Gå til innhold

1200 unge spurt: Sju av ti vil til IT- og teknologi­bransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som kunne blitt interessant å grave litt i her, er om alle de unge og/eller nyutdannede som ønsker seg til IT-bransjen ønsker seg dit på grunn av genuin interesse, eller om det er en del "jeg har lyst til å jobbe med data og sånn og drive med kuuuule ting og sånn" ute og går, på samme måte som en del unge for noen få år siden så gjerne ønsket å "jobbe med media og sånn".

 

Forhåpentligvis tilhører flertallet av dem den gruppen som er genuint interessert. :)

 

Fra en som også jobber i denne bransjen; Det er absolutt mange faglig interessante ting å drive med innen IT, men det kan til tider også være et skikkelig slit. Som noen påpekte over her; Det er nok ikke alle av de unge og håpefulle som har forstått at det også er en del slit involvert, uavhengig av hvilket fagområde man jobber med i bransjen. 

Endret av Computron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange som faktisk vet hvordan hverdagen i databransjen ofte er. Høyt rangerte selskap som jeg kjenner eller selv har arbeidet i, er rene slaveskip. Crunchtime på 6 månder ad gangen blir utmattende etterhvert.

 

Eg har faktisk lese ein del om dette. I byrjinga er det mange av dei ferdigutdanna som ikkje bryr seg så mykje om arbeidsforholda, men etter kvart får dei nok. Databransjen blir styrt av marknadskrefter (særs press frå det "billege" utlandet), og når dette er tilfellet vert tevlinga stor (og arbeidsforholda lir deretter). Heile tida er det mas om å levera røyndomsfjerne prosjekt som et av fritida. Kvifor gidda spør no eg; du får ikkje noko igjen for slitet.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Udersøkelser som dette er temmelig meningsløs fordi det er en popularitetskonkurranse, spesielt siden det ikke er kontrollert for om de spurte har særlig kunnskap om hvilke IT bedrifter som fins og hva de gjør. Derfor blir de mest kjente de som havner øverst. Sannheten er at Google etc i Norge hovedsakelig driver med salg av reklame. Attraktivitet bør måles på noe annet enn en bedrifts navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Udersøkelser som dette er temmelig meningsløs fordi det er en popularitetskonkurranse, spesielt siden det ikke er kontrollert for om de spurte har særlig kunnskap om hvilke IT bedrifter som fins og hva de gjør. Derfor blir de mest kjente de som havner øverst. Sannheten er at Google etc i Norge hovedsakelig driver med salg av reklame. Attraktivitet bør måles på noe annet enn en bedrifts navn.

 

Litt tullete å ville jobbe hos Google Norge som utvikler, hvis de ikke har utviklere i Norge. Det kan jo tenkes at noen ser internasjonalt, men det kommer ikke frem i så fall.

Lenke til kommentar

Hva mener du med dette?

Jeg trodde begrepet var ganske kjent. Kort og godt går det ut på å arbeide dag og natt, på slutten opp mot 7 dager i uken. I ett tilfelle ble en programmerer hentet i eget 40-årslag for å bistå. Prosjektene var typisk svakt bemannet i utgangspuktet, og ekstrem-optimisme har vel aldri vært noen erstatning for bemanning. Så da var det bare å sette seg med ved tastaturene da det ble klart at deadline var nær, dagbot ville være knusende og kompleksiteten så stor at det da var uaktuelt å sette inn nye folk. Da er det bedre å hente folk tilbake fra ferie. Og så var det pizza til middag, hver dag.

 

For min egen økonomi var dette grei skuring, overtidsbetaling var bra, middag var betalt, og det eksisterte ikke tid til å bruke penger.

 

Dette var jeg med på i flere runder og i flere selskap. Idag er selskapene borte, og jeg fant meg en annen bransje, men jeg holder fortsatt kontakten med tidligere kolleger som fortsatt programmerer.

Lenke til kommentar

Udersøkelser som dette er temmelig meningsløs fordi det er en popularitetskonkurranse, spesielt siden det ikke er kontrollert for om de spurte har særlig kunnskap om hvilke IT bedrifter som fins og hva de gjør. Derfor blir de mest kjente de som havner øverst. Sannheten er at Google etc i Norge hovedsakelig driver med salg av reklame. Attraktivitet bør måles på noe annet enn en bedrifts navn.

Helt enig. Og det pussige er at om du sammenlikner disse listene (fra f.eks. Universum) fra Norge med våre naboland, er det help klart at nyutdannede i Norge er naive og vet lite om bedrifter og karrieremuligheter. Ordet "karriere" er vel også litt belastet her til lands.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...