Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arealsvikt i ny oppført leilighet


Geekeern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så har man jo denne:

https://dibk.no/byggeregler/tek/3/12/i/12-2/

 

(1) Boenhet i bygning med krav om heis skal ha alle hovedfunksjoner på inngangsplanet. Inngangsplanet skal være tilgjengelig for personer med funksjonsnedsettelse slik det følger av bestemmelser i forskriften. Det er tilstrekkelig at minst 50 prosent av boenheter på inntil 50 m2 BRA med ett eller to rom for varig opphold i bygning oppfyller kravene til tilgjengelig boenhet samt utforming av bad og toalett i § 12-9 første ledd. Ved søknad om oppføring av flere bygninger, gjelder unntaket samlet for bygningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det der går mer på heis... vi snakker om soverom. En rullestolbruker skal kunne trille seg inn på soverom, og det skal være 1,5 meter diameter slik at man kan snu og trille ut av soverommet. I tillegg må det være tilstrekkelig plass til at skapdørene kan åpnes uten at rullestol står i veien for skapdørene.

 

Virker som du er en stor kverulant... hadde du vært i mitt situasjon hadde du nok vært like frustrert. Det er flere beboere i dette prosjektet som nå har klaget på arealsvikt. 

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar

Så hva tror du menes med "Det er tilstrekkelig at minst 50 prosent av boenheter på inntil 50 m2 BRA med ett eller to rom for varig opphold i bygning oppfyller kravene til tilgjengelig boenhet samt utforming av bad og toalett i § 12-9 første ledd"

Det står da i klartekst at det holder at 50% av boligene følger kravene for tilgjengelig utforming, om det er krav til heis. Altså er det ikke sikkert at din leilighet trenger å følge kravene for tilgjengelighet om andre sin gjør det.


Jeg er på min andre bolig, og jeg har fortsatt ikke målt opp om arealet stemmer på millimeteren iht prospekt..

Ellers kan du jo også lese på: http://www.advokat-bolig-eiendom.no/artikler/p-rom-s-rom-og-bra

"Bruksareal av bolig eller det mange kaller bruksenheten, er det arealet som ligger innenfor de omsluttende veggene. Ved denne beregningen skal det ikke gjøres fradrag for bredde på innvendige vegger. Således skal det ikke gjøres fradrag for innervegger, trapper, sjakter, boder, tekniske rom m.m. Det skal imidlertid ikke medregnes areal som er under 1,9 meter i høyde. Dersom rom har skråtak, regnes likevel med areal 0,6 meter utenfor høyden som er 1,9 meter."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge tegningene så er den ganske firkante

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_05_2018/post-265645-0-48530900-1525718788.jpg

 

Og de 0,6kvm du mangler på soverommet er jo ikke borte, de er på stua og kjøkkenet. Flytter de veggen litt ut, så blir stua og kjøkkenet tilsvarende mindre.

Å flytte to vegger 10cm gjør ikke arealet på leiligheten verken større eller mindre.

Ganske tydelig at rommet er firkantet, ja. Spørsmålet blir om det er kvadratisk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre blir det nok prisavslag om jeg får medhold.

 

Hva er det egentlig du håper på? 

 

Ser frem til å høre hva resultatet blir. 

 

Hvordan er det med trafikkstøyen der?  

 

Jeg ville kanskje ha solgt mens tid er og hellere gått for noen av de som bygges lengere oppe i veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...