Gå til innhold

Kabelbrudd slo ut mobilnett i Narvik


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fleste har fasttelefoni\kabel\fiber eller coax\telefonkabel ennå.

 

Men enig man bør ha 3 forskjellig levrandører telia\icenet og telenor da alt neppe går ned på alt samtidig.

 

Man kan jo sette opp satelittelefon men det blir dyrt for telelevrandøren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fleste har fasttelefoni\kabel\fiber eller coax\telefonkabel ennå.

 

Men enig man bør ha 3 forskjellig levrandører telia\icenet og telenor da alt neppe går ned på alt samtidig.

 

Man kan jo sette opp satelittelefon men det blir dyrt for telelevrandøren.

 

I dette tilfellet forsvant alle mobilleverandører. Rett og slett fordi det var strømmen som forsvant, og det ikke er krav nok til gode reserveløsninger på dette området (aggregat og nødbatteri). For de skikkelige krisene, som f.eks skyldes kraftig uvær, store strømbrudd etc vil alt mobilnett og med all sannsynlighet også fastnett og internett forsvinne. Gammelt fastnett kunne faktisk virke fordi nødbatteri var standard og man trengte forholdsvis lite strøm (analog telefon).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... Gammelt fastnett kunne faktisk virke fordi nødbatteri var standard og man trengte forholdsvis lite strøm (analog telefon).

Dessuten var strømmen mer ustabil i store deler av landet tidligere. Så det måtte planlegges med strømbrudd som en mulighet når en la opp telenettet for å unngå stadig kjeft for brutte samtaler etc. Noe en i stor grad har sluttet med.

 

Redundans er dyrt og leverandøren(e) får liten eller ingen økonomisk smekk for manglende tjenester så høyere avanse i kombo med en og annen "vi jobber med saken"-unnskyldning vil nok være fortrukket av de som jakter overskudd.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Skitt at FM-nødnettet er borte da. Får vel sette ut ei jegergruppe med jaktradioer på rekke fra Narvik til Harstad/Svolvær/Bodø... ...avhengig av hvor nærmeste telefon fungerer igjen. ?

 

Noen i Harstad burde vurdere å gå til innkjøp av en godt brukt an/prc-77 old skool VHF-radio. ??

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten var strømmen mer ustabil i store deler av landet tidligere. Så det måtte planlegges med strømbrudd som en mulighet når en la opp telenettet for å unngå stadig kjeft for brutte samtaler etc. Noe en i stor grad har sluttet med.

 

Har jeg førstehånds erfaring med etter å ha bodd 7 1/2 år på en øy på Helgelandskysten - slutten av 80-tallet og tidlig 90-tall. Dvs. et lynnedslag i sentralen gjorde oss telefonløse en knapp ukes tid. Nå var en av de viktigste senderne i landet på øya, så beredskapen for feil var bra.

 

Vi hadde redundans på strømnettet - kom et par år før jeg flyttet dit. Før det var man normalt strømløse minst 10 dager pr år. Alle gardbrukere hadde aggregat, sykehjem, hadde aggregat - og man hadde primus etc.

 

Du har helt rett i at økonomi og konkurranse sammen med manglende straff har gjort oss mer sårbare.

Lenke til kommentar

 

Kan ikke du utdype litt hva en DWDM cabel er for noe? Det må være noe nytt noe, jeg har kun erfaring med fiberkabler med WDM på.

 

*Marker DWDM, høyreklikk og trykk på søk*

https://duckduckgo.com/?q=DWDM&atb=v123-3&ia=web

Man kan søke så mye man vil, men det er fortsatt ikke noe som heter DWDM cabel.

DWDM er en teknologi man benytter på hvilken som helst SM fiberkabel...

 

Det er jo vanskelig å si hvordan det er akkurat i Narvik, det kommer jo litt an på topologien og hvor mange mulige veier Telenor har inn, men i utgangspunktet har vel Telenor redundante samband inn mot hver DWDM-node, iom. at de står i ringer.

-Nå kan det jo hende de har det i Narvik også, men at de hadde en stående feil på den andre sambandsveien...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo vanskelig å si hvordan det er akkurat i Narvik, det kommer jo litt an på topologien og hvor mange mulige veier Telenor har inn, men i utgangspunktet har vel Telenor redundante samband inn mot hver DWDM-node, iom. at de står i ringer.

-Nå kan det jo hende de har det i Narvik også, men at de hadde en stående feil på den andre sambandsveien...

 

Det er alltid så artig når folk ikke leser artikkelen og så hiver seg på "kommenteringen" - særlig den du kommenterer - men også du. Fiber, DWDM etc er jo her knekkende likegyldig - da det var en STRØMKABEL (hovedkabel) som ble kuttet av et arbeidstog som vedlikeholdt jernbanen i sentrum og fikk basestasjonene til å ramle ut (sammen med det meste av annet som bruker strøm). Altså mangel på strøm. I tillegg måtte man ta strømmen manuelt for å få vekk toget.

 

Problem - strømbrudd slo ut sikringer og aggregater - som igjen viser hvor lite robuste nødstrømsordinger i mobilnettet er - i dette tilfellet for Telenor, vi har ikke info fra Telia eller andre. Men strømmen var kun borte i mindre deler av Narvik, samt kun for relativt kort tid - mens mobilnettet var borte i timevis.

 

Etter å ha lest mer om saken så mener jeg dette er en ekstremt alvorlig sak - og jeg håper den får konsekvenser for Telenor (og andre om de har tilsvarende bortfall). Digi bør faktisk følge opp denne - og spørre hvordan et strømutfall pga en kabel kan ta mobilnett i flere timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest mer om saken så mener jeg dette er en ekstremt alvorlig sak - og jeg håper den får konsekvenser for Telenor (og andre om de har tilsvarende bortfall). Digi bør faktisk følge opp denne - og spørre hvordan et strømutfall pga en kabel kan ta mobilnett i flere timer.

 

 

Tja, litt uflaks?

 

Jeg har opplevd fler ganger at i forbindelse med strømbrudd av ulike årsaker så blir det rare strømmer enten i det strømmen går, eller kommer tilbake som gjør at en sikring i sikringskapet går.

 

Om det var tilfellet i denne saken kan jeg forstå at det tar litt tid å få sendt ut en kar som kan flippe sikringen.

Lenke til kommentar

Tja, litt uflaks?

 

Jeg har opplevd fler ganger at i forbindelse med strømbrudd av ulike årsaker så blir det rare strømmer enten i det strømmen går, eller kommer tilbake som gjør at en sikring i sikringskapet går.

 

Om det var tilfellet i denne saken kan jeg forstå at det tar litt tid å få sendt ut en kar som kan flippe sikringen.

 

Joda, transient med f.eks langt høyere volt etc er ikke uvanlig ved strømbrudd eller påkobling av strøm. Og det hender at de tar sikringer, særlig om kursen har mye last og man har automatsikringer. Hovedsikringer skal motstå dette, og med grovvern skal problemet være minimalt.

 

Men infrastruktur som mobilnett skal ha strømforsyning som er sikret mot dette - har man ikke det så er det noe som er fundamentalt feil og manglende samfunnssikkerhet. Og når 32 av 34 basestasjoner faller ut pga et forholdsvis begrenset strømbrudd - da er det ikke uflaks - da er systemene riv ruskende gale.

 

Men akkurat dette er gjentagende - vi ser faktisk at dagens kommunikasjonsinfrastruktur faktisk ikke tåler denne type hendelser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er alltid så artig når folk ikke leser artikkelen og så hiver seg på "kommenteringen" - særlig den du kommenterer - men også du. Fiber, DWDM etc er jo her knekkende likegyldig - da det var en STRØMKABEL (hovedkabel) som ble kuttet av et arbeidstog som vedlikeholdt jernbanen i sentrum og fikk basestasjonene til å ramle ut (sammen med det meste av annet som bruker strøm). Altså mangel på strøm. I tillegg måtte man ta strømmen manuelt for å få vekk toget.

 

Problem - strømbrudd slo ut sikringer og aggregater - som igjen viser hvor lite robuste nødstrømsordinger i mobilnettet er - i dette tilfellet for Telenor, vi har ikke info fra Telia eller andre. Men strømmen var kun borte i mindre deler av Narvik, samt kun for relativt kort tid - mens mobilnettet var borte i timevis.

 

Etter å ha lest mer om saken så mener jeg dette er en ekstremt alvorlig sak - og jeg håper den får konsekvenser for Telenor (og andre om de har tilsvarende bortfall). Digi bør faktisk følge opp denne - og spørre hvordan et strømutfall pga en kabel kan ta mobilnett i flere timer.

 

I'm glad you're glad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...