Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skite til kablet nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

Wifien (fiber) er så ustabil når det gjelder fart og utkobling, at jeg ønsker å se om kablet nettverk fungerer bedre. Jeg har googlet litt og funnet ut at jeg må endre prioriteringen på nettverkene, men får ikke dette til. 

Jeg har gått inn på Nettverkstilkoblinger-Avansert-Avanserte innstillinger, og der skulle jeg altså få opp en prioriteringsliste over wifi og ethernet. Men nei, vedlagte skjermbilde er alt jeg får opp. Kan dere hjelpe? 

Jeg har windows 10

post-437083-0-27802200-1532320866_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope. Har prøvd det før, og det skjer ikke noe. Legger ved oversikt over tilgjengelige tilkoblinger.

 

 

Det eneste du trenger å gjøre er å koble fra det trådløse nettverket (nede til høyre i Windows ved klokka).

 

post-437083-0-73092700-1532324592_thumb.png

Endret av DianaJuk
Lenke til kommentar

Kan du prøve å finne det trådløse nettverkskortet ditt under control panel --> system --> device manager --> network adapters .. høyreklikk på det og velg disable. 

 

Se om du kan tvinge maskinen over på kablet nett på den måten :)

 

devicemanager.jpg

(Eksempelbilde)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nei, funket ikke det heller. :-( 

Kan du prøve å finne det trådløse nettverkskortet ditt under control panel --> system --> device manager --> network adapters .. høyreklikk på det og velg disable. 

 

Se om du kan tvinge maskinen over på kablet nett på den måten :)

 

devicemanager.jpg

Lenke til kommentar

Jeg er på utleiers nettverk, om det har noe å si. Utleier har sin forbindelse kablet, og den fungerer prikkfritt. Regner med det gjelder "hele huset", også hos meg.

Jeg har ikke prøvd kabelen på en annen maskin. Den har blitt brukt i en alt-i-box forbindelse nylig, så jeg vet at selve kabelen fungerer.

Maskinen oppdager jo kabelen når jeg plugger den i, og det er ingen feilmeldinger el. Kun at nettverket er "Uidentifisert".

Hvordan sjekker jeg om nettverkskortet er aktivert?

 

Ta en skjermdump av device manager/network adapters.

 

Vet du at det kablede nettverket fungerer? Har du prøvd kabelen på en annen maskin?

Vet du at nettverkskortet du plugger deg i fungerer og er aktivert?

 

post-437083-0-74017500-1532325157_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har ikke Windows 10 eller Windows i det hele tatt forran meg nå, men når du plugger i nettverkskablen nå, så får du vel opp et gult utropstegn. Det hender seg at det kablede nettverket finner seg selv når man går fra Wifi til Kablet nett. Det du kan gjøre er å eeeeeh. Høyreklikke på tilkoblinga (Nederst i høyre hjørnet), og velge "Reparere Tilkoblingen" eller kanskje det står noe med Diagnose. Jeg husker ikke, men iallefall. Da skal den koble seg opp på nytt igjen. Denne gangen med Kablet nett. Hvis ikke dette fungerer, så kan du prøve å restarte PC`en din.

Du må huske på å koble fra Wifi Nettet ditt før du setter i kablen.

Lenke til kommentar

 

Kun at nettverket er "Uidentifisert".

 

Dette kan være flere ting.

Les her og prøv deg frem systematisk

https://www.thewindowsclub.com/fix-unidentified-network-windows

https://helpdeskgeek.com/how-to/fix-unidentified-network-and-no-network-access-in-windows/

 

Ellers så jeg på skjermdumpen din at du ikke hadde deaktivert wifi. Du kan prøve dette og restarte maskinen.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Tuuusen takk for alle svar så langt! Håper dette kan ordne seg til slutt.

Jeg tok en Feilsøking på "Ethernet" og følgende feilmelding kom opp: "Ethernet har ikke gyldig IP-konfigurasjon". Kan ikke løses automatisk. :-(
Må jeg da be om utleiers IP-adresse og bruke den samme?
Se skjermdump

 

Hei. Jeg har ikke Windows 10 eller Windows i det hele tatt forran meg nå, men når du plugger i nettverkskablen nå, så får du vel opp et gult utropstegn. Det hender seg at det kablede nettverket finner seg selv når man går fra Wifi til Kablet nett. Det du kan gjøre er å eeeeeh. Høyreklikke på tilkoblinga (Nederst i høyre hjørnet), og velge "Reparere Tilkoblingen" eller kanskje det står noe med Diagnose. Jeg husker ikke, men iallefall. Da skal den koble seg opp på nytt igjen. Denne gangen med Kablet nett. Hvis ikke dette fungerer, så kan du prøve å restarte PC`en din.

Du må huske på å koble fra Wifi Nettet ditt før du setter i kablen.

post-437083-0-57698400-1532327082_thumb.png

Endret av DianaJuk
Lenke til kommentar

Jeg tok en Feilsøking på "Ethernet" og følgende feilmelding kom opp: "Ethernet har ikke gyldig IP-konfigurasjon". Kan ikke løses automatisk. :-(p

 

Sjekk tcpipv4 properties på local area connection, altså nettverkskortet (ikke wifi). Står det til auto?

 

tcpip.jpg

 

 

Må jeg da be om utleiers IP-adresse og bruke den samme?

Nei 
Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nå står alt på auto. Jeg har for sikkerhets skyld tatt restart på både maskin og modem, men samme status. Klarer ikke å identifisere.

Tok også en ny feilsøking på "Ethernet", og samme feilmelding "Ethernet har ikke gyldig IP-konfig" dukker opp.

 

Sett til auto på begge

Lenke til kommentar

Jeg er på utleiers nettverk, om det har noe å si. Utleier har sin forbindelse kablet, og den fungerer prikkfritt. Regner med det gjelder "hele huset", også hos meg.

Jeg har ikke prøvd kabelen på en annen maskin. Den har blitt brukt i en alt-i-box forbindelse nylig, så jeg vet at selve kabelen fungerer.

Maskinen oppdager jo kabelen når jeg plugger den i, og det er ingen feilmeldinger el. Kun at nettverket er "Uidentifisert".

Hvordan sjekker jeg om nettverkskortet er aktivert?

Hvor er det du kobler kabelen din nå? Hvor står routeren?

Lenke til kommentar

Oj, her var mange som ville hjelpe. Supert! Svarer under hvert spm. Legger også ved bilde av routeren. (Netgear N150), og status for nettverkene. Kablet nettverk øverst.

Power- og "1"-lampene lyser konstant. Trådløs-lampa blinker blått (betyr full internett-tilgang og alt ok)

 

Har kabelen vært koblet mot en Altibox tv-dekoder?

 

Ja.

 

Hvor er kabelen som går fra din PC plugget inn? Får du link/activity?

 

Den er plugget i veggen, og går til modemet som står i boden. Vet ikke hva du mener med link/activity. :-)

 

Det er ikke selve kabelen det er noe galt med? Prøvd med en annen kabel?

 

Nei, jeg tenkte at siden den fungerte når den sto i altiboxen, tenkte jeg den ville fungere også på pcen.

 

Hvor er det du kobler kabelen din nå? Hvor står routeren?

Den er plugget i veggen, og går til modemet som står i boden.

post-437083-0-02113900-1532340687_thumb.jpg

post-437083-0-97323200-1532340865_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...