Maskinfører Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Gouldfan skrev (1 time siden): Jeg blandet fra to kokebøker faktisk, litt fra Hellstrøm og en bok fra mor som het Mat for folk flest. Vi kunne trengt både ny vips, og stav visp og den hva heter det elvisp med tilhørende bolle kunne vi trengt ny av snart, tror jeg vil ha Philips.. Den vi har fra ohb er liksom så vanskelig å bruke, manøvrering etc Ja er mange gode kokebøker 😀 ballongvist tror jeg det brukes mye til sauser Philips er bra har en eldgammel maskin etter pappa tror det er AEG ja de kan være vanskelige tror du tenket på stavmikser 😉
Maskinfører Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Salvesen. skrev (3 timer siden): En slags restefest taco, helt ok men manglet flere elementer 😅 Rømme mangler i alle fall 😀
Gouldfan Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Maskinfører skrev (3 minutter siden): Rømme mangler i alle fall 😀 Vel god mann økseskaft jeg liker ikke rømme på taco. Men Salsa saus burde vi lage selv, det er så enkelt, enklere tilogmed enn guacamole.🥑 Gulity as charges dvs vi bruker også ferdig Salsa, IKKE velg Taco saus, Salsa er bedre. Men så var det det å lage selv, hvorfor gjør vi ikke det? prossesert mat er ikke sunt. Endret 17 timer siden av Gouldfan 1
^fmj Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Mølje! (uten lever fordi jeg vil lever lenge!) 1 1
Simen1 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden ^fmj skrev (35 minutter siden): (uten lever fordi jeg vil lever lenge!) Jeg forsto ikke det ordspillet. Torskelever er jo "uprosessert tran", livsforlengende som bare det. Men alt med måte, det er veldig fett så lett å legge på seg om man spiser mye av det.
^fmj Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Simen1 skrev (32 minutter siden): Jeg forsto ikke det ordspillet. Torskelever er jo "uprosessert tran", livsforlengende som bare det. Men alt med måte, det er veldig fett så lett å legge på seg om man spiser mye av det. Tran er renset, lever er magnet for fettløselige miljøgifter (PCB og dioksiner). https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/forbrukere/ikke-spis-fiskelever-fra-selvfangst 1
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Oki. Det ser ut som artikkelen er myntet på fritidsfiske i skjærgården (noe jeg assosierer med Oslofjorden, Sørlandet og Østersjøen) og ikke gjør forskjell på bunnlevende fiskeslag og de som er i høyere vannlag. Samt at det kun gjelder hyppig / jevnlig inntak og ikke sporadisk. Mølje = skrei = torsk fisket på åpent hav, veldig langt unna skjærgården. Dette er nevnt som et spesifikt unntak. Så det kan du altså trygt spise jevnlig / hyppig. Det er denne skeien som brukes til å lage tran. Rensingen innebærer ikke noen form for fjerning av PCB eller dioksiner. Det handler om rene råvarer (skrei) og koke lever sånn at fettet med alt det inneholder av stoffer skiller seg fra proteinholdig fast stoff. Så, når du kjøper skreimølje i butikken så kan du trygt kjøpe lever og om så ha det til middag daglig. Akkurat like sunt som tran. Fritidsfiskere som ikke vet forskjell på torsk, skrei og hai, fisker det i skjærgårdsesongen og tror de kan freestyle seg fram til en slags mølje basert på hva som helst burde holde seg unna kjøkkenet. Det er nok samme type folk som tror de kan lage får-i-kål med en oter de har fanget. Endret 4 timer siden av Simen1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå