Mannen med ljåen Skrevet i går, 13:23 Skrevet i går, 13:23 (endret) Jeg tjuvstartet på sabbaten, og laget cholent, som jeg har hatt lyst til lenge. Mange restauranter i Krakow har denne retten, men det ble ikke tid til å prøve det. Så jeg lager det selv, med hjelp fra ChatGPT. Spoiler 🍲 Rask cholent (200 g kjøtt) 🛒 Ingredienser 200 g biffstrimler 3–4 mellomstore poteter ½–1 løk 1–2 fedd hvitløk ½–1 boks hvite bønner (etter hvor sulten du er) 3 dl vann + ½ buljongterning 1 ts paprikapulver Salt + pepper Valgfritt (men bra): 1 ts soyasaus 1 ts tomatpuré 👨🍳 Fremgangsmåte (samme som før, bare mindre mengder) Kutt poteter smått (1–2 cm) Stek kjøttet raskt (2–3 min) → legg til side Stek løk + hvitløk Ha i poteter + krydder + vann/buljong Kok 10–15 min Ha i bønner + kjøtt La trekke 3–5 min 💡 Små justeringer som hjelper Litt mindre vann = mer smak (ikke suppe) Bruk hele boksen bønner hvis du vil ha det mer mettende Smak til på slutten – buljong varierer mye Ble ikke helt sånn, glemte å steke løken. Dette er skikkelig godt 😻 Byggryn er vanlig, men ChatGPT tok ikke det med fordi jeg bad om en rask oppskrift. Denne retten skal egentlig småkoke i timevis. Men dette var veldig raskt å lage. Jeg stekte kjøttet for å spare tid, og kokte alt i ca. en halv time. Endret 20 timer siden av Mannen med ljåen 1 1
Mannen med ljåen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden https://en.wikipedia.org/wiki/Sabich Tok meg noen friheter med hvor autentisk den er, for eksempel bruker jeg most aubergine fra Romania. Tahini hadde jeg fra i fjor, kokt egg, polsk sylteagurk, libabrød og litt løk. Dette er overraskende godt! 😻
Gouldfan Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Idag er jeg alene på kjøkkenet, tror det blir Entrecote med fersk Tagliatelle pasta og en kantarell fløtesaus og litt fersk basilikum og fersk skåret tomat, og resten av halve Amarone som vi har spart på korket halvflaske. En grappa til kaffen, og en liten rom til sigaren om været holder seg... Jeg skal lage alt selv, men tror jeg skal prøve å komme innom konditori kafe og kjøpe en liten kake til dessert.... Første skattepengene har kommet fra Norge. 🇳🇴 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå