Gå til innhold

Vrakpanten mer enn firedoblet for den som kjøper ny el-varebil. Resultatet kom momentant


Anbefalte innlegg

"Bensinstasjonene, bilforhandlerne og bilverkstedene ser ikke ut til å være stresset av at kundegrunnlaget og fortjenesten vil bli kraftig redusert i fremtiden."

 

Sånn har det alltid vært med døende industrier. Mennesker er optimister, spesielt når det gjelder deres eget levebrød.

 

Men det du sier stemmer ikke helt. BP kjøpte f.eks. Chargemaster nylig. Flere av disse selskapene har begynt å se endringene komme. Bensinstasjonene har jo forsåvidt vært døende i 20 år nå, ettersom det er halvparten så mange av dem nå. De har allerede fokusert mye på å tjene på andre ting enn bensin. Mange av dem er nå nesten hovedsakelig restauranter/kiosker med drivstoffsalg som sidevirksomhet.

 

Skal bli interessant å se når de første bensinstasjonene slutter å selge drivstoff. Jeg stopper jo nå mye heller på McDonalds eller Max Burger for å lade, enn å stoppe på en illeluktende og skitten bensinstasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå er det Norge som har fått dette insentivet for å få flere elbiler på veien og derfor vil vel problemene som eventuelt dukker opp komme her hjemme før det blir store problemer ut av det i resten av verden.

Noe må man gjøre med de brukte batteripakkene og det er vel den største utfordringen såvidt jeg kan se.

Resten av verden kommer nok ikke til å gå over til el med det første uansett men noe må gjøres med de brukte batteriene, være seg her hjemme eller på verdensbasis.

Du gjør altså ikke forsøk på å svare på det jeg spurte om. Hvorfor gidder du da? Jeg snakker om noen har tenkt på om batteribiler er i det hele tatt en mulig løsning for fremtiden. Tenk i det større bildet. Resurser til batterier. Flere kraftverk som produserer strøm. Utbygde og oppgradert fordelingsnett. osv. osv. I hele verden...

Lenke til kommentar

 

Det er tydeligvis ikke så mange utenom miljødepartementet og NVE som har gjort det.

Bensinstasjonene, bilforhandlerne og bilverkstedene ser ikke ut til å være stresset av at kundegrunnlaget og fortjenesten vil bli kraftig redusert i fremtiden.

På Ålgård utenfor Sandnes ønsket Tesla å bygge superladere, men da interessen var laber valgte de å bygge på Vikeså istedenfor, 25 km lengre sør langs E39.

Tenker mer i slike baner som om finnes det nok resurser på jorden til å gjøre alle fossilbiler om til batteri biler.

Og hvordan skal den elektriske kraften produseres som skal lade alle disse bilene.

Det vil ikke ha så stor innvirkning. Som om alle husstander slår på en varmovn 6-7 timer

 

Så kan vi jo regne på hvor mye mindre energi man bruker når bilene ikke lengre genererer varme. Og dermed også slipper å bruke energi på å kvitte seg med den varmen. Osv osv osv.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Du gjør altså ikke forsøk på å svare på det jeg spurte om. Hvorfor gidder du da? Jeg snakker om noen har tenkt på om batteribiler er i det hele tatt en mulig løsning for fremtiden. Tenk i det større bildet. Resurser til batterier. Flere kraftverk som produserer strøm. Utbygde og oppgradert fordelingsnett. osv. osv. I hele verden...

Hva prater du om? Å drifte en elbil krever ca like mye energi som å produsere å levere en liter drivstoff....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva prater du om? Å drifte en elbil krever ca like mye energi som å produsere å levere en liter drivstoff....

Hvorfor kan du heller ikke bare spørre, om det er noe du lurer på.

Nei jeg har ikke sammenlignet hvor mye energi en el kontra en fossilbil krever.

 

Hva med en milliard el-biler. Er det nok ressurser i verden til en milliard privatbiler drevet på batterier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Å drifte en elbil krever betydelig mindre energi enn å drifte biler å bensin og disel.

 

Og det er i tilegg mindre krevene å lage strøm enn å lage bensin.

 

At vi fremdeles sitter og diskuterer dette er rett og slett trist. Hvor dumme er vi egentlig?

Det der er bare synsing, helt til du kommer med noe som bekrefter dine påstander.

Og vær nå så snill å se bortenfor bjerget vi nordmenn holder til på.

Hav skal til for å lage en milliard el-biler.....

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du heller ikke bare spørre, om det er noe du lurer på.

Nei jeg har ikke sammenlignet hvor mye energi en el kontra en fossilbil krever.

 

Hva med en milliard el-biler. Er det nok ressurser i verden til en milliard privatbiler drevet på batterier.

Jeg stilte jo ett spørsmål? Så opplyste jeg deg om kunnskap du åpenbart manglet. For det er ikke slik at når en tar i bruk elbil så blir det bare pluss i energiregnskapet. Selv om mange tror det.

 

Ja?

Lenke til kommentar

Det der er bare synsing, helt til du kommer med noe som bekrefter dine påstander.

Og vær nå så snill å se bortenfor bjerget vi nordmenn holder til på.

Hav skal til for å lage en milliard el-biler.....

Ingenting av hva jeg sa har noe med Norge å gjøre

 

En elbil har 1/3 del av fotavtrykket til de mest miljøvennlige fossil biler. Selv om all strøm som blir brukt kommer fra kull.

 

Og vi skal ha mye mere enn elbiler. Skipstrafikken er på på vei inn. Med bedre batterier kommer antagelig flytrafikken inn også. Strømpriser kommer i fremtiden til å variere i løpet av døgnet. Det gir plass til husbatterier som lader seg opp når strømprisene er lave. Dette avlaster nettet i harde perioder.

 

En gang i fremtiden vil solpaneler kanskje bli gode nok til at private husstander investerer i dem osv osv osv.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...