the Netherlands?" .

 

Danmark og Nederland endret seg etter oljekrisen i 1973, Norge gjorde ikke det.

Å sammenligne land som har likt klima er i hvert fall fordelaktig da. I følge Yr.no (https://www.yr.no/place/Netherlands/North_Holland/Amsterdam/statistics.html) var kaldeste temperatur i Amsterdam i Januar 0.5 grader. Kaldeste dag i Januar i Oslo var -11.5. Altså klimaet er nøkkelen her. Ikke bare er det kaldt, men vi har store mengder snø, som igjen blir til slaps. Forholdene for å sykle er vanskelige og utfordrende. Det er de vanligvis ikke i byer som Amsterdam eller København.

 

Allerede i dag (3 Oktober) var det meldt om svært glatte veier på Østlandet, så forholdene for sykkel var skumle allerede nå. Og i Norge er vinteren gjerne ikke over før vi titter på April. Altså hele Oktober og helt frem til April er forholdene for å sykle muligens dårlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sammenligne land som har likt klima er i hvert fall fordelaktig da. I følge Yr.no [...] Altså hele Oktober og helt frem til April er forholdene for å sykle muligens dårlige.

 

Og da har du ennå ikke nevnt geografien: både DK og NL er paddeflat, noe man ikke kan si om Norge.

 

Men el-sykler hjelper jo mot oppoverbakker og fører nok til en liten økning etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ofte de som skriker mest som har minst å si.

Men hva vil de egentlig fortelle oss når en ser forbi deres frustrasjon?

 

Denne her er fin som bakgrunnstoff "Why is cycling so popular in the Netherlands?" .

 

Danmark og Nederland endret seg etter oljekrisen i 1973, Norge gjorde ikke det.

Å sammenligne land som har likt klima er i hvert fall fordelaktig da. I følge Yr.no (https://www.yr.no/place/Netherlands/North_Holland/Amsterdam/statistics.html) var kaldeste temperatur i Amsterdam i Januar 0.5 grader. Kaldeste dag i Januar i Oslo var -11.5. Altså klimaet er nøkkelen her. Ikke bare er det kaldt, men vi har store mengder snø, som igjen blir til slaps. Forholdene for å sykle er vanskelige og utfordrende. Det er de vanligvis ikke i byer som Amsterdam eller København.

 

Allerede i dag (3 Oktober) var det meldt om svært glatte veier på Østlandet, så forholdene for sykkel var skumle allerede nå. Og i Norge er vinteren gjerne ikke over før vi titter på April. Altså hele Oktober og helt frem til April er forholdene for å sykle muligens dårlige.

Du kjører ikke bil uten vinterdekk heller…

Lenke til kommentar

Det er jo det samme gamle på disse forumene. Bilister som ikke tåler å se deres komfortabel liv måtte endres - og kommer med alle slags påstander, egosentrisk livssyn og lite opplysende innsikt skrevet ned i ord. Alltid god underholdning å se dere koke over og sutre over deres forferdelige skjebner. Håper dere aldri gir dere, men fortsetter og underholde og "står på krava" :)

 

Som beboende langs Kirkeveien (ring 2), som er et av de mest forurensende veien i Oslo - er jeg SVÆRT glad for denne EL-utviklingen. Det er enkelt for barneforeldre og grinebitere i Oslos suburb, Bærum og Asker og synge sin klagesang om at de gamle vanene deres ikke kan fortsette slik det alltid har vært og alltid bør være. Men for oss som faktisk bor midt i byen og som må ta størstedelen av støyten for at bilene deres presser seg inn i Oslo, synes slett ikke synd på dere når dere argumenterer som at det er en menneskerett å kunne kjøre innenfor Oslogropa og proppen den opp med bileimen deres. Et velferdssamfunn handler ikke om å legge til rette for enkeltes interesser (bilistene) dersom det går direkte på bekostning av andres interesser (beboende i byen). Men siden vi ikke er et kommunistisk samfunn, så angriper myndighetene problemet med å gjøre det dyrt fremfor å fjerne muligheten helt. Det blir til syvende å sist et gode du kan kjøpe deg, på samme måte som en taxi.

 

Funker ikke bomringsutgiftene for deg økonomisk kan du eksempelvis A) kjøpe en billigere bil/EL-bil eller kutte på andre kostnader. B) Stå opp tidligere og bruke mer tid på å gå/sykle/ta buss (ja også dere med barnehagebarn...), C) Boesette dere et annet sted der reisevanene deres står i stil med privatøkonomien, på samme måte som at ikke alle har råd til å bo på Frogner - og sånn er det bare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo det samme gamle på disse forumene. Bilister som ikke tåler å se deres komfortabel liv måtte endres - og kommer med alle slags påstander, egosentrisk livssyn og lite opplysende innsikt skrevet ned i ord. Alltid god underholdning å se dere koke over og sutre over deres forferdelige skjebner. Håper dere aldri gir dere, men fortsetter og underholde og "står på krava" :)

Hvem er det som ikke ønsker et komfortabelt liv?

 

Som beboende langs Kirkeveien (ring 2), som er et av de mest forurensende veien i Oslo - er jeg SVÆRT glad for denne EL-utviklingen. Det er enkelt for barneforeldre og grinebitere i Oslos suburb, Bærum og Asker og synge sin klagesang om at de gamle vanene deres ikke kan fortsette slik det alltid har vært og alltid bør være. Men for oss som faktisk bor midt i byen og som må ta størstedelen av støyten for at bilene deres presser seg inn i Oslo, synes slett ikke synd på dere når dere argumenterer som at det er en menneskerett å kunne kjøre innenfor Oslogropa og proppen den opp med bileimen deres. Et velferdssamfunn handler ikke om å legge til rette for enkeltes interesser (bilistene) dersom det går direkte på bekostning av andres interesser (beboende i byen). Men siden vi ikke er et kommunistisk samfunn, så angriper myndighetene problemet med å gjøre det dyrt fremfor å fjerne muligheten helt. Det blir til syvende å sist et gode du kan kjøpe deg, på samme måte som en taxi.

 

Funker ikke bomringsutgiftene for deg økonomisk kan du eksempelvis A) kjøpe en billigere bil/EL-bil eller kutte på andre kostnader. B) Stå opp tidligere og bruke mer tid på å gå/sykle/ta buss (ja også dere med barnehagebarn...), C) Boesette dere et annet sted der reisevanene deres står i stil med privatøkonomien, på samme måte som at ikke alle har råd til å bo på Frogner - og sånn er det bare.

Dette er litt som tenåringen som skrev leserinnlegg i Aftenposten om hvordan de lengst nord i lande som klaget over dårlig flydekning jo bare kunne ta toget... Det blir litt komisk at en ungkar midt i Oslo sentrum skal belære folk som har barn å ta seg av og avstander å reise over.

 

Du skjønner ikke at det for eksempel ikke bare er å forandre på ting for en småbarnsfamilie?

 

Ja, ved å gjøre det dyrt å kjøre til/i Oslo så er det bare de rike som har råd til det til slutt.

 

Problemet er at boligprisene øker mye inne i Oslo, og mange må derfor kjøpe utenfor Oslo. Men da må de komme seg inn til Oslo, der de ofte jobber fordi det er veldig mange arbeidsplasser i Oslo og det er åpenbart ikke nok folk bosatt i selve Oslo som kan ta alle disse jobbene.

 

Så nettopp, godt poeng. Ikke alle har råd til å bo på Frogner. Ikke alle har råd til å bo i Oslo engang. De må bo utenfor Oslo. Men de må fortsatt gjøre ting som å levere i barnehage/skole, dra på jobb, osv.

 

Kom tilbake når du har litt mer livserfaring, du.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...