Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge kasse til 2x15"


Anbefalte innlegg

Har en vw t4 som jeg skal oppgradere lyden i, har fra før 4x12" i to 2x12" kasser - de skal bort og har vært på nett og handlet inn til nytt.

Det jeg har handlet inn er 2 stk Power Acoustic Bamf 15" 2ohm (3800watt og 1900rms - om det stemmer driter jeg i, det er ihvertfall det som står) ?

Og en stk Power Acoustic Bamf1 8000-D monoblokk (det står 8000watt og 2700watt i 2 ohm)

Det jeg lurer på her er om det er noen som vet om ei nettside eller noe hvor jeg kan finne ut mål på kassen jeg skal bygge - det jeg vil, er at elementene vises fra bak i bilen og aeroporten(e) går frem mellom setene i bilen.

Kan nevne at dette er en transporter hvor skilleveggen er borte, er kun 2 stoler og lydisolert bagasjerom.

 

Mvh

William

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å bli lenge siden jeg bygde anlegg i bil selv men det man normalt er (var) ute etter for å tune kasser til subwoofere er (var) de såkalte Thiele & Small (T&S) -parametrene. Normalt skal produsent av subben oppgi disse;

  • FS
  • QES
  • QMS
  • QTS
  • RE
  • VAS

Ut fra disse parameterverdiene kan man beregne størrelsen på basskassen (både portet og lukket kasse.)

 

Du finner kalkulatorer for T&S, ved å google Thiele Small Calculator f.eks.;

 

For bakgrunnsinfo om T&S, les f.eks. intervjuet med en lyddesigner her. (WikiPedia sin artikkel om T&S er en smule omfattende.)

 

Forøvrig - Regner med at det er BAMF-152 du har kjøpt? Ser at de har dobbel spole. Normalt skal begge disse spolene mates. Med to stk. BAMF-152 trenger du forsterker som kan drive 4 høyttalerspoler (=4 kanals)? Kjenner som sagt ikke produktene du har kjøpt så spør bare av nyskjerrighet :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...