Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke m.2 ssd disk i windows.


Anbefalte innlegg

Ved en anledning så fikk jeg erfare at en M2 disk ikke nødvendigvis er det samme som en M2 disk.

 

Selv om de er fysisk like, så er de produsert ut i fra forskjellige standarder som i en del tilfeller ikke er kompatible med hverandre.

 

Grunnen til at jeg vet det, det er at jeg ved en anledning kjøpte inn en M2 SSD fra Samsung, av nyeste og hurtigste type, og så forsøkte jeg å sette den inn i en PC. Feilene ble omtrent som beskrevet over, bortsett fra at jeg stanset feilsøkingen etter ganske få forsøk, for ikke å skade SSD'en. 

 

Fikk så levert tilbake "SSD av siste modell" til leverandøren, og fikk så bestilt en ny SSD med litt dårligere/eldre spesifikasjoner, og da kjørte det problemfritt. PC var ellers helt ny og av "siste modell" men den støttet allikevel ikke M2 SSD med "siste og beste spesifikasjoner".

 

Jeg ville ha spurt produsenten av hovedkortet om den aktuelle typen SSD er støttet. 

 

Edit:

 

Jeg googlet opp spesifikasjonene til Kingston og til Samsung SSD, og jeg kan se at Kinston er av "gammel type" som støttes av det meste av hardware, mens Samsung er av "ny type" som bare støttes av enkelte typer hardware, og for eksempel ikke av den PC'en jeg sitter å jobber på nå. (En forholdsvis rimelig, men ny laptop fra HP)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved en anledning så fikk jeg erfare at en M2 disk ikke nødvendigvis er det samme som en M2 disk.

 

Selv om de er fysisk like, så er de produsert ut i fra forskjellige standarder som i en del tilfeller ikke er kompatible med hverandre.

 

Grunnen til at jeg vet det, det er at jeg ved en anledning kjøpte inn en M2 SSD fra Samsung, av nyeste og hurtigste type, og så forsøkte jeg å sette den inn i en PC. Feilene ble omtrent som beskrevet over, bortsett fra at jeg stanset feilsøkingen etter ganske få forsøk, for ikke å skade SSD'en.

 

Fikk så levert tilbake "SSD av siste modell" til leverandøren, og fikk så bestilt en ny SSD med litt dårligere/eldre spesifikasjoner, og da kjørte det problemfritt. PC var ellers helt ny og av "siste modell" men den støttet allikevel ikke M2 SSD med "siste og beste spesifikasjoner".

 

Jeg ville ha spurt produsenten av hovedkortet om den aktuelle typen SSD er støttet.

 

Edit:

 

Jeg googlet opp spesifikasjonene til Kingston og til Samsung SSD, og jeg kan se at Kinston er av "gammel type" som støttes av det meste av hardware, mens Samsung er av "ny type" som bare støttes av enkelte typer hardware, og for eksempel ikke av den PC'en jeg sitter å jobber på nå. (En forholdsvis rimelig, men ny laptop fra HP)

Ja , det kan være litt forvirrende.

Men i dag er det egentlig kun snakk om to fysiske grensesnitt (under m.2) og tre protokoller.

• M.2 Grensesnitt PCI Express 4 eller 2 lanes (rutet til hovedkortet/cpu sin pci buss/lanes eller egen pci ekspress svitsj/dmi kontroller)

• M.2 Grensesnitt SATA (rutet til hovedkort sata controller)

•Protokoll , Pci Express native nvme eller ahci protokoll.

•Protokoll, M.2 Sata selvsagt sata protokollen.

 

Man må alltid sjekke grundig hva hovedkortet tilbyr og støtter da det varierer stort.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg må tilstå at jeg på ingen måte har oversikt over disse spesifikasjonene, men når jeg tenker etter:

 

På min PC så var det en SSD med et dobbelt "spor" likt med denne:

 

https://www.komplett.no/product/1008534/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-ssdnow-uv500-120gb-m2#

 

Når jeg forsøkte å sette inn en SSD med enkelt "spor" likt med denne, så gikk ikke det:

 

https://www.komplett.no/product/1004637/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-250gb-pcie-m2-ssd#

 

Hva er det egentlig disse "sporene" indikerer og hvorfor er hastigheten helt forskjellig?

 

Den Kingston SSD'en som blir indikert og som fungerer i eksemplet over er jo ellers av den typen med to "spor". Den som ikke fungerer har vel bare ett spor? 

 

Mulig t vi har noe relevant info her:

 

https://www.dell.com/support/article/ph/en/phbiz1/sln301626/how-to-distinguish-the-differences-between-m2-cards?lang=en

 

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/support/faqs-nvmessd/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Keyen er der for å blinde ut connectorer og for å skille mellom de to fysiske grensesnittene i m.2 kontakten som knytter enheten enten direkte til pci eller de som skal knyttes til sata kontroller.

Uten disse keys ville vi hatt en del «fried» hovedkort og m.2 enheter som tar skade ved tilkopling.

Blir på en måte som en sporveksler.

Se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1809566

 

Man har key på minnebrikker og dems sokkel også for at man ikke skal få de inn feil vei og således ende opp med feilkopling med sannsynlige kortslutning av connectorer mot cpu og spennings regulatorer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

OK. Det spørs om det ikke er en sjanse for at vi er inne på noe av det som er grunnen til at den aktuelle Samsung SSD'en ikke fungerer på dette ASUS hovedkortet?

 

(Det var i alle fall den enden jeg ville begynt, å sjekke kompabilitet. SSD'en kan jo også sjekkes på en annen PC for å eliminere "teknisk feil".)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...