Gå til innhold

Forslag til de som vil ha et støyfritt soverom


sokk

Anbefalte innlegg

Gjør som jeg gjorde for en måned siden. Jeg bor i kjelleren, og har "kjeller" som nabo (altså kjeller med betonggulv, verkøy etc). Jeg boret hull i veggen, kjøpte noen forlengningskabler og flyttet PCen til den andre siden av veggen.

 

Ettersom den andre siden er "rå" kjeller så er det kaldt nok, så maskinen kan overklokkes mer. Jeg har hatt maskinen på 24/7 siden jeg satte det opp, og ingenting er som å kunne sette på nedlastninger etc. uten den utrolig irriterende bråket enhver moderne maskin avgir.

 

Jeg nevnte det for en kamerat. Han gjorde det samme, og han er like fornøyd som meg. Jeg har forlengingskabler for skjerm, tastatur og mus (usb). Neste tingen jeg kjøper til oppsettet er nok en USB-hub. Dermed kan jeg plugge inn minnekortlesere og annet snacks på "min side". Jeg vurderer også å lage et hull i veggen slik at jeg får plass til CDrommen -- en annen løsning kan være å bruke en USB-cdrom (ved hjelp av en eventuell USB-hub).

 

Tenkte bare at dette kunne være en tankevekker for de som har muligheten til å flytte PCen inn til naborommet.

 

 

Lykke til; hvis du velger en liknende løsning.

Endret av sokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enn hvis maskinen skulle henge seg (låse seg), så må man til det andre rommet for å restarte, eller når man driver på med klokking, så må man stikke til det andre rommet for å restarte hvis man var litt fæl med stegene! Har ikkje selv kommet til å gjort dette, syns jeg kommer til å høre fattern eller når jeg flytter på hybel.. :cool:

Lenke til kommentar

Støydemp heller pcen, så kan du nyte godt av varmen den gir fra seg. Har du termostatstyrt varme, så sparer du strøm også! Lite vits i å guffe 200W++ i et rom som ikke blir brukt. Med en strømpris på 40 øre per kW-time, så blir det ganske mye på et år!

 

Enkelt regnestykke: 0,200 kW * 24 timer * 365 dager * 0,40 kr = 700 kr i året!

 

Men dersom du ikke betaler strømmen selv, så for all del, ruinér dine foreldre! :)

Lenke til kommentar
Støydemp heller pcen, så kan du nyte godt av varmen den gir fra seg. Har du termostatstyrt varme, så sparer du strøm også! Lite vits i å guffe 200W++ i et rom som ikke blir brukt. Med en strømpris på 40 øre per kW-time, så blir det ganske mye på et år!

 

Enkelt regnestykke: 0,200 kW * 24 timer * 365 dager * 0,40 kr = 700 kr i året!

 

Men dersom du ikke betaler strømmen selv, så for all del, ruinér dine foreldre! :)

700,- ekstra er vel ikkke akkurat ruinering.

Lenke til kommentar

ååååh....eg har lyst på ein kjeller nå! Har den på rommet, og med alle viftene og harddiskene er det ikkje mulig å sove med den på, utrulig irriterande. Eg har eit loft da...!!! vegg i vegg....genialt.

 

Einaste problemet eg kan tenke meg er vel at det blir 40 grader der inn om sommeren (ikkje isolert :p).

 

Tastatur og mus går bra....men høyttalerene da....blir vel å kappe ledningen som går fra senterhøyttaleren og forlenge de. Ja det hadde vært deilig med ro.

 

*sjå bakpå maskina*

 

1: Straum - Intet problem

2: Nettverk - ----||-----

3: Tastatur\Mus - Kan vel få forlengelseskabler på webshopper.

4: 3xlydledninger - Kappe i to og skjøyte.

5: iPod firewire kabel - Bruke støpselet i 230V.

6: Mikrofon - Kappe i to og skjøyte.

7: USB til skriver - Den kan stå borte ved veggen der eg lager hullet.

8: 2xskjermkabler - Ser for meg at det kan bli litt dyrt....får sjekke litt i dag.

 

Edit: CD-rom da....hmmm...blir vel vanskelig å forlenge ein IDE kabel :p

 

Eg har ein radiator på rommet som står på 24\7 fordi den er ødelagt så det ikkje går an å skru den ned\av så varme er ikkje noko problem akkurat.

 

Med litt ommøblering kan eg nok få avstandene betraktelig ned, så 2m skjermkable holder sikkert, samme med tast\mus da.

 

Edit2: Fant ein 90cm lang IDE kabel på komplett. Hunn-Hunn. Med ein IDE på begge sider også så blir den jo ganske lang og da kan eg få cd-brenneren inn i rommet. :thumbs:

 

Edit3: Fant noke greier her:

 

Skjermkabel

Tastatur\Mus

IDE

 

Såg på de KVM-kalbene, noken som har prøvd dei?

 

Viss eg er veldig heldig så slipper eg å forlenge noko som helst, er ganske kort avstand nå når eg ser etter. Einaste eg kanskje må gjere er å sette maskina litt opp i høgden slik at eg kan gå fra bordet, gjennom veggen og inn i maskina på samme høgd. Kan det forresten være teoretisk mulig å kappe enden på 2 IDE kabler (vanlige flate) og skjøyte alle de ledningene på eit vis?

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Støydemp heller pcen, så kan du nyte godt av varmen den gir fra seg. Har du termostatstyrt varme, så sparer du strøm også! Lite vits i å guffe 200W++ i et rom som ikke blir brukt. Med en strømpris på 40 øre per kW-time, så blir det ganske mye på et år!

 

Enkelt regnestykke: 0,200 kW * 24 timer * 365 dager * 0,40 kr = 700 kr i året!

 

Men dersom du ikke betaler strømmen selv, så for all del, ruinér dine foreldre! :)

Støydemp heller pcen, så kan du nyte godt av varmen den gir fra seg. Har du termostatstyrt varme, så sparer du strøm også! Lite vits i å guffe 200W++ i et rom som ikke blir brukt. Med en strømpris på 40 øre per kW-time, så blir det ganske mye på et år!

 

Enkelt regnestykke: 0,200 kW * 24 timer * 365 dager * 0,40 kr = 700 kr i året!

 

Men dersom du ikke betaler strømmen selv, så for all del, ruinér dine foreldre! :)

 

---------------------------------------------------------------------------------------

ekke sikkert du merker no særlig til denne varmen om rommet ikke er godt nok isolert,det vil da bare bli et effekt tap og det i seg selv(på tross av 200watt varme) greier ikke å gjøre store forskjellen..

 

det at du sparer 700kr i året på å la pc'n stå på din side,blir jo litt feil å si,da du sparer mer strøm på å la pc'n være avslått f.eks spesiellt om natta(eller på et annet gunstig tidspunkt)..si du sover 8 timer om natta da...da blir det følgende:

 

0,200 kW * 8 timer * 365 dager * 0,40 kr =233,6kr(det pc'en vil koste i drift) sparer du extra i året på å slå av pc'en et par timer..

 

og det du regna ut i stad,det var rett og slett hvor dyr pc'en er i drift på et år..men det blir ikke helt riktig det heller,for det kommer en tilsynelatende effekt(tror jeg det heter) som e-verket skal ha,sånn at 200w ikke nødvendigvis er akkurat 200w,men kanskje mer..

 

men ellers har du en fin idee ang. kjøling og støy det skal du ha,har faktisk tenkt på det samme,og testa det ut i praksis litt forrige vinter..

 

 

god jul forresten! :D

Lenke til kommentar

Dett var dett, takk for inspirasjonen trådstarter.

Nå borte eg eit hull i veggen, stakk gjennom de ledningene som trengs og satte alle vifte på full guff, uten ein lyd her eg sitter nå! :thumbs:

 

Nå sparte eg masse penger på å stødempe PCen og strømrekninga er det ikkje eg som betaler, og me har veldig billig varme i forhold til de fleste her i landet, så det ska no itj stå på de nei. Nei, det e berre lækker't. Eg har vinduene opne døgnet rundt fordi ovnen står på (den bruker ikkje straum) så da får eg frisk luft samtidig som det er varmt her. Har nå hatt 3 vinduer på fullt gap i 3 timer, og det er normal romtemp her. :D

 

Veit ikkje korleis PCen takler 40 varmegrader, men det finner eg ut til sommeren. Nå kan eg også ha alle 6 viftene mine (inkludert ei Volcano9 op CPU på full guff uten at det plager noken som helst, quite enkelt, quite genialt. Endelig kan eg nyte Lotr musikken min i fred :)

Lenke til kommentar
du fyrer til kråka?

 

har oppe vinduet mens du fyrer i ovnen,dårlig bruk av resursser vil jeg si :p hehe..jaja..

saken er at me har ein pelletsovn i kjelleren som går heile døgnet. I rommet er det ein varmeveksler som igjen gir varme til alle radiatorene i huset. Så om den står på fullt eller ikkje har ingenting å si, bruker like masse straum av den grunn.

 

Edit: Fikk nye temperaturer nå. CPU: 17grader MB: 11grader :)

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...