Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windowsinstallasjon stopper opp ("Getting ready")


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Oppgraderte den stasjonære PCen min i forrige uke da det var lenge siden sist (2008..). Maskinen startet opp som normalt og installerte Windows 10 (x64) med minnepenn (Opprettet med Rufus). 

 

I etterkant av skjermbildet nedenfor restarter maskinen før skjermen viser "Starting services", "Getting devices ready" og ender opp på "Getting ready".

 

Install-Windows-7-from-USB-or-DVD-Step-B

 

Har prøvd å la maskinen stå over natta på "Getting ready", men ingenting skjer. Ved restart kommer jeg til "Getting ready" igjen før denne erroren dukker opp:

 

IMG_5200.jpg

 

Noen som har en løsning på dette?

 

// 

 

Hardware:

Asus Prime B350-plus

AMD Ryzen 5 1600

G.Skill Aegis 16GB

Asus Radeon RTX 580

OCZ Vertex 2 60GB SSD

Corsair TX 650w

 

- Har koblet ut øvrige harddisker, DVD-rom ++

- Prøvd med annet skjermkort

- Oppdatert BIOS

- Prøvd ulike innstillinger for fast boot, secure boot (men om noen har "fasiten" setter jeg stor pris på det)

 

På forhånd takk :)

Endret av halvjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg opplevde noe liknende så viste det seg at det var et minne problem. Skiftet minne så funket det

 

Kjørte du noen slags tester på minnet før du byttet? Kan være at jeg har samme problem, men det er veldig kjedelig å sende om det ikke er problemet.

Lenke til kommentar

Dette er sluttfasen under hardware detection av perifere enheter som lyd, nettverk etc hvor drivere installeres.

Prøv å disable i bios onboard lyd og onboard LAN og kople fra eventuelt wifi adapter.

Dette har hjulpet meg mange ganger tidligere å få fullført windows installasjoner.

 

Lønner seg også å lage en helt fersk windows 10 media repository med media creation tool (slik at du får med det siste wha drivere ).

 

Ellers har jeg null tillit til de SSDene dine om det er en av de du installerer på ?

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er sluttfasen under hardware detection av perifere enheter som lyd, nettverk etc hvor drivere installeres.

Prøv å disable i bios onboard lyd og onboard LAN og kople fra eventuelt wifi adapter.

Dette har hjulpet meg mange ganger tidligere å få fullført windows installasjoner.

 

Lønner seg også å lage en helt fersk windows 10 media repository med media creation tool (slik at du får med det siste wha drivere ).

 

Ellers har jeg null tillit til de SSDene dine om det er en av de du installerer på ?

 

Takk for godt svar! Disablet begge, men får fortsatt samme error.. Er det noen hensikt å formatere på nytt?

 

Haha.. SSDen har fungert smertefritt i mange år nå, men når jeg så tilbakemeldingene på Amazon skjønner jeg godt at du ikke har tillit til de.

Lenke til kommentar

Hei, jeg så posten din via finn.no småjobb :)

Men da jeg så bildet du hadde lagt inn over, så stusset jeg litt. Det ser da vitterligen ikke ut som Windows 10 sine dialogbokser. Har du forsøkt å plugge ut alle andre disker enn den SSD-en du skal installere Win 10 på? 

 

Det kan se ut som at det ligger noe preinstall-rester fra Windows 7 på en annen disk eller liknende.

 

Ellers kan jeg godt gjøre et forsøk på å fikse maskina di. Bor i Løten. :) Du kan evt. kontakte meg på [email protected]. Gidder ikke betale for å låse opp småjobben :D

Endret av Jenschr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg så posten din via finn.no småjobb :)

Men da jeg så bildet du hadde lagt inn over, så stusset jeg litt. Det ser da vitterligen ikke ut som Windows 10 sine dialogbokser. Har du forsøkt å plugge ut alle andre disker enn den SSD-en du skal installere Win 10 på? 

 

Det kan se ut som at det ligger noe preinstall-rester fra Windows 7 på en annen disk eller liknende.

 

Ellers kan jeg godt gjøre et forsøk på å fikse maskina di. Bor i Løten. :) Du kan evt. kontakte meg på [email protected]. Gidder ikke betale for å låse opp småjobben :D

 

Hei! Det var kjapt :)

 

Det øverste bildet er hentet fra Google (og er Windows 7 regner jeg med), men error-dialogen i det andre bildet ser ikke ut til å være av den nyeste sorten nei. Jeg kan kontakte deg om jeg ikke skulle finne feilen i løpet av kvelden (med Mr D's tips ovenfor her).

Lenke til kommentar

Hei! Det var kjapt :)

 

Det øverste bildet er hentet fra Google (og er Windows 7 regner jeg med), men error-dialogen i det andre bildet ser ikke ut til å være av den nyeste sorten nei. Jeg kan kontakte deg om jeg ikke skulle finne feilen i løpet av kvelden (med Mr D's tips ovenfor her).

 

Okey, den er grei :)

 

Håper det løser seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Det var kjapt :)

 

Det øverste bildet er hentet fra Google (og er Windows 7 regner jeg med), men error-dialogen i det andre bildet ser ikke ut til å være av den nyeste sorten nei. Jeg kan kontakte deg om jeg ikke skulle finne feilen i løpet av kvelden (med Mr D's tips ovenfor her).

 

Åssen går det med feilsøkinga? Har du forresten testet disken på en annen maskin? Evt. testet en annen disk i den stasjonære maskina? Byttet minnepinne med Windows 10 installasjonen på?

Lenke til kommentar

Feilmeldingen tyder på en hardwarefeil, men hvis den virket før du begynte OG du ikke har tilkoblet annet utstyr, er det kun BIOS-batteriet jeg kan tenke meg er synderen. Hvis pc'n har stått ubrukt lenge, kan det være tomt, og så utslitt at det ikke har klart å lade seg opp i den tida den har vært tilkoblet. Da får du stikke og kjøpe et nytt. Det får du billig på flere steder. En annen, men lite sannsynlig mulighet er selve strømtilførselen din. Hvis du f.eks er i nærheten av en heis, kan den gjøre alt slags tull.

Jeg kunne godt svart på FINN-jobben din, men jeg er avhengig av å ha den defekte pc'n bragt til meg.
Hvis du vil prøve videre selv, har du alt fra de vanligste løsningene til de mest avanserte her:

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/upgrade/resolve-windows-10-upgrade-errors

 

mvh,
Fred G 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...