Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke m.2 ssd disk i windows.


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Samsung PM953 Enterprise SSD som jeg har installert på hovedkortet. I starten klarte jeg å se den i Disk Management, men den var oppgitt som en Disk 1 med 1gb unallocated storage som jeg ikke fikk lov til å initialisere eller gjøre noe med. Jeg kunne starte installasjonen av windows, men det var oppgitt at disken var på 1gb så det var ikke plass til å installere windows. Så jeg prøvde følgende:

 

- Oppdatere bios på mitt Asus B350-prime (ingen forandring)

- Slå av CSM i bio (ingen forandring)

- Installerte Magician Software herfra (ingen forandring)

- Installerte NVMe drivere herfra (etter dette kan jeg ikke se ssd'en lengre)

 

Jeg har ingen erfaring med slikt fra før så jeg er ganske lost. Alt av tips og hjelp setter pris på ; )

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du fremdeles ikke får det detektert.

Slå av psu (gjør hovedkort dødt for sby power)

Kople av alle sata drives.

Slå på pc (med kun pm953 installert)

Siden den er en pciex4 nvme vil disken ikke synes på sata porter, kun i uefi boot.

Nå hvis den nye disken er detektert kunne du installert en ny windows 10 installasjon i uefi mode rett på pm953.

 

Hvis ikke slå pc av igjen og kople til sata boot disken din på sata port1 samtidig som du har m.2 kortet.

Se nå om du kan initialisere dpm953 som gpt mass storage i disk behandling.

 

 

Sørg for at du har siste bios installert.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Korriger meg hvis jeg tar feil her nå .. Men er ikke den SSD'n mSATA, og vil ikke fungere på en M.2 slot ?!

 

Hvis jeg har rett i dette vil du trenge en adapter. (<<--- Mener dette er gir deg overgang "riktig vei", altså fra mSATA til M.2)

 

Den passer fint i m.2 slotten, men jeg håper du har rett! Da er det jo en lett fiks!

Lenke til kommentar

MZ 1LV960 HCJH Er M.2 nvm pciex4 ssd om info (bilder i ebay annonsen) i førstepost er korrekt.

OEM disk tatt ut av eller ment for et annet pc produkt .HP branded muligens.

Hva har den WIWYNN merkelappen der å gjøre egentlig er litt merkelig og partnumberene overstemmer ikke med hverandre på de to labelene.

Lenke til kommentar

Det kan jo også tenkes at SSD'n er død. 

 

Hvis du får den opp i windows kan du jo sjekke et diagnoseverktøy, f.eks crystal disk info

 

Hvis du syntes diskpart er knot kan jo også ta en titt på ssd'n din i f.eks easeus partition master eller aomei partition assistant (eller tilsvarende software). Har en del oversikt og muligheter der .. og er problemet ditt relatert til partisjoner så kan det godt tenkes du kan få fikset det der.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kan du boote opp ein Linux,Ubuntu livecd, mykje enklare å feilsøke der enn i fra Windows.

Linux har det du trenger av drivere og alt skal der fungere out of the box.
Det første du vil gjøre er å åpne et terminal vindu og skrive:
 

lshw -class disk

Neste kommando viser partisjoner:

lsblk
Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Jeg har cleanet disken i diskpart igår, men nå når jeg skriver "list disk" så kommer ikke m.2'en opp lenger. 

 

Noen nye bilder

 

Vet ikke hva jeg har gjort, men nå kommer ikke ssd'en opp i windows lenger. Mulig jeg mangler noen drivere eller bare at hovedkortet mitt ikke støtter den ssd'en.

På bildet har du fremdeles Kingston SSD tilkoplet. Håper det ikke var den du to clean på .

Begynner å tro den m.2 disken din er defekt. Gjør som siddis foreslår med en bootbar /usb fra en linux distro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...