Gå til innhold

Kvinne saksøker Samsung etter at Note 9-telefonen hennes skal ha tatt fyr


Anbefalte innlegg

Både Samsung og Lenovo får nok batterier levert fra samme produsenten så ingen av de kan være noe bedre enn den andre på å lage batteri siden det ikke er de selv som lager de...

Bortsett fra at det ikke er tilfellet. Verdens største batteriprodusent er Samsung SDI. De er sammen med LG Chem markedsledende på batteriteknologi. Og alle Samsung telefoner kommer med batterier fra Samsung SDI.

 

Lenovo får mest sannsynligvis batteriene fra en kinesisk produsent, så Samsung kan ha bedre batterier jo. Sikrere batterier derimot tviler jeg på. Tror ingen battericeller er spesielt sikre/usikre. Du kan pakke dem sikrere. Samsung sine nye battericeller skal ifølge Samsung f.eks kunne holde på batterinivået mye lengre og tåle langt flere ladesykluser enn før. Tror derimot ikke det påvirker brannfare derimot.

 

Alle lithium-ion og polymer batterier har en % sjanse for å ta fyr. Svært liten derimot. Og det er definitivt ting du kan gjøre som drastisk øker sannsynligheten. At en telefon tar fyr av og til er helt vanlig.

 

Det at kvinnen skriker om at de må stoppe å selge alle telefonene viser at hun helt klart er ute etter å presse Samsung slik at hun kan få mest mulig penger. Satser nok på et forlik fra Samsung der hun får ekstra penger mot at hun ikke tar det til retten og det kan bli nye nyhetsoppslag. Selv om det er ikke-nyhet så blir det nyhet. Akkurat som hver gang en iPhone tar fyr så er det i media, men om andre telefoner tar fyr så bryr ingen seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder batterier (Og endel annet) så deler Samsung og Iphone ganske mye her. Disse samarbeider mye i produksjon og med teknologi. Batterier er vel og uansett noe begge kjøper, trolig samme sted som nesten alle andre merker handler batterier til sine modeller.

 

Uansett, selv om dette er bare en hendelse, så passer det veldig dårlig for Samsung når en ser på historikken. Slikt rykte er tungt å riste av seg, selv om problemet er/blir løst.

 

Hva som er best har mer med enkeltpersoners preferanser og bruk, en android og ios...  Og uansett, beste var Symbian. Ingen over og ingen ved siden av..  :p

 

Samarbeider om teknologi? Du mener Apple kjøper teknologi av Samsung? Som jeg skrev over så kjøper jo Samsung sine batterier av Samsung SDI...

 

Apple kjøper og noe av Samsung SDI, men Apple sine hovedleverandører er to kinesiske selskaper. Så det kan definitivt være forskjell på batteriene. Eksempelvis så har du jo Apple som mener de må skru ned hastigheten på telefonene sine når de blir eldre. Samsung må ikke. Igjen som nevnt over derimot så har det neppe med brannfare å gjøre, eventuelle forskjeller i battericeller.

Lenke til kommentar

 

Hvor mye betalte apple for denne nyheten?

Når det rapporteres alvorlige feil med iPhone, så skriker jo Android-fanboysa opp som om de blir spiddet med en pil. Men når det rapporteres alvorlige feil med Samsung, så er det altså Apple som har betalt nyheten :rofl:

 

Sier mer om Android fanboys enn iPhone fanboys.

 

(og jeg har en Samsung Galaxy S8 som fungerer helt knirkefritt, men jeg er ikke fanboy av den grunn).

Nå er det ikke lenge siden det ble klart at Apple bevist skrudde ned ytelsen for å bevare batterilevetid uten å fortelle kundene om dette. Dette ble jo forsvart iherdig som en fantastisk innovasjon av mange Apple fans samtidig som de trakk fram Note 7 og brannfare.

 

Apple-fans er nok like gode til å kaste stein i glasshus og trekker fram Samsung med en gang noe er feil med Apple. Vi kan late som om dette aldri har skjedd med telefoner fra Apple, men sånn er det ikke: https://www.digitaltrends.com/mobile/iphone-explosion-las-vegas/

Apple-fans har også den misforståelen om at Samsung-fans og Android-fans er det samme. Personlig liker jeg Android, men ikke Samsung.

 

 

Det er for tidlig å si om dette er en isolert hendelse eller om det blir en ny fadese som med Note 7, men vi kan håpe at dette var uflaks og at det ikke fører til vesentlige skader på personer eller møbler slik som forrige gang. Det er så klart uheldig at dette skjer med Samsung Galaxy Note 9, noe som gjør at media hopper på den ganske så raskt, men dersom du skriver XXX phone catches fire og erstatter XXX med, LG, Sony, iPhone, Nokia, Motorola (og helt sikkert flere) så finner du noen resultater for hver, selv om Samsung ofte kommer opp på grunn av Note 7.

 

Det er også mange tåplige kommentarer som "Kjøpt og betalt av Apple" eller at hun kun gjør dette for penger/oppmerksomhet. Det er idiotisk å beskytte et selskap når noe går feil. Om dette var et enkeltstående tilfelle så vil hun tape kravet om å stoppe salget av telefonen. La oss forholde oss rolige til vi har nok informasjon til å kunne vurdere om Samsung har problemer eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ing1.956x538.jpg

 

Da er det betimelig å spørre om det der er bakgrunnskjermen, eller om det er slik skjermen så ut av fargesprell etter brannen ;):p

 

Fordi alt dere viste oss av "brannskadebilder" var baksiden av mobilen ???

 

D46b6lN.1195x672.jpg

 

 

Det er ikke mobilen som det er snakk om heller. Note 9 ser ikke slik ut bak, det der tror jeg er Note 7....

 

 

Nå må dere lese artikkelen skikkelig...

 

Bildetekst: "Samsung har allerede vært uheldige med den tidligere modellen Note 7, som var svært brannfarlig. Foto: Reddit"

Lenke til kommentar

Greia er at samsung tok tilbake note 7, og det er som mange andre sier for tidlig å si hva tilfellet var her.

 

Litt merkelig at når Apple telefoner eksploderer så blusser ikke nyheten så mye, mange mange iphoner som har gått i lufta og pga li ion eller li polymer har defekt i seg. denne note 9 ligner på normal tilfelle..

 

folk som driver med modellfly eller rc biler vet !!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Moderatormelding

Flytter to innlegg til en ny tråd da de overhode ikke passet inn i tråden. Denne tråden skal være om at en kvinne saksøker Samsung.

 

For å diskutere om "Er USA bare ute etter penger" kan man gå til denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1824764

 

Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Ikke noen problem med min note 9 i det heletatt. Brukt den veldig tungt i veldig varmt vaer.

 

Beste mobilen som existerer er utrolig fornoyd med den.

 

Ikke hatt noen problemer med min lenovo 5100mah mobil heller. veldig vanskelig å tenke meg at lenovo er bedre på batterier en samsung...

 

Hvor mye betalte apple for denne nyheten?

Det var ikke størrelsen på batteriet som gjorde at note 7 tok fyr ;)

Egil har en annen oppfattning om det. Mener jo at samsung gjort batteriet for stort enda en gang slik at mobilen tar fyr.

Lenke til kommentar

 

Ikke noen problem med min note 9 i det heletatt. Brukt den veldig tungt i veldig varmt vaer.

 

Beste mobilen som existerer er utrolig fornoyd med den.

 

Ikke hatt noen problemer med min lenovo 5100mah mobil heller. veldig vanskelig å tenke meg at lenovo er bedre på batterier en samsung...

 

Hvor mye betalte apple for denne nyheten?

 

Både Samsung og Lenovo får nok batterier levert fra samme produsenten så ingen av de kan være noe bedre enn den andre på å lage batteri siden det ikke er de selv som lager de...?

Stemmer ikke helt. Samsung har minst en egen batterfabrikk i busan, soerkorea. Men hvor lenovo/apple får batteriene sine fra har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar

 

Hvor mye betalte apple for denne nyheten?

Når det rapporteres alvorlige feil med iPhone, så skriker jo Android-fanboysa opp som om de blir spiddet med en pil. Men når det rapporteres alvorlige feil med Samsung, så er det altså Apple som har betalt nyheten :rofl:

 

Sier mer om Android fanboys enn iPhone fanboys.

 

(og jeg har en Samsung Galaxy S8 som fungerer helt knirkefritt, men jeg er ikke fanboy av den grunn).

Så du trur jeg er android fanboy? Jeg er helt klar over hva slags styggt firma apple er, men hvordan får det deg å tru at jeg er et stort google fan isteden?

 

Eneste grunnen at jeg bruker en android mobil idag er at det ikke finnes noen alternativer.

Lenke til kommentar

Note 7 var riktignok ikke "svært brannfarlig", men jeg ønsker dette søksmålet all mulig lykke til. Batterier bør være utskiftbare.

Dette har ingenting med utskiftbare batterier å gjøre? Og brann kan forekomme i slike batterier uten at produsent er skyldig i brannen. Ønsker du at noen potensielt vinner et søksmål mot noen som ikke har gjort noe galt? Burde du ikke heie på loven? Hverken Samsung eller kvinnen.

Lenke til kommentar

Vi kan late som om dette aldri har skjedd med telefoner fra Apple, men sånn er det ikke: https://www.digitaltrends.com/mobile/iphone-explosion-las-vegas/

 

Du bør sjekke dine kilder; I artikkelen du lenker til står det at dette skjedde i en UKJENT butikk. På tross av at butikken er ukjent så er man altså likevel skråsikker på at det var en iPhone som tok fyr? Besynderlig.

Enda mer besynderlig blir det når vi tydelig kan se at det egentlig ikke er en telefon som tar fyr, men en eske som tar fyr. For alt vi vet kan det godt ha vært ett eller flere defekte batterier inni den esken. Joda, det er mye mulig at det er en telefon inni esken som tar fyr, men problemet er at den esken ikke er en typisk eske som iPhoner selges i. Eskene til iPhone er kun tredjeparten så store. Ergo er det høyst sannsynlig IKKE en iPhone som tar fyr.

Men som alle vet; iPhone-ulykker genererer flere klikk, så da døper man enkelt og greit den UKJENTE telefonen som tok fyr i den UKJENTE butikken for en “iPhone”.

Lenke til kommentar

Du bør sjekke dine kilder; I artikkelen du lenker til står det at dette skjedde i en UKJENT butikk. På tross av at butikken er ukjent så er man altså likevel skråsikker på at det var en iPhone som tok fyr? Besynderlig.

Enda mer besynderlig blir det når vi tydelig kan se at det egentlig ikke er en telefon som tar fyr, men en eske som tar fyr. For alt vi vet kan det godt ha vært ett eller flere defekte batterier inni den esken. Joda, det er mye mulig at det er en telefon inni esken som tar fyr, men problemet er at den esken ikke er en typisk eske som iPhoner selges i. Eskene til iPhone er kun tredjeparten så store. Ergo er det høyst sannsynlig IKKE en iPhone som tar fyr.

Men som alle vet; iPhone-ulykker genererer flere klikk, så da døper man enkelt og greit den UKJENTE telefonen som tok fyr i den UKJENTE butikken for en “iPhone”.

Vi får nå gå etter hva vi har. At butikken ikke vil gi navnet sitt kan ha med at de ikke er autoriserte til å reparere Apple produkter. Men de vet nå vel selv hva de reparerer.

 

De nevner også flere andre tilfeller med Apple produkter i artikkelen.

 

Skal jeg nekte på at Note 9'en vi kommenterer saken til ikke kan være sann fordi vi ikke vet navnet på kvinnen?

Lenke til kommentar

 

Du bør sjekke dine kilder; I artikkelen du lenker til står det at dette skjedde i en UKJENT butikk. På tross av at butikken er ukjent så er man altså likevel skråsikker på at det var en iPhone som tok fyr? Besynderlig.

Enda mer besynderlig blir det når vi tydelig kan se at det egentlig ikke er en telefon som tar fyr, men en eske som tar fyr. For alt vi vet kan det godt ha vært ett eller flere defekte batterier inni den esken. Joda, det er mye mulig at det er en telefon inni esken som tar fyr, men problemet er at den esken ikke er en typisk eske som iPhoner selges i. Eskene til iPhone er kun tredjeparten så store. Ergo er det høyst sannsynlig IKKE en iPhone som tar fyr.

Men som alle vet; iPhone-ulykker genererer flere klikk, så da døper man enkelt og greit den UKJENTE telefonen som tok fyr i den UKJENTE butikken for en “iPhone”.

Vi får nå gå etter hva vi har. At butikken ikke vil gi navnet sitt kan ha med at de ikke er autoriserte til å reparere Apple produkter. Men de vet nå vel selv hva de reparerer. 

Feil.

Nei, vi “har” ikke at butikken nektet å oppgi navnet sitt, for det sto ingen steder at butikken hadde nektet dette, så kutt ut diktingen din.

Og nei, vi “har” heller ikke fra noen steder som du kan påvise at butikken ikke er autorisert for reparasjon av Apple produkter, så dette er igjen vill spekulasjon fra din side.

Hvorvidt butikken er autorisert eller ikke er egentlig irrelevant for saken her, for saken handler heller om at det ikke er en iPhone som tar fyr, stikk i strid med påstander som er fremmet av debattanten Yopaz.

Og nei, vi "har" heller ikke at butikken har oppgitt at de hadde inne en iPhone som skulle repareres, men som tok fyr. Hadde butikken oppgitt dette, slik du feilaktig påstår, så hadde ikke butikken vært ukjent.

 

De nevner også flere andre tilfeller med Apple produkter i artikkelen.

Der var to tilfeller nevnt, og la oss nå også denne gang gå etter det vi sjøl kan se klart og tydelig med våre egne øyne på videoen, og ellers “har” svart på hvitt fra teksten i artiklene det gjelder, istedet for å dikte eller spekulere villt:

 

I det ene tilfellet dreier det seg om en iPhone som etter eierens eget utsagn tar fyr i det den puttes inn i det som på videoen åpenbart er en uoriginal lader (Apples ladere er ikke svarte). Det at iPhoner eller hvilken som helst annen telefon kan ta fyr når den lades med uoriginale billige “kina-ladere” som i kraft av indre feilkonstruksjon gjerne er tilbøyelige til å kjøre full 230 Volt vekselspenning inn på USB-porten er intet ukjent, men et naturlig fenomen som er godt dokumentert i andre artikler. Men det er neppe noe Apple eller selskapets produkter kan klandres for.

https://www.nrk.no/livsstil/derfor-er-_falske_-ladere-farlige-1.8389875

http://www.cw.no/artikkel/komponenter/test-livsfarlige-piratladere

 

I det andre tilfellet dreide det seg om en iPad som høyst sannsynlig var inne til reparasjon siden den lå på verkstedsrommet i butikken og som er beskrevet å ha hatt lekk batteri. Vi vet ingenting om HVORFOR den var inne til reparasjon. Årsaken er høyst sannsynlig at iPaden har fått seg en fysisk skade som har gitt lekkasje i batteriet ettersom det er omtrent eneste måte for eieren å oppdage noe slikt på, men det spiller ingen rolle så lenge vi VET at batteriet var lekk. Det at den deretter tar fyr trenger ikke å være unaturlig ettersom en sikker måte å få Li-ionebatterier til å ta fyr er å lage en lekkasje i batteriet ved å stikke hull på det, hvilket også er godt dokumentert i andre artikler. Men dette er neppe noe Apple eller selskapets produkter kan klandres for.

 

Skal jeg nekte på at Note 9'en vi kommenterer saken til ikke kan være sann fordi vi ikke vet navnet på kvinnen?

Dette er både totalt irrelevant og feil.

Sakens troverdighet, dvs at det var en Note9 som tok fyr, er sikret ved at New York Post, som først rapporterte saken, siterer fra offentlige rettsdokumenter. Selv om det å oppgi kvinnens navn er både irrelevant for saken per se, og heller ikke styrker sakens allerede sterke troverdighet noe særlig mer, så ER faktisk kvinnens navn oppgitt: Diane Chung.

Men det at Tek.no ikke vil oppgi navnet er vel neppe noe New York Post kan klandres for.

 

Til kontrast så er videoen som debattanten Yopaz brukte for å understøtte sin påstand lite troverdig: butikken er ukjent og vi ser at tydelig at det IKKE er en iPhone som tar fyr, stikk i strid med Yopaz sin påstand.

Endret av Radon_Ready
Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenge siden det ble klart at Apple bevist skrudde ned ytelsen for å bevare batterilevetid uten å fortelle kundene om dette.

Helt feil.

Klokkefrekvensen ble skrudd ned for å bevare prosessoren, ikke batteriet.

Ved høy prosessorytelse trekkes såpass mye strøm fra batteriet at batteriets spenning kan falle ned til nivåer som er farlige for prosessoren i de tilfeller der batteriet allerede er velbrukt og degradert. Dette fenomenet er et universelt fenomen, dvs gjelder ALLE prosessorer og er derfor ikke Apple-spesifikt. Det normale er at en beskyttelseskrets kutter strømmen helt før spenningen blir såpass lav og dette oppleves som at telefonen bare slår seg av. En annen måte er å sørge for at prosessoren ikke trekker så mye strøm ved å sette ned klokkefrekvensen. Apple valgte å gjøre det på denne måten for å beskytte prosessoren, mens andre produsenter har valgt å IKKE gjøre det. Apple mente at av to onder, det å risikere å ødelegge prosessoren pga degradert batteri, og det å måtte lade ofte pga degradert batteri, så var førstnevnte viktigst å kvitte seg med. Brukerne mente det motsatte.

https://www.techradar.com/news/apple-might-be-slowing-down-your-old-iphone-on-purpose

 

Dette ble jo forsvart iherdig som en fantastisk innovasjon av mange Apple fans

Virkelig?

Siden de var mange, så skal det vel være lett for deg å bevise dette med lenker?

Endret av Radon_Ready
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...