Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte fra vann til oljebasert maling


Anbefalte innlegg

Så da var vi enige om å male med oljebasert siden jeg har god erfaring med det selv og jeg aldri har hørt noen snakke positivt om vannbasert.

 

Allikevel dro damen til butikken for å handle og presterte å bli lurt av personalet til å kjøpe vannbasert.

 

Dette merker jeg fort er elendig maling. Det dekker ikke i nærheten like godt som min erfaring med olje. Foreløpig ser det ut til å være ca tredobbelt så mye arbeid med dette her. Nå har vi snart malt opp det hun kjøpte så det jeg lurer på nå er om vi kan kjøpe olje neste gang vi handler for å fortsette uten at det reagerer?

 

Jeg kan jo spørre på butikken, men iflg dama så informerte de der om at vannbasert var både raskere, enklere og bedre dekking enn olje så der søker man med andre ord ikke råd :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha lest at butikkene har betraktelig mer avanse på vannbasert maling.

Men hva mener du med vannbasert? Det finnes jo malinger som skal være veldig gode, som er hybrider, men fortsatt er vanntynnbar og vaskes vekk med vann. Drygolin Ultimat f.eks, er en slik hybrid

Lenke til kommentar

Har du kjøpt vannbasert, eller vannløselig? Det finnes oljemaling som er vannløselig såsom Lady. 

 

I "gamle dager" sa man at man kunne male over oljebasert med vannbasert, men ikke vannbasert med oljebasert. 

 

Dagens vannløselig Lady oljemaling er iallefall bare dritt. Malte nylig taket, da med en noe hvitere enn opprinnelig og i tillegg var det gulnet litt, og da måtte jeg ha to strøk. Og egentlig burde jeg hatt enda et strøk for at det skulle dekke skikkelig. Så dette er var bare dritt. Det er imidlertid veldig snodig siden det er jo ikke oljen eller vannet som gir fargen men pigmentene som blandes i det. Dette tyder jo på at det er mye mindre pigment i spannet. Og det er neppe vannet eller oljen som er det dyreste i spannet.... 

Lenke til kommentar

Det gjelder alkylmodofisert akryl til utvendig kledning.

 

Et par google søk etter at jeg begynte å male bekreftet iallefall at "vann tynnbar" maling skal kreve mer arbeid for å påføre.

Slik jeg forstod det gjelder det alt som ikke er oljebasert.

 

Min bror fortalte meg akkurat at han ga opp etter fjerde strøket og han fortsatt kunne skimte den gamle hvitfargen under.

 

Jeg er veldig lite interessert i å stå å male på dette f#&+ings huset til desember så jeg håper det går an å bytte til olje nå når jeg har malt opp det hun kjøpte.

 

Jeg står bare og hyler "hva var det jeg sa!?" Her i stigen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken maling er dette? Jeg har brukt vannløselig oljemaling på huset siden tidlig på 2000-tallet. Da byttet jeg farge fra mørkebrunt til ganske lys gult, og malingen dekket bra med ett strøk, og dekket 100 % med to strøk. Synes den var lett å jobbe med, ikke mye drypping, og tørket fort. 

Lenke til kommentar

Hvilken maling er dette? Jeg har brukt vannløselig oljemaling på huset siden tidlig på 2000-tallet. Da byttet jeg farge fra mørkebrunt til ganske lys gult, og malingen dekket bra med ett strøk, og dekket 100 % med to strøk. Synes den var lett å jobbe med, ikke mye drypping, og tørket fort.

Butinox futura.

Dette er mitt første møte med vannbasert utendørs så jeg har ikke prøvd forskjellige, jeg har bare malt én gang før - mitt gamle hus, og det var bare noe tilfeldig oljebasert som jeg ikke husker navnet på. Det var iallefall mye mer dekkende enn dette og langt enklere å påføre så denne erfaringen samt hva folk rundt meg alltid har sagt + hva jeg nå leser på nettet får meg til å styre langt unna vannbasert.

 

Jeg tør bare ikke handle inn en masse maling nå bare for å se at det begynner å reagere med malingen som allerede er på. Da blir det bare å sette fyr på huset :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Butinox Futura er vanntynnet maling og ikke vannbasert. Den holder mye bedre på glansen i forhold til "gammeldags" oljebasert maling. Dessuten er den mindre utsatt for svartsopp enn "gammeldags" maling. Den største ulempen er at den ikke tåler å fryse. så hvis du skal ha den på hytten eller lignende steder hvor det ikke står frostfritt over vinteren skal det være en bedre maling.

 

edit: Jeg er like gammeldags som deg, TS og ser på den gammeldags malingen som bedre men har innsett at disse nye malingene som har kommet faktisk kan være bra.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Ja, jeg er inneforstått med at rent teknisk over tid så er den nye malingen antagelig bedre. Jeg leser også fordeler som svartsopp osv men om jeg må male hvert 5 år eller hvert 8 er egentlig ett fett for meg. Det jeg vil unngå er arbeidsmengden mens det pågår.

 

Jeg har malt så mye stål på jobb at jeg er mettet på maling. Jeg rister av sinne bare jeg tar i en pensel. Spesielt når jeg må male samme veggen 2 ganger for hvert strøk - og når jeg begynner å frykte at det må bli snakk om et uhyggelig antall strøk.

 

Men nå kjøpte nå dama samme malingen igjen så....

 

Hva gjør man ikke for poon tang....

 

Jeg trodde vannbasert og vanntynnende var det samme. Men det negative jeg leste gjaldt vanntynnende. Noen fordeler rent teknisk men mer krevende mtp forarbeid, verktøy og påføring

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På eget hus malt i 2002-03 med vannløselig oljemaling (som da var helt nytt), brukte jeg beste (ihvertfall dyreste) fra Flugger. Malingen beholdt glansen lenge, neste gang huset ble malt var i 2016. Ettersom jobben med å male er omtrent den samme uansett valg av maling, vil jeg heller bruke en dyr maling som holder 12 år enn en billig hvor jeg må male dobbelt så ofte. Maling av hus er ikke sååå gøy. Naboen malte omtrent samtidig, med noe billig løsemiddelbasert maling, og måtte male på nytt etter ca 5 år.

 

Jeg var med en venn og malte huset tidlig i juni, med Drygolin Ultimat (mener jeg å huske), som er en vannløselig oljemaling. Hadde samme erfaring her som på eget hus, den var lett å påføre, med lite drypp/søl, og den dekket godt. På deler av huset ble det byttet farge fra mørk blå til hvit, og selv etter et strøk dekket det brukbart, etter 2 var det ikke mulig å se at det hadde vært mørkt tidligere. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Ikke hva jeg opplever. Her maler vi hvitt på hvitt. Tror jeg holder meg til min erfaring og lar meg nok ikke overtale til å prøve vanntynnbart igjen.

 

Det er sikkert bra for proffmalere som blir utsatt for det til daglig, men for min del foretrekker jeg kraftigere saker som sitter.

 

Men det er altså ingen som kjenner til om vanntynnbar reagerer med olje? Greit å vite til en annen gang, eller for noen andre som googler. Selv fant jeg ikke stort.

Lenke til kommentar

Men det er altså ingen som kjenner til om vanntynnbar reagerer med olje? Greit å vite til en annen gang, eller for noen andre som googler. Selv fant jeg ikke stort.

 

Fra gammelt av heter det seg at en ikke kan bruke vannbasert (feks latex-basert) oppå oljebasert maling men det går fint å bruke vanntynnet maling oppå oljebasert maling. 

Lenke til kommentar

Ja jeg har ikke mye erfaring annet enn olje fra før og denne nå, men det jeg opplever ser ut til å stemme med hva mine bekjente forteller meg utifra deres erfaringer. På nettet fant jeg uttalelser som

 

"Det er lettere å få et finere resultat med oljemaling. Den tørker på en annen måte, innenfra og ut, og tregere. Mange vil derfor oppleve at alkydmalingen er enklere i bruk,"

 

"Med vannløst maling skjer det lettere at du får merker i overflaten, og det krever et kjappere håndlag, sier han.

 

- Men senker du temperaturen, øker luftfuktigheten, og i tillegg arbeider litt mer systematisk og raskere, vil de fleste oppleve at de får til samme resultat som med alkydmalinger,"

 

"Det er flere fordeler med vannløst maling. I tillegg til at den ikke gulner er verktøyet enklere å rengjøre og det lukter mindre.

 

At vanntynnbare produkter er vanskeligere å påføre mener også seniorforsker Thale Sofie Plesser i Sintef Byggforsk.

 

- Du merker god forskjell når du påfører. De vanntynnbare er mye vanskeligere å jobbe med, og krever pensler beregnet for denne typen maling"

 

Jeg antok at olje på vann gikk greit men turte ikke å være for påståelig når det ikke er mitt hus :p

 

Svigerfar er også påståelig på at denne malingen er like god, men han står kun med pensel og erkjenner at det er vanskeligere å rulle. Dette er til gjengjeld en type som "hygger" seg med jobben - noe som bare tjener til å fyre opp under min irritasjon :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med at det er lettere å få bra resultat av tradisjonell oljebasert maling er nok at den bruker lengre tid på å tørke, noe som fører til at den får lengre tid på å jevne seg litt ut / sige litt utover. Det er noe av den samme grunnen som at det er vanskelig å få pent resultat med latex-basert maling. Den tørker med en gang og har følgelig mindre tid på å sige utover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...