Gå til innhold

KOMMENTAR: Nå må Samsung holde seg flytende til S10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple har blitt (med rette) beskylt for å slepe seg etter markedet og for å ikke være innovative nok. Men Apple har iOS, Samsung har... ingenting unikt. Huawei kommer til å fosse forbi dem, Tizen, kamera, Amoled... tiden har løpt fra dem, herfra og ut vil de slite mer og mer og nivået pr solgte model vil gradvis synke.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe mer fra Samsung. De er arrogante med kunder som allerede har kjøpt produkter fra dem. De drepte smart-tv-funksjonen til den gamle D7005-tv'n jeg hadde, de har ikke vært flinke til å vedlikeholde JS8005 som jeg har (etterfølgeren KS var nesten lik kvalitetsmessig, så da trenerte de HDR-funksjonen til JS i et års tid). Galaxy-serien ligger et godt stykke bak på oppdateringsfronten, og de pakker telefonene fulle av drittprogrammer man helst skulle vært foruten.

Så skeptisk til at det blir Samsung i fremtiden på meg.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe mer fra Samsung. De er arrogante med kunder som allerede har kjøpt produkter fra dem. .....

 

Helt enig. Support for eksisterende produkter er Samsung elendige på. Jeg kjenner bare kameraer, nettbrett og telefoner selv, men her er det stort forbedringspotensiale. Dette er noe Samsung med liten ekstra innsats kan bli mye bedre på.  

 

Vil tro at etter hvert som konkurransen blir hardere vil også support bli viktig for å holde på kunder, men det vil ta tid å bygge opp et godt rykte. I mellomtiden kan de sikkert justere prisene hvis det skulle være nødvendig. Det koster neppe mye mer å produsere enn Note-telefon i dag enn det gjorde da de kostet halvparten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Helt enig. Support for eksisterende produkter er Samsung elendige på. Jeg kjenner bare kameraer, nettbrett og telefoner selv, men her er det stort forbedringspotensiale. Dette er noe Samsung med liten ekstra innsats kan bli mye bedre på.  

 

Vil tro at etter hvert som konkurransen blir hardere vil også support bli viktig for å holde på kunder, men det vil ta tid å bygge opp et godt rykte. I mellomtiden kan de sikkert justere prisene hvis det skulle være nødvendig. Det koster neppe mye mer å produsere enn Note-telefon i dag enn det gjorde da de kostet halvparten.

 

Jeg tror litt av problemet for mobiltelefoner er at det har blitt en forbruksgjenstand folk forventer å måtte bytte ut hvert eller annenhvert år, enten på grunn av skader, en ny bedre telefon er ute, eller at mobilen blir treg (som må anses å være på grunn av dårlig support). Telenor har vel lansert Telenor Swap, som lar deg bytte telefon en gang i året eller noe?

 

Så hvis man vet at brorparten av kundene uansett bytter mobil etter et år, trenger man ikke tenke support over lenger tid, dessverre.

 

Jeg tror nok du har rett at dette blir bedre etterhvert som mobiltelefoner lever lenger når utviklingen begynner å stagnere.

Lenke til kommentar

Tror folk flest vil ha urealistiske forventninger til Galaxy S10. Det er ingenting i pipelinen i mobilverden nå som vil gi kvantesprang, som det later til at folk tror den vil ha....

 

Spørsmålet er heller hva du anser som kvantesprang. For noen er s8 fylt med kvantesprang, og for andre er den ikke det. Hvem har fasiten? Jo, forbrukere. Om du har fulgt utviklingen til s-modellene til Samsung, så har de hatt flere revolusjonerende funksjoner, men de er heldigvis ikke så hyppige. Om du tok steget fra hvilken som helst s-modell og gikk til anskaffelse av en s8, så ville du bli overrasket, men om du har s8 og går til s9 eller s10, så tror jeg ikke du blir imponert. (dette er min egen opplevelse. Har hatt noen Galaxy S-modeller før Xperia Z1 og Z5, og nå s8.

Lenke til kommentar

Men trenger Samsung ha så store markedsandeler? De faller vel mest på billige og mid-end telefoner som de uansett ikke tjener penger på, kanskje taper. Det Samsung tjener penger på er toppmodell og ikke minst komponentsalg. Så si de faller til 10%, men de 10% er S-serie + Note serie. Da har de jo det egentlig ganske greit. 

 

Apple har blitt (med rette) beskylt for å slepe seg etter markedet og for å ikke være innovative nok. Men Apple har iOS, Samsung har... ingenting unikt. Huawei kommer til å fosse forbi dem, Tizen, kamera, Amoled... tiden har løpt fra dem, herfra og ut vil de slite mer og mer og nivået pr solgte model vil gradvis synke.

Hva mener du? Samsung har det beste av alle. De har komponentteknologi verdt 1000000000 milliarder dollar. Og produksjonsanlegg til det. Eksempelvis RAM og NAND som Samsung håver inn masse penger på årlig er tilnærmet umulig for andre å konkurrere med etablerte merker på. Det går for alle praktiske formål ikke an. Hva betyr det? Det betyr Samsung sitter på livsviktig produksjon og teknologi der de er garantert høye salg. De sitter liksom på ting som er så godt som garantert enorme inntekter i lang tid fremover. Har noen av de andre det? Nei. Og om telefonsalget faller litt, ja hva så? De tjener ikke mye penger på det uansett. Det er ikke der pengene kommer fra. Og Huawei og Apple? De kan ikke lage en telefon uten å kjøpe av Samsung.

 

Det er estimert Samsung tjener 110 USD per iPhone X solgt. Og det koster Apple 370 USD i deler. Så nesten 1/3 av verdien er kjøpt fra Samsung. De fleste analytikere tror Samsung tjener mer på iPhone X salg enn de gjør på egne mobilsalg (om du da ikke tar med at de også får inntekter av deler de kjøper av seg selv selvfølgelig). Huawei kommer til å fosse forbi dem sier du, men med hva? Med masse Samsung teknologi i telefonen sin. Samsung kommer til å tjene masse på hver telefon de selger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DET tviler jeg på :p

Kanskje litt overdrevent :p, men det er store penger. Toshiba som er nr. 2 på NAND solgte sin NAND avdeling for 18 milliarder USD. Med 20% markedsandel vil hele markedet da ha en verdi på 90 milliarder USD.  Dette var før prisene på NAND økte. Og når vi ser på RAM der prisene økte over 100%? SK Hynix som lager begge (og kun det) hadde oppgang i total omsetning på 55% forrige kvartal. Uten at produksjonen økte nevneverdig.

 

SK Hynix har 10% NAND markedsandel og 28% RAM. RAM var 80% av selskapets salg og NAND 18%.

 

Så hvis verdien på SK Hynix sin NAND avdeling da er 9 milliarder USD, så vil verdien på deres RAM avdeling være 36 milliarder USD, totalt 45 milliarder USD.  De har markedsverdi på børsen på ca 50 milliarder USD.

 

Så RAM + NAND blir da ca 220 milliarder dollar. Så har du Samsung sin foundry, Samsung SDI som lager batterier, Samsung Display som lager skjermer, Samsung sin avdeling som lager modem og telekom utstyr, Samsung sin avdeling som lager kamera og kamerteknologi. Og mer er det nok.  Samsung Electronics sin markedsverdi (Der alle disse selskapene ikke er med) er jo 325 milliarder USD. Og den er lav pga eierstrukturen til Samsung gruppen. Hadde Samsung Electronics vært organisert og eid likt som de amerikanske selskapene ville de vært mye høyere. Du kan jo se det med Intel som ligger laaangt bak i både salg og inntjening, men tross det ikke er langt bak Samsung Electronics i markedsverdi. Så om du ser på det alene så er aksjeprisen for Samsung klart undervurdert, men så har du nettet av eierskap og kontrollen over selskapet som hvertfall ikke aksjonærene har.

 

Og en annen ting er at markedsprisen her er realistisk. Da de produserer og selger fysiske produkt. SW selskaper er jo langt oppe på listene der folk egentlig bare tipper og tror hva verdi de vil skape. Selskap som SK Hynix og Micron er verdt så mye, de tjener masse penger og vil bare tjene mer. Forsåvidt veldig trygge aksjer å investere i (dermed også mindre gevinst selvfølgelig, mer å tjene/tape på Tesla aksjer f.eks.)

 

EDIT: Prisøkningen på RAM er jo et bra eksempel på hvor verdifullt dette er. 3 produsenter. Der er litt større etterspørsel enn produksjon. De tenker alle 3 at nei nå har vi levd på små marginer og konket ut alle andre. Bare vi 3 igjen, la oss svømme i penger. Prisen dobles på et år, ingen kan gjøre noe som helst. Ny konkurrent? Har du et par hundre milliarder USD i investeringer liggende liksom? Noen kan utvide kapasitet mye, men da starter de priskrig igjen, og med dobbel pris så er jo inntjeningen så høy at de skal selge mye ekstra for å tjene på priskrig igjen. Så RAM industri hva er det for Samsung, SK Hynix og Micron? Garantert en del milliarder dollar i ren inntekt hvert år til eventuelt helt ny teknologi kommer. Da kan de kanskje få konkurranse. Og for grupper som Samsung og SK så betyr det mye gratis kapital til å utvide gruppens virksomhet. Det er jo gruppenes "cash cow" og rimelig vital for gruppenes ekspansjon. For Toshiba var NAND ~alt de tjente på. Med sine tap er jo Toshiba nå kun en skygge av seg selv. Så hvis du ser utifra gruppenes synspunkt så er disse selskapene tinærmet uvurderlige, eller som jeg csa ca 1000000000 milliarder USD :p

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Problemet er jo prisen, du får så mye mer for pengene hos konkurrentene uten at du får noe særlig dårlige produkt.

Nei, du får ikke mye mer hos konkurrentene! Jeg har prøvd "alle" top-of-the-line mobiler, men ingen gir meg den totalen som Samsung sine toppmodeller gjør! Andre faller igjennom på en eller annen ting som ikke er god nok for meg.

Lenke til kommentar

Apple har blitt (med rette) beskylt for å slepe seg etter markedet og for å ikke være innovative nok. Men Apple har iOS, Samsung har... ingenting unikt. Huawei kommer til å fosse forbi dem, Tizen, kamera, Amoled... tiden har løpt fra dem, herfra og ut vil de slite mer og mer og nivået pr solgte model vil gradvis synke.

 

Hmm sist jeg sjekket får du den beste ram hos samsung

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...