Gå til innhold

Hva er mest etterspurt, sky, backendutvikling eller Android?


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart velge sommerjobb for 2019, og jeg er usikker på hvilket område jeg skal lære mer om. Det står i korte trekk mellom backendutvikling i Java, Android SDK eller AWS. Jeg har en ambisjon om å livnære meg som selvstendig konsulent om noen år, og jeg vil helst velge det som har det beste markedet for tiden. Jeg vet at sommerjobben ikke er det viktigste, men det vil være vesentlig når jeg søker fast stilling senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer også jo litt an på hva du vil jobbe med.

 

Cloud/Sky er definitivt interessant (jobber med dette selv) men noe usikker på om Amazon er veien å gå, iallfall i det norske markedet.

 

Dersom du er mer utviklertypen, vil jeg tro at både Java og Android SDK kan være verdt å sette seg inn i.

 

En annen ting å tenke på er at det du jobber med i en sommerjobb uansett ikke trenger å være relevant for hva du til slutt begynner å jobbe med når du er ferdig utdannet. :)

Lenke til kommentar

Det blir bare synsing fra min side, jobber som fullstack for en skyløsning selv.

 

Apper kan du få en inder til å lage for deg for luselønn, da en app ofte ikke er så seriøse saker. Det er stort sett en backend som tar seg av det. AWS har jeg ikke satt meg inn i, men det er jo ikke en stillingstittel så det kan vel være alt fra drift til utvikling?

 

Jeg hadde nok satt penga mine på backend siden jeg ser for meg at hvis det er noen i Norge som ber om dette er det nok en fordel å være norsk. Det er ikke her jeg ville spart penger.

 

Uansett om noen år til kan du jo være flink på alle de tre punktene du nevner. Fritid hva er det?

Lenke til kommentar

Inntrykk av at mye av Android-utvikling i dag skjer med React Native. Er nok et marked for ren Android-utvikling, men det er nok ikke veldig stort.

 

Backend Java er det haugesvis av jobber med. Stort sett alle konsulentfirmaer eller større bedrifter har noe som kjører Java.

 

Sky er poppis. Å låse seg spesifikt til AWS er kanskje litt dumt, men mange etterspør det nå. Men trenden nå er mer en DevOps rolle, altså at man både er utvikler og har ansvaret for kjøretidsmiljøet. I så måte er en kombo veldig bra, er du utvikler (f eks java) og i tillegg kan en del om sky (eller serverless, containers og whatnot) er man fort populær.

Lenke til kommentar

AWS er så milevis forann Google Cloud og Azure. Du får betydelig bedre fleksibilitet og kan kjøre alt i ett løsning. Eg kan nevne ting som AWS SES (e-post) og AWS SNS (SMS), AWS RDS (databaser), Lamda (serverless) og mykje ryddigare val av GPU servere for maskinlæring. Du får enkel ryddig faktura fra ein plass. Det er innlåsning i ein liten grad, men eg vil ikkje gå så langt å si at det er vanskeleg å rive seg laus frå AWS.

 

Google Cloud og Azure har nokre få sterke områder, men ingen av dei leverer ein jevnt god totalløysning.

 

Så tilbake til spørsmålet, Java backend er spennende idag og vil bli spennende fremover med gode betingelser. Det samme med sky, men skyen har også godt potensiale til å bli ekstra hypet. Men både Java backend og AWS kan fort gå hand i hand.

 

Når det kommer til app-utvikling så er trenden meir og meir å heller lage web appliksjoner som er cross plattform og fungerer på alle telefoner. Ikkje noko eg ville ha satsa på idag.

Lenke til kommentar

Java + AWS så er du good to go :)

 

Nå for tiden så lever selvstendige java-konsulenter med erfaring fra store prosjekter veldig godt. Jeg sliter i alle fall med å finne gode hoder når jeg trenger det.

 

Jeg tror bare AWS blir fort noe tynt, du trenger noe i tillegg, i alle fall til du har mye erfaring. AWS-arkitekter må ha bred kunnskap om alt fra drift, nettverk til en del programmering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg anbefalt å gå for Java-utvikling. Programmeringsferdigheter er alltid etterspurt, og er nyttig i en rekke jobber.

 

Nettskyen er et verktøy som de fleste i IT-bransjen i dag benytter seg av i større eller mindre grad. Grunnleggende kunnskap innenfor det området kommer du til å plukke opp uansett, og det er ingen som forventer at en nyutdannet skal være noen ekspert i dette. Det går selvfølgelig an å spesialisere seg i AWS og bli arkitekt, men det gir egentlig ikke så mye mening før du har noen års erfaring. 

 

Ren mobilutvikling er på vei ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...