Gå til innhold

AMDs ekstreme Threadripper-prosessor med 32 kjerner er lagt ut for salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merker at jeg begynner å bli noe skeptisk til den trege, dyre og bug-belastede CPU-produksjonen som skjer i disse dager.

 

Her har en ventet noen år og en halv dag på at noe nytt som en kunne tenke seg å kjøpe skulle komme ut på markedet. Men nå vet man faen ikke om Coffee Lake Refresh har sortert bort alle bugs i silisiumet en gang! :wallbash:

 

Også får man lese om antall prosessorkjerner i fra AMD som man ikke tror man behøver en gang. Og minstemann på listen koster ca 6 høvdinger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Merker at jeg begynner å bli noe skeptisk til den trege, dyre og bug-belastede CPU-produksjonen som skjer i disse dager.

 

Her har en ventet noen år og en halv dag på at noe nytt som en kunne tenke seg å kjøpe skulle komme ut på markedet. Men nå vet man faen ikke om Coffee Lake Refresh har sortert bort alle bugs i silisiumet en gang! :wallbash:

 

Også får man lese om antall prosessorkjerner i fra AMD som man ikke tror man behøver en gang. Og minstemann på listen koster ca 6 høvdinger.

 

Så hva er det EGENTLIG du vil?  :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Garantert ca litt under 2700x oga høyere latency på TR. Så ikkje noe høydare.

Blæ. Jaja. 2700x har jo helt ok singel thread ytelse, hadde håpet denne tok paar steg opp. Akk ja. Intel fortsatt da :)

Hvorfor hadde du forventninger til at 2 helt like arkitekturer klokket til det samme i singelcore skulle yte forskjellig?

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke så sikker på.

 

Men, uansett. Den positive tingen her er at AMD nå tvinger Intel til å slippe en billigere versjon (Core i7?) av 28-kjernersbrikken (XCC).

 

Den store majoriteten av brukere her er alt over 16 kjerner bortkastet... Og 2950X vil være et lurere valg.

Ja, gleder meg til å se de hovedkortene når det kommer. Som på demoen der det bare var 32 power-phases hehe... Uansett, når den kommer så er 7nm like rundt hjørnet, og den er vel allrede nå DOA ;)

Lenke til kommentar

Tja, hvis du har en realistisk usecase hvor du trenger single thread vil du ikke bli stemplet som en fanboy. Hvis du sier at single thread > everything kan du nok bli stemplet.

Haha, kjører en del optimering og da er det vanskelig å få til flertrådstøtte.

 

Hvorfor hadde du forventninger til at 2 helt like arkitekturer klokket til det samme i singelcore skulle yte forskjellig?

Seriøst? Du vet, noen av oss er ikke like opptatt av teknologien bak, vi bare leser at produsent X lanserer et nytt produkt. Er det da så uvanlig å forvente/håpe at det yter bedre enn forrige generasjon?

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Så hva er det EGENTLIG du vil?  :hmm:

 

Jeg vil gjerne ha rimelig, meltdown/spectre bug-fritt, akkurat nok antall kjerner og en grei nok integrert GPU. Sånn at man kan få seg en ordentlig maskin igjen.

 

Tviler på at akkurat dette produktet finnes i øyeblikket i x64-utgave.

 

 

 

 

Ja, gleder meg til å se de hovedkortene når det kommer. Som på demoen der det bare var 32 power-phases hehe... Uansett, når den kommer så er 7nm like rundt hjørnet, og den er vel allrede nå DOA ;)

 

Dead-on-arrival?

 

Da er det vel bare å returnere den, få pengene igjen og kjøpe seg det du skal ha da. Problem solved. For å være litt bokstavelig her.

Endret av G
Lenke til kommentar

I grunn godt det er blitt reell konkurranse i cpu markedet. Uavhengig av hva man måtte mene om de to selskapene.

 

Jeg håper nå AMD får nok inntjening/avkastning til å sikre fremtidig investeringer i CPU og forhåpentligvis GPU. Der trenger de et løft. Det hadde vært kjekt med litt konkurranse i gpusegmentet også.

Lenke til kommentar

I grunn godt det er blitt reell konkurranse i cpu markedet. Uavhengig av hva man måtte mene om de to selskapene.

 

Jeg håper nå AMD får nok inntjening/avkastning til å sikre fremtidig investeringer i CPU og forhåpentligvis GPU. Der trenger de et løft. Det hadde vært kjekt med litt konkurranse i gpusegmentet også.

100% e9 :)

Lenke til kommentar

 

Det er jeg ikke så sikker på.

 

Men, uansett. Den positive tingen her er at AMD nå tvinger Intel til å slippe en billigere versjon (Core i7?) av 28-kjernersbrikken (XCC).

 

Den store majoriteten av brukere her er alt over 16 kjerner bortkastet... Og 2950X vil være et lurere valg.

Ja, gleder meg til å se de hovedkortene når det kommer. Som på demoen der det bare var 32 power-phases hehe... Uansett, når den kommer så er 7nm like rundt hjørnet, og den er vel allrede nå DOA ;)

7nm DOA? Mulig jeg misforstår..men du må gjerne utdype...Personlig tror jeg Zen2 kommer til å bli kanonbra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha, kjører en del optimering og da er det vanskelig å få til flertrådstøtte.

 

Seriøst? Du vet, noen av oss er ikke like opptatt av teknologien bak, vi bare leser at produsent X lanserer et nytt produkt. Er det da så uvanlig å forvente/håpe at det yter bedre enn forrige generasjon?

 

 

De er fra samme generasjon.... Derav modellkoden 2XXX

Lenke til kommentar

Helt ok med konkurranse igjen! Intel sliter igjen, noe som vi forbrukere og bedrifter tjener på^^ zen2 vil trolig gå forbi intel i IPC hvis de får den samme IPC løftet som zen+ fikk over zen! 

 

Men fortsatt så leser jeg at AMD ligger langt bak intel, og enkelte her ikke ønsker konkurranse! Eneste alternativet er fortsatt intel, og det er noen her som ikke skjønner bruksområdet til Threadripper!

 
Lenke til kommentar

Helt ok med konkurranse igjen! Intel sliter igjen, noe som vi forbrukere og bedrifter tjener på^^ zen2 vil trolig gå forbi intel i IPC hvis de får den samme IPC løftet som zen+ fikk over zen!

 

Men fortsatt så leser jeg at AMD ligger langt bak intel, og enkelte her ikke ønsker konkurranse! Eneste alternativet er fortsatt intel, og det er noen her som ikke skjønner bruksområdet til Threadripper!

Der kom utropstegnbrukeren tilbake fra ferie gitt :p

 

Du kan jo lære deg å bruke komma, så det blir enklere å lese hva du skriver :)

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

5.1 Ghz over alle kjærnene, 7618 poeng i Cinebench R15. Mot intels 7334 på deres 5 Ghz 28-kjærner.

Så her driver nok Intel og AMD å kaster ball på hverandre

 

Estimat på watt forbruk på Intels chip ligger på alt fra 300-1000W, tør ikke tenke på hva AMDs forbruk var.

 

Intels kjøleløsning var forøvrig en ac vannkjøler med kjølekapasitet på opptil 1,7kW.

Jojo, selvfølgelig vil høyere tall gi høyere score, men om intel hadde kjørt 5.1GHz hadde de uansett ikke kommet ut likt med AMD. Og, den gamle prosessoren på 8 hadde heller ikke det. Altså, selve tallene betyr lite, 5 mot 5.1. Og testtallene sier heller ikke alt da programmer laget for å teste prosessorene drar mye mer nytte av disse en de fleste programmene som ellers finnes, med tanke på antall tråder osv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...