Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Signert kontrakt og flyttet inn i leilighet, oppdaget i etterid mangel på ventilasjon i kjøkken


Snusent

Anbefalte innlegg

Det er en flott, romslig og rimelig kjellerleilighet som ble tegnet fom. 1. Juli, men jeg oppdaget først idag fullstendig mangel på ventilasjon i kjøkkenet.

Nå forstår jeg hvorfor det lukter litt rart i leiligheten, tidligere leieboere må ha åpnet dører og vinduer mens de laget mat...

 

Har ikke tatt dette opp med utleier ennå, som faktisk er en kjempegrei kar, men det sto ingenting om dette i kontrakten. Er det en forskrift som krever kjøkkenventilasjon eller lignende for luftkvalitet jeg kan henvise til hvis utleieren skulle nekte å betale for installasjon av vifte? Jeg kan ikke bo her slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt ingenting.

Litt som der jeg bor da, avtrekksviften er ubrukelig, ved at det eneste den gjør er å blåse luften rundt i rommet og jeg har dermed kun røykvarsler på soverommet

Lager en mat hver dag så blir det fort ubeboelig, men jeg bruker stort sett mikroen og koker mat

Lenke til kommentar

Spør utleier hvordan dette har vært løst tidligere, og om han ikke er bekymret for den ekstreme fuktbelastningen dette gir på leiligheten? Dette er en oppskrift på fuktskader, spesielt i en kjeller.
 
Redigert:
 

Tror jeg fant noe her https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/13/i/13-2/
 
§13-2 pkt.4 sier det må være tilskrekkelig ventilasjon i kjøkken. Er dette tyngden jeg trenger hvis utleier skulle bli vanskelig?

Dette kommer an på når huset er bygget, det er nok ikke byggteknisk forskrift fra 2017, TEK17, som gjelder. Men avtrekk fra kjøkken er ikke noe nytt krav.
 
Byggteknisk forskrift fra 1969:

Avtrekk og frisklufttilførsel i boliger skal være minst så store som angitt i tabellen nedenfor.
Kjøkken: Enten naturlig avtrekk med 200 cm2 kanaltverrsnitt eller mekanisk avtrekk med luftmengde 80 m3/h.
...
Ved naturlig avtrekk skal avtrekk fra kjøkken og WC føres i egne kanaler over tak.

 
Fra 1987:

Kjøkken, bad-WC, separat WC, separat dusj og separat bad skal ha avtrekk.
Avtrekk fra kjøkken og WC skal føres i egne kanaler.
...
Ved naturlig avtrekk skal det føres separat kanal til over bygningens tak fra kjøkken og kombinert bad-WC. Ved separat WC, separat dusj og separat bad skal det tilsvarende føres egen kanal fra hvert av disse rommene til over bygningens tak.
Mekanisk avtrekk kan utføres med separat vifte og kanal ført til det fri fra hvert rom.

 
Fra 1997:

Bolig skal ha ventilasjon som sikrer et forsvarlig inneklima for personer i boligen. Ventilasjonen skal være tilpasset det enkelte roms funksjon.
Kjøkken, sanitærrom og våtrom skal ha avtrekk.


Fra 2010:

Kjøkken, sanitærrom og våtrom skal ha avtrekk med tilfredsstillende effektivitet.

Endret av Frank Drebin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror jeg fant noe her https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/13/i/13-2/

 

§13-2 pkt.4 sier det må være tilskrekkelig ventilasjon i kjøkken. Er dette tyngden jeg trenger hvis utleier skulle bli vanskelig?

 

Prinsippet kan nok overførast, men merk at krava som du har linka til kun gjeld for bygningar som er prosjektert etter 2017-forskrifta, den gjeld ikkje for eldre eksisterande byggverk.

 

Det foreligg krav også etter eldre regelverk, men for å slå opp i dette må vi vite kor gamalt bygget er. Er bygget nyare enn 1997? Er det nyare enn 1985? Er det eldre enn 1985?

 

 

Som i alle andre saker så vil eg anbefale deg å løyse dette via kommunikasjon. Informer huseigaren om problemstillinga og sjå om du får han til å innsjå at det er best for både innemiljø og boligverdien at det blir etterinstallert kjøkkenventilator. (Korleis er det på badet forresten, kanskje det burde vært mekanisk venilasjon der også?).

 

Dersom huseigaren gjer seg vanskeleg så er det ikkje så veldig mykje du får gjort. Du kan sjølvsagt melde frå til kommuna. Men det einaste som du oppnår då er at du må flytte ut dersom kommunen nedlegger bruksforbud fram til feilen er retta.

 

 

Dersom det er rein steikeos som er problemet, og ikkje mengden med luftventilasjon i seg sjølv. Så kan det være mykje hjelp i å montere frittståande kjøkkenventilator med kullfilter. Dette er eit billig tiltak som ikkje krever andre bygningstekniske endringar utover to skruar i veggen som ventilatoren kan hengast på. Kullfilteret vil då ved hjelp av ei mekanisk vifte filtrere lufta slik at steikeosen blir fanga i filteret og rein luft kjem ut på den andre sida.

 

Det er sjølvsagt ikkje ei fullgod løysning, men dette er ei løysning som du eventuelt kan ordne sjølv. Ein kjøkkenventilator med kullfilter får du frå ca 1000 lappen og oppover. Dersom du sjølv går til innkjøp av ein slik etter at huseigaren har somla med å fikse ventilator sjølv så kan du trekke frå kostnaden på neste husleige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kullfilter

 

Så det eneste problemet kullfilter ikke kan løse er luftfuktighet?

 

Hvis jeg kan eliminere lukt + "stekeos" (lærte nytt ord idag) er jeg egentlig fornøyd siden leiligheten er så rimelig for sin standard ellers.

Også ringte jeg en tjeneste for gratis rettshjelp og de nevnte at disse byggforskriftene er mer relevante ved kjøp og kan bli problematiske å kreve ved leie.

Lenke til kommentar

Litt som der jeg bor da, avtrekksviften er ubrukelig, ved at det eneste den gjør er å blåse luften rundt i rommet og jeg har dermed kun røykvarsler på soverommet

Lager en mat hver dag så blir det fort ubeboelig, men jeg bruker stort sett mikroen og koker mat

 

Opp på ventilatoren er et spjeld, låser det seg så får du luft tilbake til rommet. Rens det aller først. ;)

 

https://megaflis.no/flexit-spjeld-selvlukkende-rsk-160.html?gclid=CjwKCAjwj4zaBRABEiwA0xwsP1TUyHt9scZlBA2XobP797J5fItOppLK2Tswtqj0OtOQ-nJSXaDyahoCMX0QAvD_BwE

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det eneste problemet kullfilter ikke kan løse er luftfuktighet?

 

Hvis jeg kan eliminere lukt + "stekeos" (lærte nytt ord idag) er jeg egentlig fornøyd siden leiligheten er så rimelig for sin standard ellers.

Også ringte jeg en tjeneste for gratis rettshjelp og de nevnte at disse byggforskriftene er mer relevante ved kjøp og kan bli problematiske å kreve ved leie.

 

Ja, kullfilter løyser det meste.

 

Det er sjølvsagt viktig å påpeike at eit filter alltid vil være dårlegare enn å blåse all lufta rett ut i det fri, men kullfilter er ein ganske effektiv måte å filtrere steikeosen på.

Dei to ulempene som er verdt å nevne er at kullfilteret må byttast eller reingjerast regelmessig (avhengig av kor mykje feit mat du lager), og for å få best effekt så bør ventilatorvifta stå på høg effekt slik at meir luft blir dratt gjennom filteret sidan du ikkje får dra nytte av dei termiske kreftene i varm damp, dette vil medføre meir viftestøy under matlaginga.

 

Sidna du bur i ein kjellar så vil nok ein luftavfukter også være ei god investering for å betre innemiljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...