Gå til innhold

Anbefale kokkekurs?


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg er ute etter å lære meg de grunnleggende teknikkene for matlaging. Tilberedning av kjøtt og grønnsaker, de fundamentale sausbaser, koke- og steketeknikker, og alt annet som kan tolkes som "fundamentalt" matkunnskap som går på tvers av de forskjellige verdenskjøkken (til den grad det er mulig).

 

Jeg er mer enn kapabel å steke et speilegg og lage en middag til meg selv men har savnet å kunne litt god gammeldags teori bak. Føler at jeg får hentet ut mye av et slikt kurs.

 

Så at hos Kulinarisk Akademi så koster det rett under syv tusen norske korner for et tre dagers kurs. Er det slike priser man skal forholde seg til?

 

Noen som kan anbefale en slik "minikokeskole" som er kanskje litt billigere?

 

Gordon Ramsey har en Masterclass på nett, lurer på om det kan ertsatte et kurs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig, så tenker jeg at den prisen ikke var så hinsides gal. Hvor mange timer per dag dreier det seg om? Man får vel med seg noen bøker og litt sånn hjem også tipper jeg. Har vært på utkikk etter sånt selv og har ikke funnet noenting. Har vel lest noen steder at NAV Har noe, men har ikke funnet noe sted å melde meg på. Tenker det kanskje er mest beregnet på de aller svakest stilte i samfunnet.

 

La oss si 6 timer per dag. 18 timer totalt. 7000 / 18 = 388 per time. Ikke billig, men man får jo da profesjonell opplæring, ballast man tar med resten av livet.

 

Ellers tenker jeg at du kan heller bruke Google og lese deg opp. Jeg finner veldig mye fin informasjon på nett.

 

Problemene mine rundt matlaging starter med lommeboka. Hadde mat vært gratis, så hadde jeg eksperimentert og testet ut nye oppskrifter hele tiden. Men det koster penger. Så man er forringet til å eksperimentere med matvarer og oppskrifter innenfor ens budsjett"område".

 

Å prøve seg på elaborerte karrioppskrifter med 20-30 ingredienser blir umulig når man må handle inn så mye forskjellig.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber selv som kokk i Bergen, og bedriften jeg jobber for (Søtt+salt) driver også med matkurs for grupper. Det er gjerne snakk om 4-5 timer for 1200-1300kr, så 7000kr er ikke helt hårreisende. Alt koster jo litt ekstra i Oslo.

 

Når det skal være sagt, så tror jeg du kan klare deg fint uten kurset. Et tredagers kurs kommer du til å lære litt av, men du må trene hele tiden for å bli flink på kjøkkenet. Som med alt annet i livet. 

 

Om du refererer til KA, regner jeg med at du bor i Oslo, og bor du i Oslo, kan du fint bruke de 7000 kronestykkene dine på en av de helt sinnsyke multikulturelle dagligvarebutikkene dere har. De gangene jeg er i Oslo og lager mat for venner, er det som en godtebutikk, spesielt den store på Grønnland.

 

Så, det jeg ville gjort, er å finne 10 retter du vil lære deg skikkelig fra grunnen av. La oss si at en av dem er lasagne, bare for å ta noe tilfeldig. Lasagne består av kjøttsaus, pasta, hvit saus (bechamel) og ost, gjerne med en salat og hvitløkbrød til.

 

Skal du lage det ordentlig, skal du da steke løk og kjøttdeig, tilsette tomater og krydder/urter, lage hvit saus av smør/mel/melk, sette dette sammen, toppe med ost og gratinere, lage hvitløksbaguetter og kutte salat. I disse prosessene er det mange fallgruver, ting som må justeres og som gir rom for lærdom og mestring.

 

Tomatsausen blir bedre jo lengre den koker inn, og om du bruker gode tomater. Har du dårlig tid og bare norske tomater (aka surt vann i fast form), hva gjør du da? Hvor mye smør/mel skal du ha for å få riktig tykkelse på bechamelen din? Hva skal du gjøre for å få den klumpefri? Har du justert saltmengden i alle komponentene før du setter de sammen? Så lager du lasagnen din et par ganger, og blir flinkere og flinkere. Neste gang lager du moussaka istedenfor. Nesten det samme, bare med auberginer istedenfor pasta. Litt  kumin, kanel og muskat i kjøttsausen. Kanskje litt tzatziki til salaten.

 

 

Her ser du et fint eksempel på hvor mye du plukker opp fra en så enkel rett.

 

Hver gang jeg finner et eller annet nytt jeg interesserer meg for innenfor mat, googler jeg det og blar gjennom et par blogger og ser et par youtube-videoer, finner ut hva som går igjen i alle og prøver meg på det. Og det er faktisk det viktigste, at jeg faktisk gjør det. Selv om jeg skjønner en oppskrift eller teknikk, så er det noe helt annet å stå ved grytene og lage det. Jeg laget turkish delight på jobb for noen uker siden, og det var ikke bare-bare. 

Endret av Jørgen Sørheim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært på det tredagerskurset, men jeg har vært på et par andre. Pastakurset deres var veldig nyttig, for da kunne jeg få tilbakemeldinger på pastaen jeg lagde mens jeg holdt på. På street food-kurset kunne jeg heller brukt pengene på et par food truck-besøk og funnet oppskrifter på nettet. Taco-kurset kom et sted midt i mellom.

 

Jeg har hørt litt blandede tilbakemeldinger om det kurset, jeg ville nok heller ha kjøpt et par gode kokebøker og satt i gang. Jeg anbefaler Salt, fat, acid, heat. Den fokuserer en del på å bli bevisst på hvordan man bruker salt, fett, syre og varme og viktigheten av å smake og tenke hele tiden heller enn bare å komme med noen oppskrifter. I tillegg er det bra med en referansebok, da anbefaler jeg Kokkelære av Tom Victor Gausdal. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig, så tenker jeg at den prisen ikke var så hinsides gal. Hvor mange timer per dag dreier det seg om? Man får vel med seg noen bøker og litt sånn hjem også tipper jeg. Har vært på utkikk etter sånt selv og har ikke funnet noenting. Har vel lest noen steder at NAV Har noe, men har ikke funnet noe sted å melde meg på. Tenker det kanskje er mest beregnet på de aller svakest stilte i samfunnet.

 

La oss si 6 timer per dag. 18 timer totalt. 7000 / 18 = 388 per time. Ikke billig, men man får jo da profesjonell opplæring, ballast man tar med resten av livet.

 

Ellers tenker jeg at du kan heller bruke Google og lese deg opp. Jeg finner veldig mye fin informasjon på nett.

 

Problemene mine rundt matlaging starter med lommeboka. Hadde mat vært gratis, så hadde jeg eksperimentert og testet ut nye oppskrifter hele tiden. Men det koster penger. Så man er forringet til å eksperimentere med matvarer og oppskrifter innenfor ens budsjett"område".

 

Å prøve seg på elaborerte karrioppskrifter med 20-30 ingredienser blir umulig når man må handle inn så mye forskjellig.

 

Ser den. Jeg synes ikke nødvendigvis prisene er så himla høyre -- det er faktisk 6 timer per dag, ja. Jeg har da brukt Google og mye annet av nettsteder med oppskrifter og slikt, det er bare at jeg føler at jeg har aldri fått inn opplæring på "do's and don'ts" på kjøkkenet, og ting jeg nevnte -- sausbaser mm. Noen av de jeg kjenner som er kokk kan vippe ganske kompliserte retter på nærmest minutter, og ikke minst, erstatte ingredienser når de ikke finner noe i kjøleskapet. Det nivået er det jeg egentlig vil frem til. Jeg kan bake brød etter oppskrift, men jeg aner da ikke hva vil skje hvis jeg erstatter hvetemel med rug osv (ja, man kan alltids prøve!).

 

For øvrig, uten å vite helt hvor mye matbudsjett du snakker om, jeg har ikke hatt store problemer med å handle nok til en rett. Som også nevnt her, noen av de multikulturelle butikkene har absurd lave priser -- jeg har kommet hjem med to poser full av råvarer og betalte under en hundrelapp. Men det er også som oftest kun vegetariske varer, da.

Lenke til kommentar

Amn: Tenkte å skrive litt av det samme som Dragen. Har tenkt som du også, at det ville vært artig å hatt kunnskapen til mangeårige erfarne kokker. Men de står jo på kjøkkenet 8-10 timer hver eneste dag og tar ansvar for at maten de leverer skal holde en viss standard.

 

Har sett på mye kokkeprogrammer også og plukket opp noen råd. Hellstrøm sa i et program, til ei som drev blogging, da vi ble sur fordi han kritiserte msten hennes, at "på kjøkkenet hjemme dreier seg seg ikke om å prestere."

I et program av Hell's Kitchen, til tross for at det var "fine dining" de snakket om, at det dreier seg om å konstant prøve nye smaker og matvaretyper hele tiden, for å utvikle smakssansene og reportoaret.

 

Jeg prøver å finne et sted midt mellom. Jeg hater å støtte ferdigmatindustrien, men dessverre så finner jeg meg selv av og til være uinspirert og "i et høl", så mister man disiplinen litt.

 

Dette dreier seg ofte om kulturer fra hjemmet der man har vokst opp. Men det er aldri for sent å skape slik kultur selv, veldig bra ting å gjøre det.

 

Matlaging er jo en del jobb, og det er ikke noe mindre jobb for en profesjonell kokk enn en vanlig person. Man blir kanskje mer effektiv, men de grunnleggende prosessene må fremdeles læres og tas hensyn til hvis resultatet skal bli bra.

 

En siste ting jeg tenkte å nevne var at med tanke på slike kurs, så er det ikke bare hva prisen koster eller kvaliteten på kurset som spiller en rolle, men også deltagerens læreevne og innstilling. Hva man får ut av kurset har mest å gjøre med hvor klar man er for å ta inn informasjonen som blir budt. Og for meg virker det som at du er veldig innstilt på å lære mest mulig. Derfor tenker jeg det er en god idé.

 

Den ène haken jeg tenker er med det er at det kan være slik at du lærer veldig enkle ting. At det kurset holdes mest for å mekke uvitende personer for penger, ikke for å lære bort matkunnskap mest effektivt og best mulig. Da ville jeg følt meg lurt. Tilbake til heimkunnskapen på skolen, liksom...

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hei folkens,

 

Jeg er ute etter å lære meg de grunnleggende teknikkene for matlaging. Tilberedning av kjøtt og grønnsaker, de fundamentale sausbaser, koke- og steketeknikker, og alt annet som kan tolkes som "fundamentalt" matkunnskap som går på tvers av de forskjellige verdenskjøkken (til den grad det er mulig).

 

Jeg er mer enn kapabel å steke et speilegg og lage en middag til meg selv men har savnet å kunne litt god gammeldags teori bak. Føler at jeg får hentet ut mye av et slikt kurs.

 

Så at hos Kulinarisk Akademi så koster det rett under syv tusen norske korner for et tre dagers kurs. Er det slike priser man skal forholde seg til?

 

Noen som kan anbefale en slik "minikokeskole" som er kanskje litt billigere?

 

Gordon Ramsey har en Masterclass på nett, lurer på om det kan ertsatte et kurs?

 

Er det litt god gammeldags teori rundt emnet “kjøkken og matlaging” du ønsker skal du ikke gå på kurs, du skal skaffe deg en fullstendig ukul og GOD GAMMELDAGS matlære. 
 
Inga Høst og Ingeborg Milberg hadde en klasser i det basale (=hva man ventet enhver ung nygift kone skulle kunne på sitt kjøkken i 1950) som kom i første opplag i 1914 og siden i18  nye og ajourførte utgaver og et utall opplag frem til siste opplag så vidt jeg vet kom i 1979 og da hadde est ut til nærmere 200 sider i romanbokstørrrelse. Den KAN være å spore hos en bokhandel ennå (ISBN-rummeret for siste opplag var9788203002908, ut fra det kan en bokhandler/bibliotekar som kan sitt fag grave) 
 
En klart mer dyptgående utgave kom kjell Innli med i 1999 og den kom i nytt opplag mellom 2005 og 2010, fremdeles i salg (men ikke noe man finner verken i tilbudskurv eller på lager i en standard bokhandel, den tar 5-15 dager å skaffe, avhengig av bestillingsdag og transportvei fra Oslo). Innlids bok er en solid sak på 450 store sider (tilnærmet A4) som først bruker 100 sider på å gjennomgå de ulike råvarene og hva de bør/kan/ikke kan brukes til (her får man f eks sju sider om ulike typer smør/margarin/olje og hva som skal/bør/kan/ikke bør/smadrer ulike andre rådvarer) eller i sider om ulike typer, mel, pasta og ris, selv salt og eddik får et par sider gjennomgang hver). Så tar man 20-30 sider om råvarer fra havet inkl bløgging, sløying, rensing, filetskjæring og oppdeling av ulik fisk og for ulike formål, litt flere sider for kjøttet og 20 sider om ulik konservering. fordeler og uleimper. Når man er kommet så langt venter 50 sider om ulike grunndeiger for ulike typer bakverk og så fordyper man seg i 30 sider basic kjøkkenlære om alt fra redskaper via gryter til hygiene under matlaingen før man bruker 70-80 sider til systematisk å gå løs på grunntilberedningen av sauser, grønnsaker, fisk, kjøtt, fjærkre og desserter og så avrundes boken med 30 sider om alt fra duker og servietter via borddekking, anretning og servering til oppvask og hygiene rundt bord og tallerkener/fat. 
 
Etter mitt (og enda mer ektefellens) syn er det dette som er KOKEBOK, ikke mye av det som selges med store glansede bilder under det navnet nå, for det er er med en slik bok man LÆRER å koke, ikke utelukkende lage rett X. Studerer man en slik i ro og mak på eget kjøkken lærer man mer enn på noe kurs til tidobbelt pris (forutsatt da at man alt vet forskjell på visp og øse) 
 
Innlids bok heter “Fra råvare til mat og drikke” og har ISBN-nummer9788258405402 (=enhver bokhandel kan bestille den og til samme pris, 580 kr) 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det litt god gammeldags teori rundt emnet “kjøkken og matlaging” du ønsker skal du ikke gå på kurs, du skal skaffe deg en fullstendig ukul og GOD GAMMELDAGS matlære. 
 
Inga Høst og Ingeborg Milberg hadde en klasser i det basale (=hva man ventet enhver ung nygift kone skulle kunne på sitt kjøkken i 1950) som kom i første opplag i 1914 og siden i18  nye og ajourførte utgaver og et utall opplag frem til siste opplag så vidt jeg vet kom i 1979 og da hadde est ut til nærmere 200 sider i romanbokstørrrelse. Den KAN være å spore hos en bokhandel ennå (ISBN-rummeret for siste opplag var9788203002908, ut fra det kan en bokhandler/bibliotekar som kan sitt fag grave) ) 

 

 

https://www.nb.no/nbsok/nb/84d60da3eccb0937a6aa723e4c6f9e28.nbdigital?lang=no#0

 

Her ligger den fritt tilgjengelig. Jeg er for øvrig helt enig, det er noe fint med sånne bøker fra 1900-og-blomkål uten bilder og fjas. Har selv en original fra 1925, Olaug Løkens kokebok for almindelige husholdninger. Som for øvrig også finnes på nb.no.

 

https://www.nb.no/nbsok/nb/97b994eb51883c8ede13f24e23602623?lang=no#0

Lenke til kommentar

NORGE, takk for tipset! Innlis bok er kjøpt.

Men ei bok fra 1979, den er gått på mammutsalg for mange decennier siden; bare antikvariater og bruktbokhandlere kan skaffe slikt.

Hyggelig du kunne bruke tipset :)

 

Man skulle i utgangspunktet tro at en bok fra 1979 var gåttt på mammututsalg og i restekurver for lengst, men i hvert fall for fagbøker er det (heldigvis) bare 98 % riktig. De tar knapt opp hylleplass i en bokhandel i dag (med mulig unntak for en av de frittstående og med en innehaver som driver mer etter katedral- enn børsprinsippet dersom boken har solgt i 20 eksemplarer siste ti år og tre eksemplarer siste tre år), men man kan ennå oppleve at forlagene faktisk har enkelte bøker som er 20-30-40 år gamle på lager fordi de selger litt fremdeles. Boken til Høst og Milberg er absolutt aktuell kanditat her og jeg vil derfor ikke utelukke at man kan finne den ennå om opplaget ikke er utsolgt. 

 

Kjøpte for øvrig selv en bok klassifsert som "fag" og utgitt 1976 (og fremdeles høyst relevant) nå i vår. Bestilt ihht ordre hos en bokhandelansatt som fremdeles kan kunsten å LETE etter bøker og til helt ordinær pris for en relativt høyt priset fagbok, måt i 1976 da prisen ble satt. (I hvert fall den gang ble bokpriser satt da en bok kom ut og aldri økt senere.) 

Endret av *NORGE*
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nb.no/nbsok/nb/84d60da3eccb0937a6aa723e4c6f9e28.nbdigital?lang=no#0

 

Her ligger den fritt tilgjengelig. Jeg er for øvrig helt enig, det er noe fint med sånne bøker fra 1900-og-blomkål uten bilder og fjas. Har selv en original fra 1925, Olaug Løkens kokebok for almindelige husholdninger. Som for øvrig også finnes på nb.no.

 

https://www.nb.no/nbsok/nb/97b994eb51883c8ede13f24e23602623?lang=no#0

 

Som bokelsker sier jeg veldig gjerne ja takk til 2. opplag fra 1916, men til praktisk bruk på kjøkkenet foretrekker jeg nok en nyere utgave hvor ord som “kjøleskap” og “dypfryser” er nevnt og hvor komfyren både er blitt tilkoblet stikkontakten i stedet for fyrt med vedpinner og har fått termostat.Nasjonalbiblioteket har også 1961-utgaven tilgjengelige (prøv https://www.nb.no/nbsok/nb/061aa2a30d921780ae9c24ef7a92e49f?index=5)og det lokale biblioteket kan ha den i enda nyere utgave. 
 
Ellers er jeg også enig i at det er fint - veldig fint - med slike bøker uten bilder og fjas (ja for bilder ER fjas i en kokebok når man har en porsjon basiskunnskap om matlaging!). Jeg tror selv det er fordi de er så mye bedre egnet til å helt generelt lære matlaging /husholdning av, ikke spesifikt lage rett X. 
 
Vi kan vel også være enige om at også innen matlaging gjelder regelen “det aller første en mester gjør er å lære”? Da gir en god matlære god hjelp for å lære basis teknikker, etterpå er det bare “øve-øve-jevnt-og-trutt-og-tappert-det-er-tingen” som gjelder, og dette siste kan verken bok eller kurs endre på. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...