Gå til innhold

Svenskenes Kina-handel halvert på få måneder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir helt feil å måle slikt i antall pakker.

 

I dag bestiller jeg mange små pakker, slik at ingen går over grensen på 350 kroner.

 

Dersom grensen fjernes, så handler jeg kanskje like mye målt i kroner, men da vil jeg forsøke å samle ting i få store pakker.

 

Det er selvfølgelig sløsing av ressurser å dele forsendelsene opp i mange små deler, kontra en stor forsendelse, men bortsett fra det så sier tallene i artikkelen fint lite om utviklingen.

Endret av WiiBoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir helt feil å måle slikt i antall pakker.

 

I dag bestiller jeg mange små pakker, slik at ingen går over grensen på 350 kroner.

 

Dersom grensen fjernes, så handler jeg kanskje like mye målt i kroner, men da vil jeg forsøke å smale ting i få store pakker.

 

Det er selvfølgelig sløsing av ressurser å dele forsendelsene opp i mange små deler, kontra en stor forsendelse, men bortsett fra det så sier tallene i artikkelen fint lite om utviklingen.

 

Jeg finner ingenting som forteller at de måler i antall pakker når de snakker om handelen. Eneste gangen de snakker om antall pakker i artikkelen, er når de nevner hvor mange som må sendes tilbake...

Så jo - handelen totalt sett er nok gått ned fra Kina - selv om vi i Norge fremdeles deler opp i småpakker for å unngå gebyret...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir helt feil å måle slikt i antall pakker.

 

I dag bestiller jeg mange små pakker, slik at ingen går over grensen på 350 kroner.

 

Dersom grensen fjernes, så handler jeg kanskje like mye målt i kroner, men da vil jeg forsøke å smale ting i få store pakker.

 

Det er selvfølgelig sløsing av ressurser å dele forsendelsene opp i mange små deler, kontra en stor forsendelse, men bortsett fra det så sier tallene i artikkelen fint lite om utviklingen.

 

Jeg forsøkte å få med dette avsnittet fra artikkelen :

"Svenskene har tidligere handlet mye fra Kina, hvor andelen i 2017 lå på 34 prosent av totalen. Ferske tall viser nå at denne andelen har blitt redusert med 50 prosent, og at den nå kun utgjør 17 prosent."

 

Igjen - ser ikke ut til at de måler i antall

Lenke til kommentar

Dette er fornuftig for både miljøet og norsk næringsliv. Som igjen vil påvirke deg som forbruker. For ikke å snakke om at det kanskje gjør at du får beholde jobben din i fremtiden.

 

Hvorfor er det fint for norsk næringsliv ettersom norsk næringsliv overhodet ikke er en del av dette på noe som helst vis?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å få med dette avsnittet fra artikkelen :

"Svenskene har tidligere handlet mye fra Kina, hvor andelen i 2017 lå på 34 prosent av totalen. Ferske tall viser nå at denne andelen har blitt redusert med 50 prosent, og at den nå kun utgjør 17 prosent."

 

Igjen - ser ikke ut til at de måler i antall

Det står ingenting om kroner, og dette er en ekspeditør som uttaler seg. De håndter kolli og ikke kroner.

 

Dersom du er usikker, så står det helt klart å tydelig i kilden

 

Rapporten för första kvartalet 2018 visade att det skett en kraftig minskning av antalet paket från Kina och den senaste statistiken visar på ytterligare nedgång.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det fint for norsk næringsliv ettersom norsk næringsliv overhodet ikke er en del av dette på noe som helst vis?

Fordi penger du bruker direkte i Kina forsvinner ut av landet. Kjøper du ti ting til trehundre pr forsendelse, så har du tre tusen mindre til å bruke på kino, cafe, melk, øl, bensin, møbler, ++ i Norge.

Lenke til kommentar

Hvorfor nevner hverken artikkel eller kommentarer at Sverige er en del av EU's tollunion?

Så når en svenske kjøper fra andre EU-land betaler man prisen i butikken (inkl.mva), og det er det. Ingen moms til Sverige på hverken frakta eller varen, og ingen sinnsyke "fortollingsgebyr" på ~160kr pr pakke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor nevner hverken artikkel eller kommentarer at Sverige er en del av EU's tollunion?

Så når en svenske kjøper fra andre EU-land betaler man prisen i butikken (inkl.mva), og det er det. Ingen moms til Sverige på hverken frakta eller varen, og ingen sinnsyke "fortollingsgebyr" på ~160kr pr pakke.

 

Har vel ingenting med Kina å gjøre?

Lenke til kommentar

Har vel ingenting med Kina å gjøre?

 

Artikkelen snakker like mye om økningen fra Tyskland. Jeg gjør et poeng ut av at det er epler og appelsiner.

Sammenlignet med Norge har dem helt andre forutsetninger for avgiftsfri handel med hele EU. Mens vi sitter tollmur-isolert på apeberget med elendig utvalg på det meste.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er fornuftig for både miljøet og norsk næringsliv. Som igjen vil påvirke deg som forbruker. For ikke å snakke om at det kanskje gjør at du får beholde jobben din i fremtiden.

 

Uhm, når norsk næringsliv ikke selger de produktene jeg vil ha, så tjener de faktisk 0kr på dette fra min side. Må betale blodpris på klær, musikk som ikke er populær nok i Norge til å selges her og div artikler til husholdning, kontor og bil som ikke selges i Norge før om 10 år fordi vi henger så forbanna langt etter på alt som heter smarte produkter annet enn Philips Hue og Yale.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det fint for norsk næringsliv ettersom norsk næringsliv overhodet ikke er en del av dette på noe som helst vis?

Fordi penger du bruker direkte i Kina forsvinner ut av landet. Kjøper du ti ting til trehundre pr forsendelse, så har du tre tusen mindre til å bruke på kino, cafe, melk, øl, bensin, møbler, ++ i Norge.

Men artikkelen handler jo om hva de har gjort i Sverige! En annen ting er at du er for total proteksjonisme. Null handel mellom land. Spennende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...