Gå til innhold

Trafikkforsikringsavgiften, Alvorlig Talt


Anbefalte innlegg

Trafikkforsikringsavgiften koster meg i overkant av 5300.- per år, nesten like mye som forsikringene.

Jeg har en bil (~2850.-), en MC(~2000.-) & en Moped(~450.-)

Bilen kjøres under 4000km/år og er mest brukt i lag med henger

Mc kjøres under 1000km/år 

Mopeden brukes nesten ikke

 

For en som kjører 10 ganger så mye som meg, koster avgiften akkurat det samme.

Er dette rettferdig, eller burde det endres?

 

Min mening er at avgiften fjernes, og at folk betaler for det de kjører. Om pengene går til kritiske mål, kan den flettes inn i momsen til drivstoff, bom-avgifter eller forsikringsprodukter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker klima, betyr CO2-utslipp fra den samlede bilparken ingen all verdens ting. Mengde CO2 i atmosfæren er 0,04%, noe som er lavere enn tidligere. Man kan like gjerne argumentere for at det er bedre med mer CO2. F. eks. er CO2 nødvendig for all plantevekst. Men hvis du ønsker å diskutere tall på utslipp og avgifter, så værsågod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rettferdighet er ikke et mål når det gjelder avgifter på kjøretøy. Var det rettferdig at det kostet over 50 000 å omregistrere en gammel lastebil? Selve registreringskostnaden var 1% av dette beløpet, 99% var begrunnet i at her er en som har råd til å kjøpe lastebil, og drar du den, så drar du den med. 
Du har tre kjøretøy, og da tenker de at du må ha råd til å betale det som før het luksusskatt. 
Det er lurt av dem å spre avgiftene mest mulig, for Ola vil ikke føre regnskap og finne ut hvor mye bilholdet egentlig koster ham, bil skal han ha, så det så! Staten kunne selvfølgelig samle alle sine avgifter i én årlig faktura, men da ville folk oppdage hvor grådig Staten egentlig er, og regjeringa vil tape så det suser i neste valg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du tenker klima, betyr CO2-utslipp fra den samlede bilparken ingen all verdens ting. Mengde CO2 i atmosfæren er 0,04%, noe som er lavere enn tidligere. Man kan like gjerne argumentere for at det er bedre med mer CO2. F. eks. er CO2 nødvendig for all plantevekst. Men hvis du ønsker å diskutere tall på utslipp og avgifter, så værsågod.

 

Når var den høyere en 405ppm? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en bil (~2850.-), en MC(~2000.-) & en Moped(~450.-)

 

Bilen kjøres under 4000km/år og er mest brukt i lag med henger

Mc kjøres under 1000km/år 

Mopeden brukes nesten ikke

 

er det nødvendig å ha skilter på en mc og moped i vinterhalvåret?  :hmm:

 

leverer du inn skilt på disse to doningene vil du i ditt tilfelle vel spare rundt 3000 kr.? (halv veiavgift og halv forsikring)

 

Det er gratis å levere/hente skilt (bortsett fra kjøreturen frem & tilbake)

Lenke til kommentar

For en som kjører 10 ganger så mye som meg, koster avgiften akkurat det samme..

 

Hvis en skulle differensiere avgiften utifra kjørelengde så oppstår det gjerne tvil om korrekt kilometeravlesning (selv om det problemet er mindre idag på moderne biller, enn i gamle dager) Men på moped og Mc er det vel ikke like "bombesikkert"?

Lenke til kommentar

Hvis du tenker klima, betyr CO2-utslipp fra den samlede bilparken ingen all verdens ting. Mengde CO2 i atmosfæren er 0,04%, noe som er lavere enn tidligere. Man kan like gjerne argumentere for at det er bedre med mer CO2. F. eks. er CO2 nødvendig for all plantevekst. Men hvis du ønsker å diskutere tall på utslipp og avgifter, så værsågod.

 

Ingenting som tilsier at han tenker på klima? Skjønte du ikke problemstillingen, eller hva er greia?

 

 

For en som kjører 10 ganger så mye som meg, koster avgiften akkurat det samme.

Er dette rettferdig, eller burde det endres?

 

 

Det er til og med uthevet for deg, kjære vene!

Lenke til kommentar

For å være on-topic.

 

Trafikkforsikringsavgiften koster meg i overkant av 5300.- per år, nesten like mye som forsikringene.

Jeg har en bil (~2850.-), en MC(~2000.-) & en Moped(~450.-)

Bilen kjøres under 4000km/år og er mest brukt i lag med henger

Mc kjøres under 1000km/år 

Mopeden brukes nesten ikke

 

For en som kjører 10 ganger så mye som meg, koster avgiften akkurat det samme.

Er dette rettferdig, eller burde det endres?

 

Min mening er at avgiften fjernes, og at folk betaler for det de kjører. Om pengene går til kritiske mål, kan den flettes inn i momsen til drivstoff, bom-avgifter eller forsikringsprodukter.

 

Jeg syntes flat avgift høres mest hensiktsmessig ut, jeg har forsåvidt heller aldri hørt noen klage på at den gode gamle avgiften var lik for alle. Masse klager på at den var høy, men ingen på at den var urettferdig. Alle utgiftene i regnestykket har ikke nødvendigvis noen sammenheng med den enkeltes kjørelengde selv om noen har det, det er også ganske vesentlig.

Og hvordan skal det gjennomføres i praksis, skal man bruke masse tid og penger på å måle de enkelte kjøretøyene? Basere det på tillit og la borgere rapportere inn egne tall? Spore med lokaliseringstjenester? Høres forferdelig upraktisk ut.

Endret av makta556
Lenke til kommentar

For å være on-topic så ser jeg umiddelbart en del problemer med løsningen din, samtidig som

 

 

 

Jeg syntes flat avgift høres mest hensiktsmessig ut, jeg har forsåvidt heller aldri hørt noen klage på at den gode gamle avgiften var lik for alle. Masse klager på at den var høy, men ingen på at den var urettferdig. Alle utgiftene i regnestykket har ikke nødvendigvis noen sammenheng med den enkeltes kjørelengde selv om noen har det, det er også ganske vesentlig.

 

Og hvordan skal det gjennomføres i praksis, skal man bruke masse tid og penger på å måle de enkelte kjøretøyene? Basere det på tillit og la borgere rapportere inn egne tall? Spore med lokaliseringstjenester? Høres forferdelig upraktisk ut.

Det er jo en enkel måte å gjøre dette på. Bare legg på en tier eller noe i avgifter per liter drivstoff, da betaler man for forbruk istedenfor å eie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tenker klima, betyr CO2-utslipp fra den samlede bilparken ingen all verdens ting. Mengde CO2 i atmosfæren er 0,04%, noe som er lavere enn tidligere. Man kan like gjerne argumentere for at det er bedre med mer CO2. F. eks. er CO2 nødvendig for all plantevekst. Men hvis du ønsker å diskutere tall på utslipp og avgifter, så værsågod.

Trafikksikkerhet har ingenting med CO2 å gjøre.

Lenke til kommentar

er det nødvendig å ha skilter på en mc og moped i vinterhalvåret?  :hmm:

 

leverer du inn skilt på disse to doningene vil du i ditt tilfelle vel spare rundt 3000 kr.? (halv veiavgift og halv forsikring)

 

Det er gratis å levere/hente skilt (bortsett fra kjøreturen frem & tilbake)

Helt rett, og det skal jeg gjøre i år, men mitt problem at avgiften er fast. 

Da kun omlag 15% av kjøretøy i Norge er 2-hjulinger, så er problemet uendret for de 85% som kjøres året rundt

Lenke til kommentar

I dag betaler ikke elbiler årsavgift, men det kommer stadig nye avgifter på elektrisitet, så avgiftsandelen på strøm vil nok ikke være spesielt lavere en fossilt drivstoff på sikt.

Det har jeg ikke fått med meg, hvilke avgifter er det?

Derimot vet jeg at prisen på lading på ladestasjoner med liten trafikk er blitt betraktelig høyere, men det skyldes at man har begynt å regne på det og funnet ut at skal de kostbare installasjonene kunne betale seg, må prisen på lading heves. Men det er altså ikke pga. avgifter.

Avgiftene til Staten er mellom 50 og 70% av literprisen på bensin (mest) og diesel (minst), eller for å si det på en annen måte: Staten gir prisen et påslag på mellom 100 og 233%. 

Hvor store er de statlige elektrisitetsavgiftene, til sammenligning?

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke fått med meg, hvilke avgifter er det?

Derimot vet jeg at prisen på lading på ladestasjoner med liten trafikk er blitt betraktelig høyere, men det skyldes at man har begynt å regne på det og funnet ut at skal de kostbare installasjonene kunne betale seg, må prisen på lading heves. Men det er altså ikke pga. avgifter.

Avgiftene til Staten er mellom 50 og 70% av literprisen på bensin (mest) og diesel (minst), eller for å si det på en annen måte: Staten gir prisen et påslag på mellom 100 og 233%. 

Hvor store er de statlige elektrisitetsavgiftene, til sammenligning?

I følge http://enerwe.no/kraft/alt-du-trenger-a-vite-om-elavgiften/ ligger den omtrent på 40% per dags dato, og øker raskt.

 

Når det gjelder lite brukte hurtigladere så er det effektavgiften som er den største kostnaden her, ikke utstyr og installasjon. De betaler for maks effekt som er tatt ut, og da blir kostnaden like stor for en stasjon som brukes 50 ganger i Mnd som en som brukes 500 ganger.

Lenke til kommentar

I følge http://enerwe.no/kraft/alt-du-trenger-a-vite-om-elavgiften/ ligger den omtrent på 40% per dags dato, og øker raskt.

 

Når det gjelder lite brukte hurtigladere så er det effektavgiften som er den største kostnaden her, ikke utstyr og installasjon. De betaler for maks effekt som er tatt ut, og da blir kostnaden like stor for en stasjon som brukes 50 ganger i Mnd som en som brukes 500 ganger.

Ingen flere avgifter så vidt jeg kan se, men den ene som fins er altså nå på 67% påslag, mot 2-3 ganger så stort påslag for bensin og diesel.

Den såkalte effektavgiften er så vidt jeg forstår ingen avgift i vanlig forstand, men en del av kraftprisen, begrunnet i at store, ujevne, sjeldne kraftuttak nødvendiggjør kostbare installasjoner for å kunne takle de lokale forbrukstoppene. Disse installasjonskostnadene må forbrukerne (ladestasjonene og dermed deres kunder) naturligvis til sjuende og sist betale for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...