Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo som spiller instrument


Anbefalte innlegg

Bor i en studentby der hvor jeg har en nabo på andre siden av veggen som sitter å øver på trompet eller noe lignende opp til 4 timer om dagen. Hvor mye av dette burde jeg tåle? Hovedsaken er at dette går utover konsentrasjonen min da jeg prøver å studere.

Endret av Billys
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ha forklart situasjonen ovenfor naboen og spurt om han har mulighet til å gjøre noe med det. Om han er god eller ikke har ingenting med saken angående hvor mye du skal holde det ut, men han bor i et sted hvor han leier så han har lov til det, derimot er det lover som gjelder hvis han f.eks gjør det på kveldstid eller om natten.

 

Har du eventuelt muligheten til å studere på skolen din? Offentlig bibliotek kan også funke!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du burde be naboen din skaffe en slik:

https://nn.wikipedia.org/wiki/Sordin

 

Alternativt kan du skaffe ørepropper eller be naboen øve et annet sted eller at du studerer et annet sted.

Hvis han er flink med instrumentet bør du akseptere hans konstruktive aktivitet. Det tar tusenvis av timer å bli ordentlig god.

Men om han bare øver på å bli flink er det ikke greit?

Endret av forumtrollet
Lenke til kommentar

Hvis det er konstruktiv spilling så er det greit. Klokkeslettet for spilling har noe å si. Jeg har en nabo som liker å slå med hammer i gulv og vegger til alle døgnets tider, selv om han ikke bygger noe. Hadde ikke sagt noe på det hvis han bygde noe, men det gjør han altså ikke. Har fått beskjed om at denne naboen må flytte, men ting tar tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det slik at bor man i samme bygning som andre, spesielt studentbygning, må man tåle andre lever rundt deg. Bare fordi noen ikke tåler lyd betyr ikke alle rundt vedkommende skal gå på tærna og endre livet sitt fordi du sliter med konsentrasjonen noen timer om dagen. Da må du vurdere flytte et annet sted, så fremt dette foregår i tider som ordensreglement på stedet tillater.

 

 

Det du kan gjøre derimot er å vennskapelig og pent forklare situasjonen og kanskje komme til enighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det slik at bor man i samme bygning som andre, spesielt studentbygning, må man tåle andre lever rundt deg. Bare fordi noen ikke tåler lyd betyr ikke alle rundt vedkommende skal gå på tærna og endre livet sitt fordi du sliter med konsentrasjonen noen timer om dagen. Da må du vurdere flytte et annet sted, så fremt dette foregår i tider som ordensreglement på stedet tillater.

 

 

Det du kan gjøre derimot er å vennskapelig og pent forklare situasjonen og kanskje komme til enighet.

 

Dette er vel noe som må gå begge veier. Greit nok at man skal tåle litt lyd, men samtidig må også de som skaper lyden ta hensyn til at de bor med andre folk. Jeg hadde ikke akseptert 4 timer med trompet øving i en student hybel.

Lenke til kommentar

Hva er alternativet? At personen ikke spiller i tidsrommet de har lov til å lage lyd som kan virke sjenerende? For å hva, sikre at folk leser nok? Er det verdt å gi bort retten til å lage lyd på dagtid? Vær realistiske her. Det er ingenting TS kan gjøre annet enn å bruke øreplugger eller studere ett annet sted. Gå ut og sett deg på en plen, du har ingen rett til å diktere hva andre gjør på dagtid. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...