Gå til innhold

Telia - VOLTE - 4G tale


Anbefalte innlegg

Listen over støttede telefoner ble oppdatert 19.9, se link: https://www.telia.no/magasinet/4g-tale/

 

Hvis dette fortsetter i samme tempo er det vel bare å stenge ned hele 3G-møkka først som sist?

 

I klartekst ser lista slik ut:

 

 
Sony Xperia Z5, Z5 Premium, Z5 Compact, X, X Compact, X Performance, XZ, XZs, XZ Premium, XZ1, XZ1 Compact, XZ2, XZ2 Compact, XA2, XA2 Ultra, L2
 
Apple iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, SE, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X, XS, XS Max, XR
Samsung Galaxy S6, S6 EDGE, S6 EDGE+, S7, S7 EDGE, S8, S8+, Note8, A3 2016, A3 2017, A5 2016, A5 2017, J3 2017, J5 2017, J5 2016, J7 2017, Xcover 4, S9, S9+, A8, A6, A6+
 
Huawei P10, P10 Lite, P10 Plus, Honor 9, Mate 10 Pro, Mate 10 Lite, Mate RS (Porsche), P20, P20 Pro, Mate 20 Lite
 
Nokia 8, 8S, 7+, 6.1
 
Motorola G6 Plus
 
OnePlus 6
 
Doro 8035, 7070
Endret av beladinka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvordan få 4G Tale?

Du trenger egentlig ikke gjøre så mye. Så lenge du har en mobil som støtter 4G Tale, og så fort din mobilprodusent har sendt ut en programvareoppdatering, samt at Telia har aktivert 4G Tale for din type mobil, så har du 4G Tale.

Hvis du har 4G i displayet på mobilen din mens du ringer, betyr det at du har 4G Tale.

Xiomi mobilene gir 4g under ringing men det betyr vel ikke om 4g tale er full støttet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Moto g4 plus har støtte for volte, men får ikke tvunget telefonen til å bruke volte :/

Volte er ikke en universell nettverksinnstilling, alle operatører har sine egne oppsett med små variasjoner og egne APN-er for de ulike delene.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1822818&page=3&do=findComment&comment=24586412

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1816383&page=5&do=findComment&comment=24479436

Lenke til kommentar

Er vel ikke offisielt støttet av Xiaomi siden man må taste en spesialkode for å aktivere VoLTE, men fungerer helt fint både på Telenor og Ice (og sikkert Telia også)

Offisiell støtte må kanskje produsenten også ha fra operatøren, det kan tenkes at det i denne fasen fortsatt settes krav til validering av funksjonalitet mellom produsent og operatør før en offisiell støtte foreligger.

I tillegg forutsettes det at abonnementet er "provisjonert" med disse tjenestene. For ice sin del forutsettes det også at man har et SIM-kort av nyere dato tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i ALLE dager venter man på programvare til telefonene når *#*#86583#*#* funka på min xiaomi redmi note 5? Hvorfor i alle dager funker det ikke ut av boksen uten denne kommandoen. Det er for meg en gåte. Har xiaomi lagt inn noe andre ikke har? Eller er mistanken min om at operatørene skal melke toppmodeller ut av folk, og at softwaren kun kjører en kommando for å aktivere? 

Endret av paarsand
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor i ALLE dager venter man på programvare til telefonene når *#*#86583#*#* funka på min xiaomi redmi note 5? Hvorfor i alle dager funker det ikke ut av boksen uten denne kommandoen. Det er for meg en gåte. Har xiaomi lagt inn noe andre ikke har? Eller er mistanken min om at operatørene skal melke toppmodeller ut av folk, og at softwaren kun kjører en kommando for å aktivere? 

Er ikke det der en operatørkode, altså styrt av operatør og ikke Xiaomi?

Lenke til kommentar

Hvorfor i ALLE dager venter man på programvare til telefonene når *#*#86583#*#* funka på min xiaomi redmi note 5? Hvorfor i alle dager funker det ikke ut av boksen uten denne kommandoen. Det er for meg en gåte.

Hva legger du i "funka"? Virksomheter som baserer store deler av sin inntekt på fornøyde mobilabonnenter og nettleietakere jobber systematisk med å teste og validere løsninger, gjerne før de rulles ut til alle og støttes offisielt, det samme gjelder mobilprodusenter som kan samarbeide med operatørene for å lansere stabile tjenester. Android har siden en god stund prøvd å tilrettelegge for enklere konfigurasjon av operatørinnstillinger, men jeg tror ikke at dette er helt på plass ennå (altså i bruk): https://source.android.com/devices/tech/config/carrier

 

Får du forresten opp et valg i innstillingene om å slå det av igjen? Telefonen trenger volte spesifikke APN-er og innstillinger for ulike nettverk. For eksempel vil ikke en del av telefonfunksjonaliteten fungere hvis disse mangler, slik som samtale venter, viderekobling, telefonkonferanse, nødanrop i 4G osv.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg legger i funka var at volte er aktivert og fungerer. Jeg har ingen som helst tro på at Telenor og telia driver noen slags veldedighetskampanje med dette. De tjener haugevis på å selge mobiltelefoner. Og de tjener ingenting på de rimelige. Se bare til Asia. Hvor en telefon funker ut av esken uavhengig av operatør og software med volte.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke jobber eller har jobbet i bransjen, er det nesten umulig å ha god innsikt i denne tematikken, noe som fort kan resultere i en forståelse ganske langt fra de faktiske forholdene, både når det gjelder den tekniske biten (spec, oppsett og test) og hva mobiloperatører tjener penger på.

 

Et tenkt eksempel: Hvis operatørene tjener så mye penger på å selge telefoner, og Apple er et av de mest lukrative merkene, hvorfor er Apple telefoner da fraværende på listen over volte enheter hos Ice?

Lenke til kommentar

Det kan være en årsak i at operatørene har strenge regler og lover å forholde seg til når det gjelder mobiltelefoni. Samtaler osv når det gjelder oppringing til nødnumre og andre viktige tjenester der man er avhengig av å lokalisere innringer for øyeblikkelig hjelp. Osv osv. Andre land i det fjerne asia kan hende at de ikke har like strenge regler å forholde seg til, eller at operatørene som driver der borte ser seg tjent med å bruke samme instillinger på tvers av land og regioner? Telenors thailandske datterselskap har jo en ringe-app som fungerer i hele verden så lenge den enten har mobildata eller wifi... Jeg ser for meg utfordringene til AMK når de skal finne noen som er i nød via en slik app...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noe foreldet tråd, men interessant at noen påstår å ha ringt over VoLTE(4G tale), med en Xiaomi telefon. Per dags dato fungerer ikke VoLTE på en Xiaomi telefon hos noen operatører i Norge. Ja, de fleste kan aktivere dette via kode, men så lenge operatørens VoLTE innstillinger ikke ligger inne på telefonens software, så fungerer ikke VoLTE.(et samarbeid mellom norske operatører og Xiaomi er under planlegging). De som påstår å ha aktivert(og brukt) VoLTE på Xiaomi med Ice abonnement: seneste i dag bekreftet Ice ovenfor meg at de IKKE har 4G-tale støtte i det hele tatt, de kjører 4G på eget nett(som er ren data, og ingen støtte for 4G-tale), så kjører de 3G og 2G via Telia. VoLTE på eget nett hos Ice er like rundt hjørnet. Just FYI.

Lenke til kommentar

Noe foreldet tråd, men interessant at noen påstår å ha ringt over VoLTE(4G tale), med en Xiaomi telefon. Per dags dato fungerer ikke VoLTE på en Xiaomi telefon hos noen operatører i Norge. Ja, de fleste kan aktivere dette via kode, men så lenge operatørens VoLTE innstillinger ikke ligger inne på telefonens software, så fungerer ikke VoLTE.(et samarbeid mellom norske operatører og Xiaomi er under planlegging). De som påstår å ha aktivert(og brukt) VoLTE på Xiaomi med Ice abonnement: seneste i dag bekreftet Ice ovenfor meg at de IKKE har 4G-tale støtte i det hele tatt, de kjører 4G på eget nett(som er ren data, og ingen støtte for 4G-tale), så kjører de 3G og 2G via Telia. VoLTE på eget nett hos Ice er like rundt hjørnet. Just FYI.

Jeg har ikke noe kunnskap om Ice og Xiamoi men det er feil at de ikke har VoLTE. Jeg har VoLTE aktivt i skrivende stund med Ice på min Samsung Note 9. Dette fungerer kun i enkelte storbyer per idag og da kun når tilkoblet Ice sitt mobilnett, når du roamer på Telia sitt nett så har de ikke støtte for VoLTE. De har hatt VoLTE i flere måneder allerede.

 

Her kan du lese mer om Ice sin støtte for VoLTE:

https://www.ice.no/produkt/4g-tale/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...