Gå til innhold

Kredittkort og søk om husbanklån


Anbefalte innlegg

Jeg regner med å ha betalt ned kredittkort på rundt 10k og forbrukslånet på 10k iløpet av de neste 4 månedene. Dette er det eneste jeg har igjen av gjeld bortsett fra studielån på 180k

Pga noen år med nedbetaling av gjeld har jeg samboer derimot 0 i formue og ingen mulighet for å spare opp egenandel til bolig (vi er begge rundt 30) Husbanklån virker derfor mest oppnålig. Spørsmålet blir da om jeg skal føre opp både kreditt og forbrukslån eller kun forbrukslån på søknaden? Etter husleie og faste utgifter er unnagjort pleier jeg som regel å bruke redterende penger til betale ned på kredittkortet og heller bruke kredittkortet til å handle med ut måneden. Denne gjelden kan derfor svinge veldig og spørsmålet fra husbanken blir derfor også litt komplisert når det kommer til hvor mye jeg betaler ned hver måned.

 

Noen tips?

 

Anonymous poster hash: a279b...345

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal oppgi all gjeld du har, inklusiv kredittlån og studielån.

Det som banken er ute etter å finne ut er kor stort boliglån du har råd til å betjene når resten av utgiftene dine er betalt.

 

Dersom du er usikker så bør du ta det opp med bankkonsulenten din, du bør ikkje sjølv ta vurdere kva banken treng å få vite om, då dette kan slå veldig dårlig ut dersom banken finn ut at du har holdt tilbake opplysningar.

Lenke til kommentar

Du fører bare opp faktiske lån, ikke hva kredittgrensen er på kortet.

 

Det å få husbanklån er ikke nødvendigvis så lett. Hvis dere er to med fast inntekt og ingen barn, så kan det godt hende dere er for rike til å få husbanklån. Det gjelder selv om dere ikke klarer å bygge opp egenkapital. Man kan altså havne mellom to stoler, hvor man verken får vanlig banklån pga manglende egenkapital eller husbanklån pga for mye inntekt.

 

Som det står på husbankens egne sider

Er du «bare» ung og mangler egenkapital, er du nok ikke i målgruppen for startlån. Dumt, tenker du, men vi vil heller oppmuntre deg til å prøve å utnytte de mulighetene du har til å spare opp nødvendig egenkapital og søk lån i en vanlig bank.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis dere er i stand til å betale ned 10000 i kredittkortgjeld og 10000 i forbruksgjeld de neste 4 mnd, vil dere jo kunne spare minst 5000 kr i mnd etter at dette er nedbetalt og i god gang med å spare opp EK. Det er faktisk veldig vanlig å ikke ha fått samlet noe særlig EK enda når man er 30. Og så er det bare å bremse forbruk og øke inntekt og spare for harde livet slik alle vi andre må.

Lenke til kommentar

Jeg søkte nettopp om nytt boliglån og vi hadde vel per den dagen noen titalls tusen i kredittkortgjeld. Jeg kom ikke på å nevne det i det hele tatt da det gjaldt ett dyrt innkjøp og noe ferieutlegg. Det skulle betales ved første forfall direkte fra lønnskonto.

 

Poenget mitt er: All gjeld skal opplyses om, men hvis dette er kortsiktig og betales ned ved neste lønning/forfall er det ikke av noe interesse for banken. Hvis du driver og betaler ned på et lite forbukslån og det løper renter på det ville jeg opplyst om dette. Fortell gjerne også at du regner med dette vil være nedbetalt om 4 mnd. Har du forresten hatt dette lenge? Det vil jo i så fall dukke opp på skattemeldingen din som jeg tipper husbanken vil be om å se. Da har du i så fall en del å tjene på å vise at du har betalt ned på det.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...