Gå til innhold

Nå skal også Vespa bli elektrisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakk å få baklengs inn i fremtiden, hybridmoped. Italienerne må være tungnemme. Har man kjørt elektrisk scooter så går man aldri tilbake til 2 el 4 takts scooter. Elektrisk scooter er bare helt magisk. Fullstendig lydløs m/sine wave controller. Enormt dreiemoment, lett-trimmet for de som ønsker det, og når den da også kommer med lang rekkevidde så kan jeg ikke skjønne at noen skal velge hybrid.

 

Hybriden blir jo en dårlig blanding, en bastard om du vil. Vanlig scoootermotor, variator oppsett pluss, el-motor og batteri. Tung, helt uten rom til oppbevaring. Bastarden vil jo ta vekk alt som er kult med scooter og alt som gjør scooter til et utmerket kjøretøy i nærmiljøet. Hvem pokker humper non-stop i 200 km på en scooter i 45 km/t? En fem timers kjøretur? Dropp bastarden og gå all-in på elektrisk scooter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hybriden blir jo en dårlig blanding, en bastard om du vil. Vanlig scoootermotor, variator oppsett pluss, el-motor og batteri. Tung, helt uten rom til oppbevaring. Bastarden vil jo ta vekk alt som er kult med scooter og alt som gjør scooter til et utmerket kjøretøy i nærmiljøet. Hvem pokker humper non-stop i 200 km på en scooter i 45 km/t? En fem timers kjøretur? Dropp bastarden og gå all-in på elektrisk scooter.

Den må jo ikke registreres som moped da. Det er det ingen som har sagt. Lett MC eller MC er jo også reelle alternativer. Det er vel mer en norsk greie at det stort sett kun eksisterer scootere som er mopedregistrerte. I Sør-Europa fiser de rundt på motorveiene i samme hastighet som bilene. Men jeg er enig i at en mopedregistrert hybridscooter kanskje ikke kommer til å bli det helt store. Når det gjelder vekten, så tviler jeg på at de blir å sette inn noen særlig stor el-motor eller batteripakke. Skal jeg gjette så snakker vi sikkert om 10-20 kg ekstra på en hybrid i forhold til en ordinær bensindreven.
Lenke til kommentar

Den må jo ikke registreres som moped da. Det er det ingen som har sagt. Lett MC eller MC er jo også reelle alternativer. Det er vel mer en norsk greie at det stort sett kun eksisterer scootere som er mopedregistrerte. I Sør-Europa fiser de rundt på motorveiene i samme hastighet som bilene. Men jeg er enig i at en mopedregistrert hybridscooter kanskje ikke kommer til å bli det helt store. Når det gjelder vekten, så tviler jeg på at de blir å sette inn noen særlig stor el-motor eller batteripakke. Skal jeg gjette så snakker vi sikkert om 10-20 kg ekstra på en hybrid i forhold til en ordinær bensindreven.

 

Hadde de hjulpet om det var en hybrid motorsykkel? Elektriske nakensykler som Zero klarer jo ca 250 km på en lading allerede. I et scooter chassi hvor man gå veldig langt i å gjøre skyssen mer aerodynamisk så bør en jo lett klare å overgå det. Og da vil det jo ikke være noe behov for en hybrid i mc klassen heller. Det må da være langt smartere å fylle plassen til bensinmotor med mer batteri enn å ha 2 drivlinjer på et 2 hjulskjøretøy? 

 

Vi snakker nok heller ikke klin like modeller. Vår mopedklasse er jo lik den EU har. At mange velger å trimme, fjerne sperre etc er kjent. Og det skjer i EU også. Siden det totale scooter markedet er relativt lite i Norge har vi ikke det samme utvalget som de har lengre syd i Europa. Det finnes gjerne 125 ccm versjoner av en 50 ccm scooter. Kanskje også 79 ccm og 100ccm og ikke minst de uvanlige 150/180 ccm versjonen også videre oppover. Det stor utvalget gjør jo at noen kjører helt lovlig på motorvei mens andre ikke gjør, de kjører trimmet moped som ifølge loven har en maksfart på 45 km/t. Så er det vel også slik at politiet lengre syd i Europa er litt mer avslappet til trimming, håndheving av regelverket rundt mopeder og scootere. Du ville nok rimelig fort blitt stoppet om du tok din 45 km/t moped trimmet til å gå i 120 km/t langs motorveien her i Norege. 

 

 

Om du har 10 mils rekkevidde på el-scooter så må det da være plenty nok for de aller aller fleste.Det kunne evt. vært en opsjon på å legge til ekstra kapasitet når en bestiller scooteren. 

 

Langt viktigere vil det være å fokusere på hurtiglading av batteriene enn å dille rundt med en hybridløsning. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Piaggio har laget en hybrid-scooter tidligere. Piaggio MP3 Hybrid. Det er sannsynligvis det minst driftsikre kjøretøyet som er registrert på europeiske veier de siste 30 år, feil på feil på feil. En vits på 2 (3) hjul. Jeg har ingen tiltro til at de plutselig skal få det til denne gangen.

 

En fullelektrisk vil derimot ha en mye enklere oppbygning, og har mye større sjanse for å lykkes i markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...