Gå til innhold

Hvilke forsikringer er egentlig nødvendig ?


Anbefalte innlegg

Anonymous poster hash: d6285...932

 


Posten hang seg opp; MEN ja

Det som skulle skrives var.

Jeg jobber i en familiebedrift. Stor frihet og godt betalt.

Nødvendig som jeg ser=
Årlig kostnad:
-livsforsikring, 2 Mill = 2.2k/årlig per pers
-hytte 4k
-bil 8k
-hus 8k
-Barnforsikring 2k
-Reise 2k


Unødvendig ?
Uføre= 3k x3 2 voksne & 1 Barn

Er uføre virkelig så lurt? Leser mye at det skal veldig mye til for å bli ufør hvis noe først skjer.. Utensom det faktisk værste tilfeller såklart!
Men er det verdt 10k årlig tenker nå jeg.

Vi har ganske stramt budsjett allerede pga hytte, hus og bil.
Vi er begge i midten av 20 årene, barnet er 2 år gammelt.

Når vi evt går opp 50k i inntekt iløpet av årene tilsammen så blir det andre boller, men akkurat nå får vi ikke spart mye og vi finner metoder å spare det som kan spares.


 


Anonymous poster hash: d6285...932

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/AAP+nedsatt+arbeidsevne+og+uforetrygd+-+statistikk/Uforetrygd

https://www.ssb.no/aku

 

Det er 2.8 millioner i arbeidsstyrken, 332100 får uføretrygt (relativt få er 100% uføre, så jeg trekker dem ikke fra). Dvs, ca 12% av arbeidsstyrken er til noen grad uføre. Jeg synes ikke det høres helt fjernt ut å ha den forsikringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vanligvis er vel uføreforsikring endel av pensjonsforsikringen man har gjennom arbeidsplassen, i ditt tilfelle er jeg usikker. Det er også endel forskjell på forsikringen hvor enkelte forsikrer etterlatte i svært høy grad ved død.

Det finnes endel andre forsikringer som kan slå inn ved uførhet feks. noe med kredittkort, strømregning osv. som kan være kjekt å ha bortsett fra selve uføreforsikringen.

Det kan være gunstig å tegne tannhelseforsikring og kreft/sykdomsforsikring. Særlig så lenge man er frisk, når man blir syk eller har fått en diagnose er det for sent. Se litt på familien og historikken der både når det gjelder tenner og helse. Om man er litt taktisk kan man ta undersøkelser i utlandet for å se om noe er galt. Om det er noe galt så kjapper man seg hjem til Norge og tegner forsikringer før man møter opp hos legen. Man må jo vurdere alvorlighetsgraden og karenstid.

Istedet for forsikringer kan det være greit å opprette et eget fond/sparetiltak til formålet. Istedet for å betale månedlige avdrag til et forsikringsselskap så setter inn et månedlig beløp på feks. et fond. Dette fondet kan også brukes til andre ting som måtte dukket opp på livets vei, alternativt kan man velge en "dårlig/rimelig" forsikring og kombinere med en slik ordning.

Man kjenner seg selv best og hvor skoen evt. kan trykke i fremtiden.

Lenke til kommentar

Er uføre virkelig så lurt? Leser mye at det skal veldig mye til for å bli ufør hvis noe først skjer.. Utensom det faktisk værste tilfeller såklart!

Men er det verdt 10k årlig tenker nå jeg.

Først: Forsikring skal ikke være "verdt" det sånn rent økonomisk. I utgangspunktet kjøper du deg en sikkerhet. En som du helst ikke vil bruke.

 

That said; det går an å regne på verdien av forsikring med statistikk og antatt nytteverdi. Det som er casen er ofte at man vektlegger inntektstap sterkere enn økt inntekt. Sagt med andre ord, det er kjipere å tape 1000 kroner enn det er kjekt å vinne 1000 kroner.

 

Nødvendig som jeg ser=

Årlig kostnad:

-livsforsikring, 2 Mill = 2.2k/årlig per pers

-hytte 4k

-bil 8k

-hus 8k

-Barnforsikring 2k

-Reise 2k

Har du sjekket prisene nylig? Basert på hva jeg betaler virker disse å være i overkant dyre. Det er mulig du kan finne billigere forsikringer andre steder. Ellers virker du ikke å være overforsikret. Du er hovedsakelig forsikret for sjeldne, men ruinerende hendelser. Begynner man med bunadsforsikring, mobilforsikring og andre slike ting vil du ofte klare å dekke inn eventuelle hendelser uten større problemer.

Lenke til kommentar

Først: Forsikring skal ikke være "verdt" det sånn rent økonomisk. I utgangspunktet kjøper du deg en sikkerhet. En som du helst ikke vil bruke.

 

That said; det går an å regne på verdien av forsikring med statistikk og antatt nytteverdi. Det som er casen er ofte at man vektlegger inntektstap sterkere enn økt inntekt. Sagt med andre ord, det er kjipere å tape 1000 kroner enn det er kjekt å vinne 1000 kroner

Og ikke minst: Det er veldig mye kjipere å tape en million kroner enn det er kjekt å vinne 1000. Mer enn 1000 ganger kjipere. Kjipheten med å tape er økende, slik at det å tape store ikke er lineært vondere enn å tape små. Forsikring skal gjøre opp for dette. Derfor bør man forsikre seg mot tap som virkelig svir, men ikke mot tap man tåler fint.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...