Gå til innhold

Sony WH-1000XM (3)


Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har kjøpt inn Sony WH-1000 XM3 hodetelefoner og er godt fornøyd med kvalitet og komfort. Men det er én ting som er ekstremt dårlig, nemlig mikrofonlyden (min stemme) når jeg snakker i telefonen via disse hodetelefonene. Det er faktisk så dårlig at det ikke fungerer å snakke normalt med folk på telefonen. Dette gjelder også om jeg bruker hodetelefonene i Skype-/FaceTime samtaler. Motpart hører min stemme svært dårlig samt mye støy. 

 

Er det andre med denne erfaringen?

 

Problemet er rapportert flere steder (bl.a. her, her, og her) og har angivelig eksistert helt siden første modell ("xm1). Jeg har oppdatert til v2 software uten bedring.

 

Hva kan vi gjøre for å sette dette på agendaen til Sony? Etter å ha lest igjennom forumtrådene linket til over kan det se ut som dette er et HW-problem som altså ikke kan fikses, men dette er ikke bekreftet fra Sony. 

 

Spørsmål

  1. Er det andre med denne erfaringen (svært dårlig / ubrukelig lyd fra mikrofon under samtaler)?
  2. Finnes det en enkel måte å klage til Sony?
  3. Er det noen der ute med disse hodetelefonene (versjon 1, 2, eller 3) som har god lyd under samtaler (trådløst, ikke bruk av kabel)?

 

På forhånd takk for innlegg!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samboeren min har XM2, her hørte jeg henne ganske greit etter de var paret med en iPhone 7 via BT, var jo litt lav lyd kanskje, men merket ikke noe merkverdig støy...

 

Ellers tenker jeg at hodetelefonene her markedsfører seg mest mot lydkvalitet, støydemping, batteritid og brukervennelighet.. Det at de har mikrofon viste ikke min samboer en gang før hun kjøpte seg de, var bare bonus.. :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Krozmar: Jeg er enig med deg i det du skriver, og det absolutt viktigste for meg er lyd. Det er sjeldent jeg bruker headsettet til å føre samtaler med, men på slike dyre hodetelefoner tar jeg det litt "for gitt" at dette også fungerer OK... BOSE QC35ii (nærmeste/viktigste konkurent) har jo ikke dette problemet.

 

Når du snakker med samboeren din, er vedkommende i et helt stille rom, eller er det andre støykilder der?

Lenke til kommentar

Krozmar: Jeg er enig med deg i det du skriver, og det absolutt viktigste for meg er lyd. Det er sjeldent jeg bruker headsettet til å føre samtaler med, men på slike dyre hodetelefoner tar jeg det litt "for gitt" at dette også fungerer OK... BOSE QC35ii (nærmeste/viktigste konkurent) har jo ikke dette problemet.

 

Når du snakker med samboeren din, er vedkommende i et helt stille rom, eller er det andre støykilder der?

Det var ikke andre støykilder der nei, så det foregikk på ett stille rom, helt korrekt.. Ellers kan jeg jo lese at de fleste anmeldelser av både XM2 og XM3 kritiserer at det er dårlig lyd på telefonsamtaler trådløst... Så det er jo rimelig kjent.

 

Edit. jeg redigerer meg litt da jeg finner ikke omtaler som kritserte mikrofonen negativt på XM2, mest kommentarer under omtaler som kritiserer omtalene om å ikke fortelle mer om mikrofonkvaliteten. Skjeldent lagt vekt på i test av Headsettet tydligvis.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg har Sony MDR-1000X (første modell?) og har fått kommentarer på dårlig lyd fra mikrofon. Dette har da vært på nokså støyutsatte områder (nær hovedvei og flyplass), og i litt roligere omgivelser (flytoget). 

 

Jeg bruker de dog ikke mye, så har ikke gjort en innsats i å prøve å forbedre det for nå. 

Lenke til kommentar

Det var ikke andre støykilder der nei, så det foregikk på ett stille rom, helt korrekt.. Ellers kan jeg jo lese at de fleste anmeldelser av både XM2 og XM3 kritiserer at det er dårlig lyd på telefonsamtaler trådløst... Så det er jo rimelig kjent..

 

 

Interessant. Jeg har lest flere anmeldelser, men har faktisk ikke fått med meg denne kritikken. Jeg kan ikke utelukke at det har stått, men ettersom dette ikke har vært noe jeg har fokusert på så har det glippet.

Lenke til kommentar

Interessant. Jeg har lest flere anmeldelser, men har faktisk ikke fått med meg denne kritikken. Jeg kan ikke utelukke at det har stått, men ettersom dette ikke har vært noe jeg har fokusert på så har det glippet.

https://www.techradar.com/reviews/hands-on-sony-wh-1000xm3-wireless-headphones-review <-- Denne eksempelvis

 

 

So, that being said, unless you’re a style-savvy frequent traveler in need of the most comfortable and best-looking headphones or someone stuck in a crowded office who needs to make the occasional phone call, you should probably save some money by picking up the Sony WH-1000XM2.

Noe som trolig betyr at XM2 XM3 er noe bedre på telefonsamtaler (Mic) utifra det jeg forstår av den setningen der... Har ikke noe å sammenligne med selv...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Takk for innleggene! I testen du linker til (uten at jeg har lest hele artikkelen..) står det under "ulemper" at det er "middelmådig" samtalekvalitet. Jeg påstår at samtalekvaliteten er langt under middelmådig, snarere svært dårlig. I stille omgivelser må jeg snakke svært høyt og tydelig da >50% av ordene/setningene under vanlig konversasjon ikke høres av mottaker.

 

Jeg regner med du i siste avsnitt første punktum mener "... XM3" og ikke "XM2".. 

Lenke til kommentar

Takk for innleggene! I testen du linker til (uten at jeg har lest hele artikkelen..) står det under "ulemper" at det er "middelmådig" samtalekvalitet. Jeg påstår at samtalekvaliteten er langt under middelmådig, snarere svært dårlig. I stille omgivelser må jeg snakke svært høyt og tydelig da >50% av ordene/setningene under vanlig konversasjon ikke høres av mottaker.

 

Jeg regner med du i siste avsnitt første punktum mener "... XM3" og ikke "XM2".. 

Ah, ja.. :) Blir litt surr til tider når man går frem og tilbake..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det er vel ikke rart når selv Sony sin PS4 ikke kan parres med Sony sine high end audiophile hodetelefoner (iallefall ikke de eldre modellene, aner ikke om de nye også krever en super sær USB dongle for å kunne parres med noe over Bluetooth (som også er Sony-produkt).

Hodetelefonene er hovedsaklig for lytting og har vel aldri blitt aktivt markedsført som en kontor-greie

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Anterialis skrev (På 19.9.2018 den 22.55):

Krozmar: Jeg er enig med deg i det du skriver, og det absolutt viktigste for meg er lyd. Det er sjeldent jeg bruker headsettet til å føre samtaler med, men på slike dyre hodetelefoner tar jeg det litt "for gitt" at dette også fungerer OK... BOSE QC35ii (nærmeste/viktigste konkurent) har jo ikke dette problemet.

 

Når du snakker med samboeren din, er vedkommende i et helt stille rom, eller er det andre støykilder der?

Bose fokuserer på andre ting, altså også god samtale funksjon..

Hørte en amerikaner som valgte Bose pga dette, men han syntes bassen var bedre på Sony...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
no_depression skrev (3 timer siden):

Jeg har WH-1000XM3 og opplever det samme; andre har store problemer med å høre hva jeg sier på en Teams-call. Kan ikke bruke det... Litt rart at det ikke er noen volumkontroll til mikrofonen i appen. 

Det er litt rart at store produsenter som Sony ikke fikser dette bedre, det gjelder alle produktene deres, både blåtann proppene og hodetelefoner.

Supra som jeg også har, som er et mer ukjent merke har mye bedre samtalekvalitet...

Støy kansellering er derimot bra på Sony samt komfortable.. Samtaler går vel til nød, men er ikke bra nok, og duger ikke for møter og andre offisielle samtaler.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...