Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen lager dunke-lyd, blir borte når jeg bremser


aklla

Anbefalte innlegg

Bilen min startet plutselig å lage dunkelyder, virker som om det kommer fra en ett dekk forran.

Det starter i ca 40, og dunker raskere og raskere jo fortere jeg kjører. Uavhengig av motoren. Men, når jeg holder bremsene så vidt inne blir lyden borte. Om jeg tar en hard oppbremsning blir den også borte en stund, jeg kan da kjøre i f.eks 80 uten at lyden er der en stund.

Jeg har forresten relativt nye bremser over alt, bremsene forran er vel under ett halvt år gamle.

 

Har bare tittet på dekket foreløpig, og det ser jo ok ut, men noen som har noen idè?

Skal se om jeg får skrudd det av i morgen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjevhet på en bremseskive? Har du kjørt hard på en stein/hull eller annet med ett dekk, så kan det påvirke bremseskiven.

 

Ta av bremseskiven og se til at det ikke er rust eller smuss som har gjort at bremseskiven er blitt skjevt stående.

 

Er det en veldig billig bremseskive av dårlig kvalitet, de tåler mindre varme og støt...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har ikke merket noe til viberasjon, kun lyd.

Men om "slider pins" er rustet eller dårlig smurte, ville ikke dette resultert i en mer konstant lyd og ikke "dunk dunk dunk dunk"?

 

Skjevhet på en bremseskive? Har du kjørt hard på en stein/hull eller annet med ett dekk, så kan det påvirke bremseskiven.

 

Ta av bremseskiven og se til at det ikke er rust eller smuss som har gjort at bremseskiven er blitt skjevt stående.

 

Er det en veldig billig bremseskive av dårlig kvalitet, de tåler mindre varme og støt...

Har ikke byttet bremseskiver, kun klosser. De som var der har vært mye værre i bruk enn det de har de siste dagene, som har vært ren pendling jobb-hjem og motsatt :)

Så tviler på at det er varmegang som har gjort det, har heller ikke kjørt i noen hull eller steiner eller noe annet. En bremseskive som har stått urørt i minst 5-6 år, muligens mye lengre blir vel heller ikke plutselig stående skjevt, så det måtte evt. vært kast i skiva, som jo ikke plutselig kommer så vidt jeg vet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har opplevd samme lyd, som også gav seg en kort stund ved bremsing før den kom tilbake. Da løste det seg ved å ettertrekke hjulboltene. Men bilen har i utgangspunktet svært liten klaring mellom felg og kalipper, så jeg er ikke helt overbevist om at det du opplever skyldes det samme.

Endret av epifant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har opplevd samme lyd, som også gav seg en kort stund ved bremsing før den kom tilbake. Da løste det seg ved å ettertrekke hjulboltene. Men bilen har i utgangspunktet svært liten klaring mellom felg og kalipper, så jeg er ikke helt overbevist om at det du opplever skyldes det samme.

Forstår ikke helt hvordan lyden skal bli borte en stund ved bremsing og også helt borte ved svak bremsing. For det burde vel vært uavhengig av om jeg så vidt var borti bremsene.

 

Men jeg sjekket jo, 4 av 5 bolter var litt løse, etterstrammet og lyden ble borte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...