Gå til innhold

Pris pr kopp


Manna85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Umulig å si uten også å vite hvor mye kaffe som selges per måned, eller hvor mange kopper kaffe.  Selger du ti kopper må de nødvendigvis bli jævlig dyre, men er det snakk om ti tusen blir prisen en litt annen.

si 3000 kopper pr mnd, glemte helt å ta det med :)

Lenke til kommentar

Tror man er heldig hvis man får over 30 kr koppen for kaffe, skal være bedre en bensinstasjonen i så fall, firstprice kaffe i pappkrus eller plast er dårlig kjøp. I dette tilfellet må du selge 43 kopper i så fall for å få dekket opp månedsutgiftene.

 

Edit 3000 kopper kaffe, vel da kan du ta under 5 kr koppen og tjene rått på det.

Selv 1 kr per kopp er nok å gå i pluss den første måneden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Edit 3000 kopper kaffe, vel da kan du ta under 5 kr koppen og tjene rått på det.

Selv 1 kr per kopp er nok å gå i pluss den første måneden.

Kan du matematikk, eller bare svarer du?

 

Kaffen koster 150,- for 1kg, og man trenger 10g til en kopp. Det er 1,50 per kopp - eller langt over det du hevder er nok til å gå i pluss... I tillegg er det faste kostnader per måned på 900+250, totalt 1150,-

 

Kostnad per kopp ved et salg på 3000 kopper er ergo 1,50+(1150/3000)=1,88.

 

Så. Her har vi et spørsmål der det ikke er rom for tvil; svaret du kom med er galt. Og det krever kun ungdomsskolematematikk å se at det er galt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noe sånt som:

 

900 + 250 + 1,5X | X

 

Det blir pris pr kopp. Jo flere kopper jo billigere pr kopp.

 

Hvis du lager 3000 kopper blir regnestykket:

 

900 + 250 + 1,5x3000 | 3000 = 1,883

 

Dvs det koster 1,883 kr å lage en kopper med kaffe, hvis du lager 3000 kopper.

Endret av Pliscin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå inn her: https://www.desmos.com/calculator

 

Og i feltet til venstre, limer du inn dette: y\ =\ \frac{\left(1150+\ 1.5x\right)}{x}

 

Og så trykker du på skiftenøkkelen øverst til høyre, og velger på x axis: 0 < x < 5000. Og på y axis: 0 < y < 10.

 

Da ser du en graf. X-aksen (horizontalt) er antall kopper du må selge. Y-aksen (hvor langt oppe den røde linja er), er hva prisen per kopp blir for å gå i null. Trykk og hold på den røde linja for å få opp de eksakte tallene.

 

Du trenger ca 2 kroner for å gå i null.

 

I tillegg kommer merverdiavgift.

 

Jeg håper dette er korrekt, men jeg kan ikke garantere det.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror man er heldig hvis man får over 30 kr koppen for kaffe, skal være bedre en bensinstasjonen i så fall, firstprice kaffe i pappkrus eller plast er dårlig kjøp. I dette tilfellet må du selge 43 kopper i så fall for å få dekket opp månedsutgiftene.

 

Edit 3000 kopper kaffe, vel da kan du ta under 5 kr koppen og tjene rått på det.

Selv 1 kr per kopp er nok å gå i pluss den første måneden.

Var bare formelen jeg var på jakt etter, ikke hvor mange kopper jeg må selge for å gå i null. Men takk for svar :)

Lenke til kommentar

Var bare formelen jeg var på jakt etter, ikke hvor mange kopper jeg må selge for å gå i null. ...

 

Pris pr kopp kaffe : (Faste månedskostnader i kroner/antall kopper + (kaffepris/kg*0,010)

Break-evaen: Faste kostnader/Salgspris netto pr kopp-variabel produksjonspris/kopp). I dette tilfellet er siste 5 - 1,50 kr (1,50 kr er kostnaden for selve kaffen) eller 3,50 kr og med faste kostnader 1050 kr/mnd tenger du da 300 1050/3,50 = 300 kopper/mnd. Derfra er netto gevinst 3,50 kr/kopp (noenlunde, siden service går opp i takt med antall kopper).  

Lenke til kommentar

Tror man er heldig hvis man får over 30 kr koppen for kaffe, skal være bedre en bensinstasjonen i så fall, firstprice kaffe i pappkrus eller plast er dårlig kjøp. I dette tilfellet må du selge 43 kopper i så fall for å få dekket opp månedsutgiftene.

 

Edit 3000 kopper kaffe, vel da kan du ta under 5 kr koppen og tjene rått på det.

Selv 1 kr per kopp er nok å gå i pluss den første måneden.

Bare svada som vanlig...

 

Pris pr kopp kaffe : (Faste månedskostnader i kroner/antall kopper + (kaffepris/kg*0,010)

Break-evaen: Faste kostnader/Salgspris netto pr kopp-variabel produksjonspris/kopp). I dette tilfellet er siste 5 - 1,50 kr (1,50 kr er kostnaden for selve kaffen) eller 3,50 kr og med faste kostnader 1050 kr/mnd tenger du da 300 1050/3,50 = 300 kopper/mnd. Derfra er netto gevinst 3,50 kr/kopp (noenlunde, siden service går opp i takt med antall kopper).  

Var visst vanskelig det her. I min kalkulator er 900+250 = kr 1150, ikke 1050.

Formelen deler du enklest i 2.

1150 : antall kopper (i dette tilfelle 3000 = kr 0.38 pr kopp) Dette er en variabel kostnad, basert på antall solgte kopper.

Pris på kaffebruk = 1000g / kr 150 x 10g = kr 1.50 pr kopp. Dette er en kostnad du har uansett antall kopper.

Så : kr 0,38+1.50 = kr 1.88 pr kopp kaffe. (ved salg av 3000 kopper i mnd)

Noe du ikke har tatt med er prisen for krusene kaffen kommer i, noe meg bekjent kommer på rundt kr 0,30 pr krus.(varierer fra forskjellige leverandører)

Endret av Lemie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antall gram pr kopp bestemmer antall kopper pr kg kaffe. Friele anser 7,5 gram pr kopp (60gr/L).

Du antar her at 1 kaffekopp = 1,25 dl, men det er ikke opplagt. Norsk Wikipedia påstår uten nærmere begrunnelse at koppen er 1,5 dl, men cup i USA er knapt 2,4 dl, og i Storbritannia er den noe over 2,8 dl. Et salig rot!

Det eneste fornuftige er å forkaste kopp som måleenhet og bruke SI-systemet, her liter og dets avledninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...