Gå til innhold

Hva betyr flytting for dere?


Taurean

Anbefalte innlegg

Har leid leilighet omtrent hele voksenlivet. Nå er det flytting igjen. Det er blandede tanker og følelser. Men jeg lurer på hva folk tenker om sin egen situasjon; Hvis du har kjøpt ditt eget hus, hvor grundig har du tenkt igjennom kjøpet? Er planen å føre det videre til barn til enhver pris? Hvilken situasjon skal tilsi at du sier deg villig til å selge huset og eiendommen og flytte til et annet sted?

 

Jobb har oftest vært grunnen til at jeg har flyttet, og økonomi. Har vært heldig og funnet ganske gode priser, men standarden har dog også vært deretter. Har vært villig til å gjøre kompromiss med pris og kvalitet.

 

Denne gangen var valget litt annerledes. Første gang jeg har bevisst valgt litt høyere standard for en litt høyere pris. Det plager meg at det er leie, det er jo penger jeg hiver ut av vinduet. Men sånn er nå det. Det er ikke så mye at det bryter budsjettet, og jeg ville aldri klart å spare en substansiell sum med den økte summen likevel. Poenget er hvor bevisst dere tenker igjennom en flyttesituasjon før den inntreffer?

 

Boligsituasjonen i samfunnet er temmelig flytende, om man tenker på det. Hvis man ikke har eller klarer å spare kapital til å kjøpe noe eget, så er man dømt til å leie og bli en økonomisk slave resten av livet, med mindre man er heldig og arver. Nå er jo boligsituasjonen svært forskjellig for mange. Mye henger sammen med økonomisk lærdom om samhold i familien. Men vi trenger ikke gå så dypt inn på det.

 

Det kan kjennes litt meningsløst å flytte denne gangen. Det er utelukkende positivt å få et litt bedre og mer isolert sted å bo, slippe å ha naboer innpå seg hele tiden. Men samtidig er ikke den store gleden der. Det blir liksom bare et nytt sted å bo, til jeg sikkert skal flytte igjen om x antall år. Er dette et positivt tegn? At man begynner å bli "vant", eller komfortabel, til å flytte på seg?

 

En annen positiv faktor er at jeg får bedre plass, og kan drive med litt flere hobbyer. Lettere å være aktiv og drive med noe når man har plass og kan drive uforstyrret. Er dette noe som betyr mye for mange?

 

Bare lurer på litt generelle tanker rundt flytting. Hvilke faktorer som er avgjørende for folk, og hvor langt frem folk tenker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke egen bolig, for hadde jeg fått lån, vet jeg uansett ikke hvor jeg skulle kjøpt ennå. Jeg har flyttet mange ganger i løpet av mitt voksne liv så langt, med noen måneders til nesten to års mellomrom, én gang innenfor samme by, ellers mellom fire byer i tre land. Jeg har flyttet på grunn av studier eller jobb eller fordi jeg har hatt lyst. For tiden oppholder jeg meg utenlands og bor ikke på fast adresse, etter eget ønske.

 

De fleste av oss vil nok i noen grad være økonomiske slaver på den ene eller andre måten uansett. Selv om du kjøper egen bolig og slipper leie, må du fortsatt nedbetale et lån. Eventuelt kan man forsøke å leve med relativt lav materiell velstand og få utgifter. Jeg bruker under 200 kr på husly, mat og av og til et par bussturer per dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man blir ikke noe mindre økonomisk slave av å leie, jeg vil heller påstå at man har mer frihet når man leier. Men det er vel også den eneste fordelen.

 

Jeg har bare bodd på et sted, hvis vi ser bort ifra hybelen jeg leide mens jeg studerte. Det koster jo fort et par hundre tusen og bytte bolig, så jeg tenker at det må være en vesentlig oppgradering. F.eks større plass, bedre utsikt eller i et finere området. Jeg synes flytting er stress og vil mest sannsynelig bli boende her jeg bor til jeg får nok penger til å kjøpe et rekkehus f.eks. Bor sentralt så å flytte pga jobb er lite sannsynelig, og det å flytte til noe tilsvarende det jeg har ser jeg ikke helt poenget med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har mer frihet når man leier, ikke minst friheten til å flytte på seg. Selv har jeg vært så heldig at jeg har fått bodd i 9 kommuner i 5 fylker og blitt kjent i store deler av vårt flotte land. Mens jeg enda var noenlunde ung, var det meg en helt uaktuell tanke frivillig å ville slavebinde meg til ett sted. Men rett nok endret det seg da jeg ble middelaldrende, da ble det tyngre å måtte omstille seg igjen etter bare noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe i veien med å leie. Det gir som sagt mer frihet. Det er for mye stress å kjøpe og selge annenhvert år. Jeg har også leid hele mitt voksne liv. Har ikke stått stille lenge nok til å gro røtter. Ikke hadde jeg hatt råd til å kjøpe noe, uansett, da jeg har prioritert andre ting enn arbeid og penger. Bare de siste fire årene har jeg flyttet fire ganger. Leier stort sett ferdig møblert, da jeg selv ikke eier noe nevneverdig av verdi. Får alle mine eiendeler ned i 1-2 kofferter. Det gjør den fysiske flyttingen ganske enkel.

 

Men jeg har lyst til å kjøpe noe. Jeg har lyst til å slå meg ned et sted. Men jeg har på ingen måter funnet et verdig sted, enda. Har aldri forelsket meg nok i et sted til å tenke "her skal jeg bo de neste 20 årene av mitt liv.".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker meget for alle svar.

 

Frihet er et godt poeng. Det er jo litt som en fornyelsesprosess hver gang man flytter. Det gir en mulighet til selvgranskning. Å finne en plass man hører hjemme selv om man har penger, er sikkert et like stort problem for mange enn det er å være ofte på flyttefot for andre som ikke har råd til å kjøpe.

 

Har tenkt på det økonomiske. Har ofte tenkt at jeg unngår mye utgifter og ansvar ved å leie. Det er en ganske stor psykologisk last man slipper å bære. Som om for eksempel hvis det skulle brenne ned. Men et stort problem er jo uansvarlige utleiere. Det virker ikke som noe unntak her, dessverre. Det virker ikke som det gjøres noe ekstra for å ta vare på solide leieboere. Men det er tidlig enda, får tro det beste.

 

Skurupu: Én eller to kofferter, det er imponerende ^^ Det ble sikkert 20 søppelsekker og et utall andre artikler i dag, over hundre turer opp og ned en bratt trapp ^^ god trening. Men har lenge tenkt på å leve mer minimalistisk. Har tenkt å begynne å selge unna en del skrot. Det er helt utrolig hvor mye man samler over årene.

 

Det er interessant hvordan gjenstander skaper en følelse av psykologisk trygghet. Men det kan sikkert også være tegn på indre usikkerhet når man samler for mye unødvendig som blir liggende ubrukt år etter år. Det har vel litt å gjøre med det induserte kjøpepresset vi alle lever under hver dag. Det er jo en del verdier... spørs bare om det er mulig å få solgt det. Kanskje det beste er å ta en "Storage wars"-auksjon ^^

 

Takker igjen for all innsikt.

Lenke til kommentar

Eier, eller deleier av et hus, og det ble ikke så nøye vurdert, men vi hadde lyst på egen bolig. Har bodd på en 4-5 hybler + forskjellige andre plasser oppigjennom, så har flyttet en del rundt. Jeg synes det å flytte i seg selv er spennende. Først er det litt ork, men når tanken har vokst nok på meg så gleder jeg meg som regel stort over det. Dog er det alltid vemodig å levere fra seg nøklene etter man har bodd på en plass i flere år. De fleste plassene har man knyttet minner til, mange fine kvelder, fester etc. Men det tar som regel ikke lang tid før man er tilpass i den nye kåken og føler seg hjemme der. Når man flytter så får jeg en følelse av at man beveger seg fremover i livet, og at man legger en epoke bak seg, og føler seg klar til å starte på et nytt kapittel. Og for meg bringer det også en følelse av lettelse, jeg vet ikke helt hvorfor. Kanskje jeg har hatt noen urasjonelle tanker om at jeg sitter fast på en plass i livet. Men nå er det litt annerledes, nå har jeg fast jobb og en base hjemme, som gjør at jeg ikke tenker så mye over det.

 

Nå har jeg ingen unger, men jeg ser ikke på det som at ungene skulle arvet huset til enhver pris, selv om det ligger mye verdier i det. Hvis de trenger hus, så ja da kan vi bli enige, hvis vi/de trenger penger, så kan det selges. Huset til mine besteforeldre derimot, som ligger i familien, som kanskje jeg kommer til å arve en dag, har en helt annen verdi for meg, og jeg kunne aldri tenkt å selge det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...