Gå til innhold

Ny telefonsvindel på ferde: – Ikke ring tilbake dersom det ringer noen få ganger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For eksempel: 478230397 (merk: ett siffer mer enn i norske nummer)?? Ble nettopp oppringt av dette nummeret. Rakk å svare, men var bare opptatt. Ikke så veldig aktuelt å ringe tilbake, men det er lettere å være uoppmerksom å gå på denne smellen når det ikke står + foran, kun ett siffer for mye...

Lenke til kommentar

Det må da være noe grunnleggende galt med telefonsystemet, når de kan forfalske avsendertelefonnummeret.

 

Hva med å melde seg ut av en evt. internasjonal "sammensvergelse" for å kunne manipulere nettopp denne biten? Det minner vel litt om hvordan epost forfalskes eller?

 

Og går det ikke an for teleoperatør å gjøre noe med dette fenomenet på et mer grunnleggende nivå?

Lenke til kommentar

Det må da være noe grunnleggende galt med telefonsystemet, når de kan forfalske avsendertelefonnummeret.

 

Hva med å melde seg ut av en evt. internasjonal "sammensvergelse" for å kunne manipulere nettopp denne biten? Det minner vel litt om hvordan epost forfalskes eller?

 

Og går det ikke an for teleoperatør å gjøre noe med dette fenomenet på et mer grunnleggende nivå?

 

Å lure sentralene til å sende meldinger og anrop fra feil nummer har vært en "prank" siden SMS kom på 90-tallet...ser ikke ut som det er noe de kan fikse nei..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg for telefon fra utlandet & andre ukjente nummer daglig! Selv om mitt mobiltelefon nummer ikke er tilgjengelig i noen av nummer opplysninger! Å det ble ikke bedre når jeg skiftet mobiltelefon nummer for noen år siden!

 

Håper at det blir slutt på telefon fra telefon selger også som jeg også har reservert meg for, som ikke hjelper!

 

Jeg vil kun ha telefon fra personer fra personer som jeg kjenner! Vil ha mulighet for slippe å få telefon fra andre en de som jeg har laget telefon nummer til i telefonen!

Lenke til kommentar

Jeg vil kun ha telefon fra personer fra personer som jeg kjenner! Vil ha mulighet for slippe å få telefon fra andre en de som jeg har laget telefon nummer til i telefonen!

Har du iPhone kan du løse dette med "ikke forstyrr" funksjonen. Finnes sikkert en lignende funksjon til Android også.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil kun ha telefon fra personer fra personer som jeg kjenner! Vil ha mulighet for slippe å få telefon fra andre en de som jeg har laget telefon nummer til i telefonen!

Har du iPhone kan du løse dette med "ikke forstyrr" funksjonen. Finnes sikkert en lignende funksjon til Android også.

Helt korrekt - i tillegg finnes det apper som utvidede muligheter. Funksjonen heter faktisk også det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For eksempel: 478230397 (merk: ett siffer mer enn i norske nummer)?? Ble nettopp oppringt av dette nummeret. Rakk å svare, men var bare opptatt. Ikke så veldig aktuelt å ringe tilbake, men det er lettere å være uoppmerksom å gå på denne smellen når det ikke står + foran, kun ett siffer for mye...

 

Ekstra siffer bak telefonnumre for tale brukes ikke.

Ser ikke ut som spesielt høykostnummer.

Dog ingen grunn til å ringe tiilbake til ukjente numre, er ofte telefonselgere etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må da være noe grunnleggende galt med telefonsystemet, når de kan forfalske avsendertelefonnummeret.

 

Hva med å melde seg ut av en evt. internasjonal "sammensvergelse" for å kunne manipulere nettopp denne biten? Det minner vel litt om hvordan epost forfalskes eller?

 

Og går det ikke an for teleoperatør å gjøre noe med dette fenomenet på et mer grunnleggende nivå?

Der er designet slik fra bunnen av, det må rett og slett designes fra bunnen av igjen for å få med autentisering og kontroll av visningsnummeret.

Det er ikke en sammensvergelse. Operatørene kan ikke gjøre noe da de så vidt jeg vet bare router telefoner inn til riktig telefon ut fra telefonnummeret, nummeret det ringes fra er det telefonen selv som sender info om.

 

Falske nummere brukes også aktivt i norge, når f.eks politiet ringer deg fra 02800 eller 112, så er dette ett falskt nummer, de kan velge selv hva som skal komme opp. Stort sett alle bedrifter og sentralbord bruker denne funksjonen der de viser ett annet nummer enn de har.

 

Ett totalt redesing fra bunnen av tror jeg ikke kommer på lang, lang tid..

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at telefoni slik vi kjenner det en dag vil skli ut til fordel for internettbaserte løsninger. Og det skjer kanskje raskere enn hva en tør gjette seg til. Enda IP-telefoni er kommet for å bli så er det jo et stykke igjen før telefonen bare skal forsvinne også. Mobiloperatørene har oss jo i sin hule hånd enn så lenge ihvertfall.

 

Men en god IP-løsning som er en åpen nok løsning og som designes grunnleggende sikkert nok, det er nok lettere å spør etter enn hva en kan forvente at skal leveres ja.

Endret av G
Lenke til kommentar

180 og nettverket av deres med apper (telGuarder) inneholder de alle fleste slike nummer som er aktive i verden (crowdsourcing + ananlyse av ringemønster fra callbots m.m.). Det kommer ca 8-10.000 nye nummer inn daglig... man kan også finne samtlig nummer på 180.no/varsel om man ikke ønsker slike apper installert.

 

Kan lastes ned gratis til både Android (helautomatisk) og iPhone (her må du fikle litt med innstillinger og utføre en jevnlig manuell oppdatering pga restriksjoner fra Apple).

 

Link til begge i Norge: www.180.no/app og telGuarder (for de utenfor Norge). Det finnes egne apper for 180 i Sverige og Danmark også (ligger i App Store).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

180 og nettverket av deres med apper (telGuarder) inneholder de alle fleste slike nummer som er aktive i verden (crowdsourcing + ananlyse av ringemønster fra callbots m.m.). Det kommer ca 8-10.000 nye nummer inn daglig... man kan også finne samtlig nummer på 180.no/varsel om man ikke ønsker slike apper installert.

 

Kan lastes ned gratis til både Android (helautomatisk) og iPhone (her må du fikle litt med innstillinger og utføre en jevnlig manuell oppdatering pga restriksjoner fra Apple).

 

Link til begge i Norge: www.180.no/app og telGuarder (for de utenfor Norge). Det finnes egne apper for 180 i Sverige og Danmark også (ligger i App Store).

 

Har 180-appen installert på min Samsung S9 og det fungerer utmerket :-) Appen advarer mot plagsomme nummer så jeg slipper å svare. Kan også se hva andre har skrevet om nummeret.

 

Anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...