Gå til innhold

GUIDE: Apples MacBooks for studier Dette er bra og dårlig med MacBookene for studenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En enormt stor ulempe med alle bærbare Mac er at de ikke kan oppgraderes i det hele tatt! Apple har fjernet alle muligheter. Her er Macbook Pro som eksempel på hva som ikke lenger kan oppgraderes:

- Prosessor (oppgraderingsmulighet fjernet siden 2006 når Apple gikk over til Intel-prosessorer, så sannsynligvis mest Intel sin skyld)

- RAM (siden 2012)

- Batteri (teknisk mulig, men sitter fast med lim siden 2012)

- SSD (siden 2016, men har brukt spesialkontakter siden 2012)

Dette bør sammenlignes med at de aller fleste PC-laptops har utskiftbar SSD og batteri. I mange (unntatt noen av de aller tynneste) kan man også oppgradere RAM-minnet.

Dette er en katastrofe for reparasjonsmulighetene, gjenbruksverdien og miljøet!

For en student er det dessuten ekstra viktig å kunne oppgradere siden man gjerne ikke vill legge ut ekstra penger på en gang for noe som man vil trenger om et eller to år.

 

Tillegges bør at jeg fremdeles syns OS X er det beste operativsystemet, men jeg vil kjøpe en PC når min Macbook Pro fra 2012 ikke lenger fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Prosessor (oppgraderingsmulighet fjernet siden 2006 når Apple gikk over til Intel-prosessorer, så sannsynligvis mest Intel sin skyld)

 

Intel selger prosessorene sine i ulike utgaver. Det er Apple som lager hovedkort og har valgt å lodde fast CPU. Du kan lett kjøpe en Intel CPU laget for sockets og ha CPU socket på hovedkort. 

Lenke til kommentar

Ikke helt on topic, men for alle nye studenter der ute, så bør en vurdere surface pro som et alternativ.

 

One note og surface pen har spart meg så vanvittig mye tid og energi på diverse matematikk og fysikkinnleveringer, og gitt mer overskudd til det en faktisk skal bedrive tiden med, som er å lære.

 

Verd sin vekt i gull, for realfagstudenter.

 

Dette kan jeg skrive under på. Har akkurat fullført en ingeniørbachelor, og min Surface Pro 4 har vært uvurderlig. Mens alle andre surret med å scanne side på side inn så eksporterte jeg bare mine besvarelser til PDF og sendte på epost.

 

Utrolig praktisk å ha notater lagret digitalt også så mister man dem ikke, samt de er tilgjengelige selv mange semestre senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe spesielt å hevde at Macbook (12) har dårlig tastatur når den bruker akkurat samme generasjon butterfly-tastatur som Macbook Pro fra i fjor - jeg synes det er behagelig å taste på, men more to the point - det er like behagelig/ubehagelig som Macbook Pro.

 

Det er ikke spesielt. For MacBook Pro fikk 2. Generasjon brytere som har så vidt litt lengre tastetrykk enn MacBook 12".

Lenke til kommentar

En enormt stor ulempe med alle bærbare Mac er at de ikke kan oppgraderes i det hele tatt! Apple har fjernet alle muligheter. Her er Macbook Pro som eksempel på hva som ikke lenger kan oppgraderes:

- Prosessor (oppgraderingsmulighet fjernet siden 2006 når Apple gikk over til Intel-prosessorer, så sannsynligvis mest Intel sin skyld)

- RAM (siden 2012)

- Batteri (teknisk mulig, men sitter fast med lim siden 2012)

- SSD (siden 2016, men har brukt spesialkontakter siden 2012)

Dette bør sammenlignes med at de aller fleste PC-laptops har utskiftbar SSD og batteri. I mange (unntatt noen av de aller tynneste) kan man også oppgradere RAM-minnet.

Dette er en katastrofe for reparasjonsmulighetene, gjenbruksverdien og miljøet!

For en student er det dessuten ekstra viktig å kunne oppgradere siden man gjerne ikke vill legge ut ekstra penger på en gang for noe som man vil trenger om et eller to år.

 

Tillegges bør at jeg fremdeles syns OS X er det beste operativsystemet, men jeg vil kjøpe en PC når min Macbook Pro fra 2012 ikke lenger fungerer.

 

Enig med alt dette! Og bra at du også får frem miljøaspektet som mange glemmer :nei: Synd at trenden har gått dithen at både laptoper og mobiltelefoner i stor grad ikke kan åpnes en gang. Særlig ille er det med tanke på batteri, da et Li-ion batteri har begrenset med ladesykluser, og all logikk burde tilsi at det burde være enkelt å ta ut batteri, både for å kunne skifte det ut når det blir dårlig, og for å kunne resirkulere gamle batterier.

 

Jeg har fortsatt en MacBook Pro fra 2010 som funker topp den dag i dag. Ytelsen er riktignok ikke på topp, men til surfing, skriving, og film funker den fint. Den har usb-innganger, minnekortleser og DVD-brenner. Og jeg har doblet RAMen og byttet disk og batteri. Alle disse mulighetene er borte på nye MacBook Pro-maskiner, i tillegg til at prisen er doblet. Så det blir nok min siste Mac. Synd, fordi jeg liker godt denne Macen, og jeg liker OS X :hm:

 

EDIT: Jeg glemte en ting, tastaturer på den gamle Mac'en er like godt å skrive på etter 8 år :)

Endret av ftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...