Gå til innhold

Dataingeniør eller IT-sikkerhet?


Anzure

Anbefalte innlegg

Jeg ble akkurat ferdig med fagbrevet i IKT-servicefaget og ønsker å utdanne meg videre. Har ikke R1, R2 eller Fysikk1, heller ikke generell studiekompetanse.

 

 

Alternativ 1

Ingeniør forkurs (1 år) - Universitetet i Sørøst-Norge

Dataingeniør (3 år) Bachelor - Universitetet i Agder

 

Alternativ 2

Nettverk og IT-sikkerhet (2 år) - Noroff Fagskole (gir automatisk generell studiekompetanse)

Computer Security (1 år) Bachelor - University of South Wales

 

 

Hvilket alternativ tror du er mest egnet for å få seg jobb om 3-5 års tid?

Endret av waremanu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble akkurat ferdig med fagbrevet i IKT-servicefaget og ønsker å utdanne meg videre. Har ikke R1, R2 eller Fysikk1, heller ikke generell studiekompetanse.

 

 

Alternativ 1

Ingeniør forkurs (1 år) - Universitetet i Sørøst-Norge

Dataingeniør (3 år) Bachelor - Universitetet i Agder

 

Alternativ 2

Nettverk og IT-sikkerhet (2 år) - Noroff Fagskole (gir automatisk generell studiekompetanse)

Computer Security (1 år) Bachelor - University of South Wales

 

 

Hvilket alternativ tror du er mest egnet for å få seg jobb om 3-5 års tid?

 

Det utdannes langt flere tilsvarende alt. 1, så jeg ville sagt alt. 2. Likevel bør du velge det du har mest sansen for - dvs. det du har talent for: Bedre å være en flink dataingeniør, om alternativet er middelmådig sikkerhetsspesialist.  :)

Lenke til kommentar

Vurdert påbygging også eventuelt privatist etterpå?

Ja, droppa ut fra påbygg forrige uke. Fikk ikke engang lov å ha T matte, så jeg så ikke poenget av å gå der. Må jo ha forkurs eller R1, R2 og Fysikk1.

 

 

Nå sjekket jeg ikke ha det forkurset gir deg av fag, men kan du ikke begynne på bachelor andre steder også? 

Om jeg husker riktig så er forkurset er godkjent på alle ingeniørutdanninger i Norge. Så er isåfall samma hvor jeg utdanner meg i Norge.
Endret av waremanu
Lenke til kommentar

Fikk du ikke ta det du ville? Typisk vgs-systemet i et nøtteskal :D

 

Jeg har selv gått på Noroff, og jeg kan fortelle deg at offentlig høgskole/universitet ikke bare er det billigste alternativet, men også det beste / mest riktige. Hvis du virkelig vil gå noe innen Cyber Security så er den i Gjøvik det beste per i dag i Norge. Dessuten, det er mange offentlige skoler som lar deg ta et semester eller to i utlandet.

 

Du kan jo forberede deg til forkurset neste år, evt ta noen av dem som privatist.

Endret av herbiwere
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk du ikke ta det du ville? Typisk vgs-systemet i et nøtteskal :D

 

Jeg har selv gått på Noroff, og jeg kan fortelle deg at offentlig høgskole/universitet ikke bare er det billigste alternativet, men også det beste / mest riktige. Hvis du virkelig vil gå noe innen Cyber Security så er den i Gjøvik det beste per i dag i Norge. Dessuten, det er mange offentlige skoler som lar deg ta et semester eller to i utlandet.

 

Du kan jo forberede deg til forkurset neste år, evt ta noen av dem som privatist.

Tenker jeg skal gå all inn dataingeniør.

Forslag til stoff jeg kan lese på? Evt hvis jeg må kjøpe bokene selv, så kan jeg kjøpe de nå. 

Lenke til kommentar

Tenker jeg skal gå all inn dataingeniør.

Forslag til stoff jeg kan lese på? Evt hvis jeg må kjøpe bokene selv, så kan jeg kjøpe de nå. 

 

Dataingeniør, ja. Vel, det trengs stadig flere slike.  :)

 

Sjekk pensumplaner som legges ut der du ønsker å begynne. Som regel oppgis det navn på de bøkene som benyttes.

 

EDIT: Men det er mest sannsynlig helt ny bok om noen år når du begynner på studiet ditt. Kjøp/lån brukte bøker eller last ned fra Internett til å begynne med.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Tenker jeg skal gå all inn dataingeniør.

Forslag til stoff jeg kan lese på? Evt hvis jeg må kjøpe bokene selv, så kan jeg kjøpe de nå. 

Noe felles til alle som skal bli ingeniører er realfagene.

Se på studieplanen til den skolen du tenker å søke hos, så ser du på hvilke bøker du trenger.

 

Ta en titt på Y-Veien også, veldig intensivt men du blir ferdig på 3år.

https://www.uia.no/studier/y-veien-ingenioerfag

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har bare hatt yrkesfaglig matematikk (egt det samme som P), blir vanskelig å klare alt det på et sommerkurs. Kanskje jeg klarer det hvis jeg leser og øver frem til sommeren.

 

Supersent svar, men hadde selv kun P matte fra videregående skole og var i samme situasjon som deg. Jeg går nå på IT-drift og informasjonssikkerhet ved NTNU i Gjøvik andreåret, og tok da R1 intensivsommerkurset som blir gitt her. Det er selvfølgelig krevende, men absolutt gjennomførbart. Det blir matte hver ukedag fra 8-16 (om jeg ikke tar helt feil) hvor halvparten er forelesning og den andre halvparten er oppgaveløsning - hvor du også får hjelp fra tidligere elver (studentassistenter). Det er også en prøve annenhver uke for å finne ut hvordan du ligger an, og hvilke temaer/områder du må se mer på. Disse delprøvene teller absolutt ingenting på om du består eller ikke, det er kun den siste prøven som teller.

 

Lå på 4 i karakter i både 1P og 2P. Første året på alle informatikkstudier på NTNU i Gjøvik har man første halvåret et informatikk mattefag, noe annerledes - men også mye forståelse man tjener inn ved å ha gått på sommerkurset, noe som kan være en tyngre overgang for de som eksempelvis ikke har tatt sommerkurset. Gikk selv ut med A i informatikkmatten, så det er absolutt håp.

 

Kan dog kun snakke på bakgrunn av sommerkurset som er på NTNU i Gjøvik, vet ikke om det er det du tenker på eller om det er et annet - men vil tro det er noe liknende på de andre kursene også.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sent svar her også.

Du nevner ikke noe om hva du ønsker å jobbe med. Er det sikkerhet, siden du nevner alternativ 2? I så fall, så er det unødvendig å ta dataingeniør.

 

Hvis det f.eks er programmering(webutvikling, app utvikling osv), så ville jeg heller gått for Informatikk(krever R1) eller Informasjonssystemer med så mange programmerings valgfag som mulig. I og med at du ikke har  R1, R2 eller Fysikk 1. Å ta alt det for dataingeniør, kan bli litt mye.

 

Hvis det er programmering, så er det stor etterspørsel etter kompetente folk i jobbmarkedet. Jeg kan ikke se for meg at det blir noe mindre etterspørsel om 3-4 års tid.

Endret av ukon
Lenke til kommentar

Jeg liker å programmere og kan det ganske godt, men ser for meg at det blir kjedelig å sitte hele dagen å programmere hver dag. Har fått fulltid IT jobb på et universitet, men får se hva jeg gjør når kontrakten utløper. 

 

Hvilket universitet dreier dette seg om? Hørtes ut som en grei jobb for en student, hva går den ut på? Hva bør man eventuelt gjøre om en faktisk er interessert i en slik stilling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...